Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96L 1976 - Räsertvålen
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34761 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

9:38 sp1 med hög 4 funkar också på bana om man inte skall ha ut max på rakorna.
Har testat.

Kinnekulle åker jag bara 3an(9:38 sp1 o 8:39 sp2) för utom på rakna och under bron.
Gelleråsen, 2an och 3an. 4an bara på rakan.
Samma med Mantorp och Sviesta.

1an använder jag bara i vändingar i slalom, hmm starta på förståss.
Normal fall så åker 3an aldrig i häller.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
@fuling:
Intressant, tror den låda-setupen är som sagt perfekt.

Har ju lite mekporr från i våras;




Anledningen till lyftet. Notera att mittenplattan inte är där den borde vara. Den var kvar på pilotaxeln in i lådan. Att den ens funkade är mig ett mysterium...


Vacuumplatta för tändningsförställning, vevhusventilation etc, uppfilad för att inte strypa förgasaren. Detta hade jag inte en susning om det funkade, men se det gjorde det. No sweat!




Ställda ventiler, ny vattenpump, lite blingig bränsleledning från Biltema, samt en new old-stock Calix motorvärmare från 70-talet (i originalförpackning). Notera öppet luftfilter för MC; expediten på Bike Trollhättan har nu givit mig två nollställda blickar när jag först ville ha ovanstående luftfilter till en saab v4, sedan NGK's vinklade tändstifthandske för tändstiftet höger fram vid generatorn.


Kylet lämnades till kylarservice i Vänersborg där man sa att den var slut. Det fanns knappt material kvar för spolning med vatten. Nytt aluminiumpaket, ngt tjockare, lades dit mellan de gamla baljorna förskjutet framåt för att bereda plats för senare elfläkt. Pluskabel till startmotor bytt, samt även jordfläta ersatt av riktig isolerad kabel. Snabbkopplingar monterade. Den röda manicken längst ned höger hörs i slutet på ljudfilen i mitt första inlägg i tråden.


Manick styrs fd askkoppen, samt extraljusen. Kan växlas mellan att tändas med helljuset eller tändas individuellt.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Hämtade för en tid sen mina nu breddade plåtfälgar (4,5" -> 5,5", utåt). De skall blästras och målas nu under vintern. Liggande förslag på färg är blanksvart tallrik med saab steel grey (färgkod 279?) på fälgbanorna. Jag har fyra navkapslar i plast, av typen "gristrynen", som man klämmer fast mellan fälg och nav. Dessa behöver nya saabdekaler. Givetvis har jag svarta fälgbulthattar. thumbs up

Till våren skall fjädrar, bussningar och ev stötdämpare inskaffas. Samt ev brytarlöst tändsystem.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Trrevligt!
Får man ställa frågan vem som breddade fälgarna samt vad herrn fick betala?
Tackar på förhand!

_________________
Magnus Harling
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Re:

magnusharling skrev:
Trrevligt!
Får man ställa frågan vem som breddade fälgarna samt vad herrn fick betala?
Tackar på förhand!


Fråga kan man göra, men tyvärr så är inte min kontakt så pigg på att ryktet sprids för mycket. Det är en sidosyssla bredvid ordinarie verksamhet. Jag vet ärligt talat inte hur han vill ha det, så jag tar det säkra framför det osäkra. Betalade 300:- per fälg.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare


Fälgar hämtade från blästring och målning! thumbs up

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Takräcke i mahogny och surfbräda nästa ?
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Finfint! Kommer att göra sig bra på bilen det där
Är bara till att hitta några bra 185-däck nu då.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Helt riktigt, Mats. Likt vakendröm fick jag en totalvrängd idé utan att vara full att skaffa takräcke och gammal surfingbräda för en crossdress; Callooker meets SAAB!

Jag får se om jag nyktrar till.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 735



Fin bil! får man in 185 or på en v4? kom ihåg att när man åkte 165 på ronalfälgarna eller de breddade JP fälgarna så fick man dra i bakskärmen för att få in hjulet. på 95 an däremot så var det lite mer plats

Hmmm man blev lite sugen på att sätta fart på min v4 a

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Re:

Magnus Janard skrev:
Fin bil! får man in 185 or på en v4? kom ihåg att när man åkte 165 på ronalfälgarna eller de breddade JP fälgarna så fick man dra i bakskärmen för att få in hjulet. på 95 an däremot så var det lite mer plats

Hmmm man blev lite sugen på att sätta fart på min v4 a


Man kan få in 195:or bak, med 185 skall det finnas mer marginal. Man kan inte montera bakhjulen normalt, man måste lossa på balataremmarna och stötdämparna och släppa ned bakaxeln, då skall det gå att få på dem. Jag får ta ur reservhjulet och ersätta det med en 12V nödkompressor med skumpatron (likt sån man får med nyare bilar) eftersom det är svårt att byta hjulen vid vägkanten. När jag ändå fipplar med bakaxel så blir det nog byte till lägre och styvare fjädring och bättre dämpare. Nya hårdare bussningar är nog inte dumt heller för att minska risken att hjulet bränner lacken från insidan skärmen.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm, är inte bilen sänk jättemycket går det att byta bakhjul utan att sänka axen.
Man måste hissa rätt högt och vika in hjulen.

Jag betsämde i prinsip höjden på bilen där man kan byta bakhjul, lätt?
Nej men det funkar.

och ja, 95an är rymligare. Jag får in 205 på 7"-fälj, och då är min bil bredare stårvidd.
195 är inga problem.
Kan byta hjul utan släppa ner bakaxen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Fuling;
Det är sant, är den sänkt så kommer ju inte axeln ned så långt. Som man säger här i Trollhättan; man får la knöö å schlå me hammern!

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



den ände som skulle schlöös mä hammern ä la dö din gamle virrpanna....
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 735



OK det är " bara" att sänka ner bakvagnen hursom snyggt kommer det bli

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Två steg framåt, 1,5 tillbaka;

Ett däck gick inte att kränga på fälg; svetssömmen var lite för hög för att däcket skulle kunna vandra förbi. Resultatet blev att när det väl släppte så skjöt den förbi fälgkanten där det skulle ligga och spräckte upp sidan. Två fälgar hann iaf bli färdiga. Nu skall jag slipa ned svetsfogen en del på de återstående två fälgarna och försöka igen att kränga på däck. Fan den som ger sig!

Bild blev det iaf;


_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Vilken frän bil! thumbs up Har inget vettigt att tillföra men vara bara tvungen att påpeka.

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare


Svetsfogarna nedslipade en smula på resterande två fälgar. Notera den högkvalitativa vinkelslipen "BEST", kostade hela 120:-

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Vilken frän bil! thumbs up Har inget vettigt att tillföra men vara bara tvungen att påpeka.


Tack och bock! thumbs up

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Vee-Eight skrev:
...kränga på däck.


Vad mycket mönster du har! Rallydäck?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40


Trådstartare
Re:

Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
...kränga på däck.


Vad mycket mönster du har! Rallydäck?


....sade han som kör franskrost.



Klart det är! Det är ju en wouedig wouallybejl!

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96L 1976 - Räsertvålen
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (34761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande