Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportstolars skillnad?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4151 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sportstolars skillnad?

Hej!

Jag funderar och undrar lite kring det här med "riktiga" stolar. För om det skulle bli så att man någonsin "blir med bil igen" tänker jag att det vore värdefullt att sitta bra.

Men när jag tittar på ex.vis www.sandtler.de (som ligger på vägen till ringen ) så har de lite olika sparkstolar men jag förstår inte skillnaden. Ta tex sparkos Evo och Evo2? Är det någon skillnad alls på dem? Vilken stol skall man välja?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Den du sitter bäst i...

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Evo2 stolen är för bredade bakdel jämfört med Evo stolen om jag har förstått rätt. Evo stolarna har samma ordernummer med en tilläggsbokstav för storleken om man tittar på den sida du har länkat till.

De stolar jag köpte hade jag inte alls tittat på innan men när jag provsatt och tittade på priser så var valet enkelt. Dock så är det oklart för mig om de innehar aktuellt FIA godkännande.

Att provsitta och känna sig för hur den känns för dig själv anser jag vara klart nödvändigt!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok, så det är ingen större skillnad på dem annat än storlek och utformning alltså?

Karlstad
Här sen Apr 2003

BTG skrev:
ok, så det är ingen större skillnad på dem annat än storlek och utformning alltså?

Nej. Väger 95 pannor eller mer så är det evo2 som gäller för annars kommer du inte i stolen.
Storleken är enda skillnaden

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Mina rev är kanon fast det känns lite pinsamt om man ska skjutsa någon som är så fet att dom inte kommer ner i stolen

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Annars kan jag nog fixa riktigt bra priser på Recaro om ngn är intresserad.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Sparco Evo-stolen är helt klart den skönaste racestolen jag har testat iaf thumbs up men det är ju individuellt såklart. Men det skiljde ju inte så jättemkt i pris jmfrt med Svedala/dalhems. Ca 4-500kr till Tysklands fördel och ligger det på vägen till ringen så Har du testat att kolla med ställen i England? har hört att det ska vara billigare där om jag köper en ny racestol så kommer det garanterat att bli en Evo iaf

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

mattias becker skrev:
Mina rev är kanon fast det känns lite pinsamt om man ska skjutsa någon som är så fet att dom inte kommer ner i stolen

Som ehmmm "storväxt" person så kan jag intyga att många stolar är ett helvete att sitta i men jag står ut med pinan då bilarna oftast är värda att åka med iaf dom 2 som jag har haft erfarenhet av (En gul och en röd Evo6a ) Jag tycker inte du ska känna att det är pinsamt. var och en får ju göra sin egen avvägning om det är värt det eller inte

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag och Jani Hast tittade förbi hos Dalhems igår och provsatt lite stolar. Då fick vi veta
att Sparco inte längre lämnar några som helst garantier på sina stolar och att dom
haft problem med sömmar som spruckit m.m.
För min del blir det nog en Sabelt eller OMP stol.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

uh, sparco är väl skyldiga att lämna garanti iofs?.

jag ska nog köpa sparco sprint, för det är dom jag sitter bra i, till ett bra pris.
Gör en väldig skillnad att sitta fast i stolen för att känna hur bilen beter sig faktiskt!.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Köper du en Sparco på Dalhems så talar Dalhems om för dig att inga garantier gäller på den stolen...och rekommenderar dig givetvis att välja ett annat märke. Jag (179cm lång, ca 75kg) provsatt Sparco Sprint och jag satt också väldigt bra i den, OMP Eco var lite trängre över höfterna, jag satt mer "fast" i den. Jag provsatt även Sabelt Racer som var ca 300kr dyrare än Sparco Sprint och det tyckte jag var bättre än Sprinten.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:
Jag och Jani Hast tittade förbi hos Dalhems igår och provsatt lite stolar. Då fick vi veta
att Sparco inte längre lämnar några som helst garantier på sina stolar och att dom
haft problem med sömmar som spruckit m.m.
För min del blir det nog en Sabelt eller OMP stol.

Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument

Kungälv
Här sen Feb 2003

Man kan inte friskriva sig från lagar! Det gäller inte ens om du skrivit på ett papper.
Fast det är lite lurigt det här med med garantier. Konsumentköplagen ger dig skydd mot fel på en vara i två år. Det gäller dock endast fel som fanns på varan redan när den köptes. Dvs, spricker sömmen är det lätt för säljaren att påstå att du varit ovarsam med stolen vilket gjort att sömmen sprack. Kan du däremot på något sätt visa att sömmen varit dålig från fabrik vilket gjort att den senare sprack så måste de ersätta dig. Inget snack, lagen gäller alltid! I det fallet är det nog försäljaren som åker på kostnaden, han får i sin tur försöka kräva tillverkaren på pengar.

Ger tillverkaren däremot garanti att varan ska hålla så används ej konsumentköplagen utan då är det bara att komma tillbaka med varan...

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Wankelsport skrev:
Man kan inte friskriva sig från lagar! Det gäller inte ens om du skrivit på ett papper.
Fast det är lite lurigt det här med med garantier. Konsumentköplagen ger dig skydd mot fel på en vara i två år. Det gäller dock endast fel som fanns på varan redan när den köptes. Dvs, spricker sömmen är det lätt för säljaren att påstå att du varit ovarsam med stolen vilket gjort att sömmen sprack. Kan du däremot på något sätt visa att sömmen varit dålig från fabrik vilket gjort att den senare sprack så måste de ersätta dig. Inget snack, lagen gäller alltid! I det fallet är det nog försäljaren som åker på kostnaden, han får i sin tur försöka kräva tillverkaren på pengar.

Ger tillverkaren däremot garanti att varan ska hålla så används ej konsumentköplagen utan då är det bara att komma tillbaka med varan...

Helt riktigt den här lagen kan man inte friskriva sig från som säljare. dalhems kan naturligtvis sluta sälja modellen/märket om de har kvalitetsproblem.
Första året Säljarens ansvar att visa på att du varit ovarsam . Andra året du.
MEN det är tämligen enkelt att få rätt andra året också genom att peka på förväntad livslängd på varan. förutsätter privatköp. Vid köp via firma gäller nada!

MVH Johan

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har en Sparco Corsa, hade problem att hitta någon stol som funkade bra Men EVo var också bra men har ju bältshålen för lågt ner, för att passa mig då!

Corsan är mycket nöjd med!

Min kropp är mer åt V-formen, då tar axlarna i

Rådet är att aldrig köpa en stol utan att provsuttit den!

Ha det bra!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag var hos en kille som säljer stolar i kevlar och han hävdar (som en försäljare bör) att glasfiberstolar som knakar när man sätter sig i dom har en antydan till spricka i sig och kommer att gå sönder såsmåningom men i kevlarn har man inte detta problem (med sprickbildningar)..

Försäljarsnack?
Stolen som jag testade passade mig för ovanlighetens skull så jag blev sugen fast av ekonomiska skäl på en lite enklare modell.

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Jag har en Sparco evo-2 i min 944 turbo och det funkar bra både på bana och till vardags. Det kräver dock lite teknik och en viss smidighet för att stiga ur bilen utan att det ser ut som om man blir utslängd

Rikard

Täby
Här sen Dec 2002

Eric Josefsson skrev:
Jag var hos en kille som säljer stolar i kevlar och han hävdar (som en försäljare bör) att glasfiberstolar som knakar när man sätter sig i dom har en antydan till spricka i sig och kommer att gå sönder såsmåningom men i kevlarn har man inte detta problem (med sprickbildningar)..

Försäljarsnack?
Stolen som jag testade passade mig för ovanlighetens skull så jag blev sugen fast av ekonomiska skäl på en lite enklare modell.

Antagligen ganska mycket snack...det som knakar är inte glasfibern utan polyestern/epoxin som det är ihopkladdat med, och i kevlarstolen använder man ju samma kladd...

Kevlar är dock ett betydligt starkare (bättre?) material än glasfiber, eller rättare sagt förhållandet styrka/vikt är bättre i kevlarfallet.

Täby
Här sen Dec 2002

Rikard Svensson skrev:
Jag har en Sparco evo-2 i min 944 turbo och det funkar bra både på bana och till vardags. Det kräver dock lite teknik och en viss smidighet för att stiga ur bilen utan att det ser ut som om man blir utslängd

Rikard

Vi har en GA-Jumbo och en jäkla massa rör i bågen så det är fullständigt omöjligt att ta sig ur med någon som helst finess, det brukar snarare se ut som man snubblar på sista trappsteget ut från krogen...

Stockholm
Här sen Nov 2002

"uh, sparco är väl skyldiga att lämna garanti iofs?. "

Tror de inte behöver det. Produkter avsedda för tävlingskörning etc och som används till det brukar kunna ramla utanför garanti... Extrem användning...

"Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument"

Ring exempelvis och fråga någon firma som säljer motorsport delar utomlands om det är garanti på dina kolvar du köper???

Sportstolars skillnad?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande