Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på 0-5V oljetrycksgivare?
1 besök senaste veckan (4519 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Håller på att byta motorstyrning ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&start=455 )
Den nya ECU'n kan ta emot oljetryck via en analog ingång. Signalen skall vara 0-5V. Min befintliga oljetrycksgivare är dock från VDo och mäter resistans (motstånd tom: 10 ohm - motstånd fullt: 180 ohm). Ringde KGKnutsson, som är distributör för VDo i Sverige, för att kolla om de hade en oljetrycksgivare som skickar volt signal istället för motstånd. Tyvärr hade man ingen, deras sensorer jobbar enbart med resistans.

Någon som har tips på var man kan få tag på en sensor som ger mig en 0-5V signal istället för resistans?

BMW M3 E92 -10
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Tips på 0-5V oljetrycksgivare?

Nicke_1 skrev:
Håller på att byta motorstyrning ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&start=455 )
Den nya ECU'n kan ta emot oljetryck via en analog ingång. Signalen skall vara 0-5V. Min befintliga oljetrycksgivare är dock från VDo och mäter resistans (motstånd tom: 10 ohm - motstånd fullt: 180 ohm). Ringde KGKnutsson, som är distributör för VDo i Sverige, för att kolla om de hade en oljetrycksgivare som skickar volt signal istället för motstånd. Tyvärr hade man ingen, deras sensorer jobbar enbart med resistans.

Någon som har tips på var man kan få tag på en sensor som ger mig en 0-5V signal istället för resistans?

Enligt min manual till DTA-sprutet så kan du bygga en av en VDo sensor, 5v spänningsmatning, signal och jord. Mellan 5v och signal sätter du en 560 ohms pull-up resistor. Oklart exakt hur mappningen blir dock för det har dom inte skrivit med.

Finns bild/kopplingschema på www.dtafast.co.uk under downloads. S80 wiring, långt bak.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Det går bra att köra med pull-up motstånd men man måste mäta upp och skriva in en kalibreringstabell på hur många volt varje bar ger.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

VDo givarna har ju en tabell där man snabbt ser att motstånd och tryck är linjära. har för mig 10 ohm är noll tryck (atmosfär) och 180 ohm är max tryck. Dvs ett 560 ohms motstånd blir ganska bra, max tryck runt 4.7V eller så, eller ännu hellre 530 ohm (givet 14.7V i laddspänning). Jag har ett variabelt litet motstånd så jag kunde trimma in mina exakt. thumbs up

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Westfield skrev:
VDo givarna har ju en tabell där man snabbt ser att motstånd och tryck är linjära. har för mig 10 ohm är noll tryck (atmosfär) och 180 ohm är max tryck. Dvs ett 560 ohms motstånd blir ganska bra, max tryck runt 4.7V eller så, eller ännu hellre 530 ohm (givet 14.7V i laddspänning). Jag har ett variabelt litet motstånd så jag kunde trimma in mina exakt. thumbs up

Man ska helst plocka ut en fast 5V referensspänning så inte värdena varierar på laddningen.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
Westfield skrev:

Man ska helst plocka ut en fast 5V referensspänning så inte värdena varierar på laddningen.

OK, köper det, men för en normal bil med normal generator klarar den av att hålla laddet ganska bra. Dessutom, spelar det någon roll om den mäter upp 3.4bar eller 3.5bar?? Variationen är liksom inom rimlig felmarginal.

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

citat och ändra är olika knappar se inlägget nedan

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:
Westfield skrev:

Billigt enkelt o bra
http://www.kjell.com/?item=90061&;path=239000000,266000000,26850000 . . . .

Det går (oftast) 5v till TPS också som används på samma vis (variabelt motstånd till en utspänning) som du kan knycka från

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

finns givare här ,kräver inte 5v matning internt reglerad

http://www.systemtech.se/index.php?id=404

1 besök senaste veckan (4519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande