Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga om burbygge...
1, 2   >>
3370 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fråga om burbygge...

Jag håller på att passa in buren i bilen och nu har jag en liten fråga.

På bilden nedan ser ni hur A-stolpebågen ansluter till huvudbågen.
Jag har fått för mig att den ska sitta där den sitter, dvs längst ut på den horisontella delen av huvudbågen men då ligger den inte så väl emot takkanten ovanför dörren utan lite längre in i bilen. För att få den att
passa bättre mot takkanten måste jag flytta den lite längre ut och ner på huvudbågen.

Vad är rätt?

(Sträven som går till bakre fjäderbenstorn kommer givetvis sitta rakt för A-stolpebågen sedan)

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag hade satt röret så det följer takkanten
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Skarvhylsan med medföljande rör brukar vara krökt för att bättre kunna få V-strävan att passa mot takkanten för att sedan vika något innåt (därför denna krök) och svetsas emot huvudbågen.

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Skarvhylsa?
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

så har jag gjort!!

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Problemet är juh att om jag flyttar anslutningen utåt/nedåt så kommer bågen vara i vägen när man ska kliva in i bilen. Tips på vart man kan köpa billig burstoppning/rörisolering skulle också uppskattas.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Coop har isolering till vvs rör som i ögonmått ser det ut att passa men om det är lämpligt att använda vetefasen. Vet inte riktigt hur det ligger till i pris heller men är det samma jox som säljs i räserbutikerna fast i mindre iögonfallande färg så lär det säker finnas en slant att spara.

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

SciroccOMats skrev:
Skarvhylsa?

Skarvhylsa annvänds av dom som är lata eller inte kan dra rör

Växjö
Här sen Jun 2003

SciroccOMats skrev:
Problemet är juh att om jag flyttar anslutningen utåt/nedåt så kommer bågen vara i vägen när man ska kliva in i bilen. Tips på vart man kan köpa billig burstoppning/rörisolering skulle också uppskattas.

kolla bara så att hjälm/huvud inte kommer för nära bågen , annars kan väl framröret sitta där det sitter...

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, jag hade tänkt lyfta i stolarna ikväll och kolla hur det verkar, kommer juh sitta burstoppning där oxo sedan.
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003

Nilz skrev:

så har jag gjort!!

Det där ser väl inge bra ut, rör bör väl möta varandra om det ska bli någon styrka i konstruktionen.....
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

om du inte använder skarvhylsa så kommer du få problem att komma åt att svetsa rören på insidan.

Jag får väl ta och fota lite i garaget.

/Peter

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: Fråga om burbygge...

SciroccOMats skrev:
Jag håller på att passa in buren i bilen och nu har jag en liten fråga.

På bilden nedan ser ni hur A-stolpebågen ansluter till huvudbågen.
Jag har fått för mig att den ska sitta där den sitter, dvs längst ut på den horisontella delen av huvudbågen men då ligger den inte så väl emot takkanten ovanför dörren utan lite längre in i bilen. För att få den att
passa bättre mot takkanten måste jag flytta den lite längre ut och ner på huvudbågen.

Vad är rätt?

(Sträven som går till bakre fjäderbenstorn kommer givetvis sitta rakt för A-stolpebågen sedan)

För en som inte är så vass på nåt: varför funderar du på att de ska sitta i det rödmålade läget?
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

Chribbe lundin skrev:
Nilz skrev:

så har jag gjort!!

Det där ser väl inge bra ut, rör bör väl möta varandra om det ska bli någon styrka i konstruktionen.....

det är möjligt!!!
framröret är satt så det följer taket.. baksträvan har jag satt som det står i regelboken...
men jag kanske har missförstått vad dom menar !!

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nilz skrev:
Chribbe lundin skrev:
Nilz skrev:

så har jag gjort!!

det är möjligt!!!
framröret är satt så det följer taket.. baksträvan har jag satt som det står i regelboken...
men jag kanske har missförstått vad dom menar !!

I regelboken (SBF) så står det att den bakre strävan ska ansluta till huvudbågen på dess högsta punkt, dvs på den horisontella delen. Sen ska juh A-stolpesträven ansluta till huvudbågen mitt för där den bakre sträven ansluter, dvs även den på den hösta punkten på huvudbågen.... Eller har jag tolkat något helt fel??
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

som jag kan läsa det i regelboken står det inget om att baksträva och framrör ska mötas...

Vressel
Här sen Apr 2003

Wärhner skrev:
om du inte använder skarvhylsa så kommer du få problem att komma åt att svetsa rören på insidan.

Dethär med skarvhylsor låter som det är nått som jag vill veta allt om.

I princip alla svetsfogar på huvudbågen kan ju orsaka huvudvärk när det gäller att komma åt, så har du listiga tips om hur man som både lat och okunnig klarar sej så finns här en styck tacksam!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Wärhner skrev:

I princip alla svetsfogar på huvudbågen kan ju orsaka huvudvärk när det gäller att komma åt, så har du listiga tips om hur man som både lat och okunnig klarar sej så finns här en styck tacksam!

Ett tips är att borra hål i golvet där bågen skall svetsas fast. Då kan man sänka ner bågen så man kommer åt att svetsa. Sedan lyfter man upp den igen och svetsar dit förstärkningsplattor och monteringsplattor.

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Niklas Sandström skrev:
Dan Hovang skrev:

Ett tips är att borra hål i golvet där bågen skall svetsas fast. Då kan man sänka ner bågen så man kommer åt att svetsa. Sedan lyfter man upp den igen och svetsar dit förstärkningsplattor och monteringsplattor.

Jo det är det hetaste tipset hittils, men det blir fortfarande lite jox med bakåt- och nedre dörrsträvorna.
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003

kollade på isolering till rör idag som jag skulle ha till stoppning men dem går inte att ha där rören svänger tex huvudbågenden går inte att svänga så mycket jag ska klä in hela min (halvbur) så jag vill ha nåt som man kan ha i svängarna också några tips?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Dan Hovang skrev:
Wärhner skrev:

Jag gjorde så att efter att ha byggt torn (ca 10cm höga) som huvudbågen står på, så spände jag ihop den med ett spännband i nederkant så att buren kunde trilla ned på golvet och på det sättet komma åt att svetsa på ovansidan. thumbs up

Använder man sig utav skarvhylsa emellan V-sträva och huvudbåge samt en hylsa till baksträvorna som svetsas direkt i huvudbågen, så kan man efter att ha passat in buren och punktat den lossa skarvhylsorna och plocka ut buren och helsvetsa utanför bilen.
Jag både bultade och svetsade mina skarvhylsor när buren väl satt på plats.
Mina skarvhylsor som sitter på V-strävan kom jag förståss inte åt att svetsa runt om men det behövs igentligen inte svetsas alls.

/Peter

Citera
Allmänt banåkaforum
Fråga om burbygge...
1, 2   >>
3370 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande