Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (34761 totalt) |
9:38 sp1 med hög 4 funkar också på bana om man inte skall ha ut max på rakorna.
Har testat. Kinnekulle åker jag bara 3an(9:38 sp1 o 8:39 sp2) för utom på rakna och under bron. Gelleråsen, 2an och 3an. 4an bara på rakan. Samma med Mantorp och Sviesta. 1an använder jag bara i vändingar i slalom, hmm starta på förståss. Normal fall så åker 3an aldrig i häller. _________________ Johan Sjölinder |
||||
@fuling:
Intressant, tror den låda-setupen är som sagt perfekt. Har ju lite mekporr från i våras; ![]() ![]() Anledningen till lyftet. Notera att mittenplattan inte är där den borde vara. Den var kvar på pilotaxeln in i lådan. ![]() ![]() Vacuumplatta för tändningsförställning, vevhusventilation etc, uppfilad för att inte strypa förgasaren. Detta hade jag inte en susning om det funkade, men se det gjorde det. No sweat! ![]() ![]() Ställda ventiler, ny vattenpump, lite blingig bränsleledning från Biltema, samt en new old-stock Calix motorvärmare från 70-talet (i originalförpackning). Notera öppet luftfilter för MC; expediten på Bike Trollhättan har nu givit mig två nollställda blickar när jag först ville ha ovanstående luftfilter till en saab v4, sedan NGK's vinklade tändstifthandske för tändstiftet höger fram vid generatorn. ![]() ![]() Kylet lämnades till kylarservice i Vänersborg där man sa att den var slut. Det fanns knappt material kvar för spolning med vatten. Nytt aluminiumpaket, ngt tjockare, lades dit mellan de gamla baljorna förskjutet framåt för att bereda plats för senare elfläkt. Pluskabel till startmotor bytt, samt även jordfläta ersatt av riktig isolerad kabel. Snabbkopplingar monterade. Den röda manicken längst ned höger hörs i slutet på ljudfilen i mitt första inlägg i tråden. ![]() Manick styrs fd askkoppen, samt extraljusen. Kan växlas mellan att tändas med helljuset eller tändas individuellt. _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Hämtade för en tid sen mina nu breddade plåtfälgar (4,5" -> 5,5", utåt). De skall blästras och målas nu under vintern. Liggande förslag på färg är blanksvart tallrik med saab steel grey (färgkod 279?) på fälgbanorna. Jag har fyra navkapslar i plast, av typen "gristrynen", som man klämmer fast mellan fälg och nav. Dessa behöver nya saabdekaler. Givetvis har jag svarta fälgbulthattar.
![]() Till våren skall fjädrar, bussningar och ev stötdämpare inskaffas. Samt ev brytarlöst tändsystem. _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Re:
Fråga kan man göra, men tyvärr så är inte min kontakt så pigg på att ryktet sprids för mycket. Det är en sidosyssla bredvid ordinarie verksamhet. Jag vet ärligt talat inte hur han vill ha det, så jag tar det säkra framför det osäkra. Betalade 300:- per fälg. _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Helt riktigt, Mats. Likt vakendröm fick jag en totalvrängd idé utan att vara full att skaffa takräcke och gammal surfingbräda för en crossdress; Callooker meets SAAB!
Jag får se om jag nyktrar till. ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Fin bil! får man in 185 or på en v4? kom ihåg att när man åkte 165 på ronalfälgarna eller de breddade JP fälgarna så fick man dra i bakskärmen för att få in hjulet. på 95 an däremot så var det lite mer plats
![]() Hmmm man blev lite sugen på att sätta fart på min v4 a ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Re:
Man kan få in 195:or bak, med 185 skall det finnas mer marginal. Man kan inte montera bakhjulen normalt, man måste lossa på balataremmarna och stötdämparna och släppa ned bakaxeln, då skall det gå att få på dem. Jag får ta ur reservhjulet och ersätta det med en 12V nödkompressor med skumpatron (likt sån man får med nyare bilar) eftersom det är svårt att byta hjulen vid vägkanten. När jag ändå fipplar med bakaxel så blir det nog byte till lägre och styvare fjädring och bättre dämpare. Nya hårdare bussningar är nog inte dumt heller för att minska risken att hjulet bränner lacken från insidan skärmen. _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Hmm, är inte bilen sänk jättemycket går det att byta bakhjul utan att sänka axen.
Man måste hissa rätt högt och vika in hjulen. Jag betsämde i prinsip höjden på bilen där man kan byta bakhjul, lätt? Nej men det funkar. och ja, 95an är rymligare. Jag får in 205 på 7"-fälj, och då är min bil bredare stårvidd. 195 är inga problem. Kan byta hjul utan släppa ner bakaxen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fuling;
Det är sant, är den sänkt så kommer ju inte axeln ned så långt. Som man säger här i Trollhättan; man får la knöö å schlå me hammern! ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Två steg framåt, 1,5 tillbaka;
Ett däck gick inte att kränga på fälg; svetssömmen var lite för hög för att däcket skulle kunna vandra förbi. Resultatet blev att när det väl släppte så skjöt den förbi fälgkanten där det skulle ligga och spräckte upp sidan. Två fälgar hann iaf bli färdiga. Nu skall jag slipa ned svetsfogen en del på de återstående två fälgarna och försöka igen att kränga på däck. Fan den som ger sig! ![]() ![]() Bild blev det iaf; ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
|
||||
![]() Svetsfogarna nedslipade en smula på resterande två fälgar. Notera den högkvalitativa vinkelslipen "BEST", kostade hela 120:- ![]() ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Re:
Tack och bock! ![]() ![]() _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Re:
....sade han som kör franskrost. ![]() ![]() Klart det är! Det är ju en wouedig wouallybejl! _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (34761 totalt) |