Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3370 besök totalt |
Fråga om burbygge...
Jag håller på att passa in buren i bilen och nu har jag en liten fråga. På bilden nedan ser ni hur A-stolpebågen ansluter till huvudbågen. Jag har fått för mig att den ska sitta där den sitter, dvs längst ut på den horisontella delen av huvudbågen men då ligger den inte så väl emot takkanten ovanför dörren utan lite längre in i bilen. För att få den att passa bättre mot takkanten måste jag flytta den lite längre ut och ner på huvudbågen. Vad är rätt? ![]() (Sträven som går till bakre fjäderbenstorn kommer givetvis sitta rakt för A-stolpebågen sedan) ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Skarvhylsan med medföljande rör brukar vara krökt för att bättre kunna få V-strävan att passa mot takkanten för att sedan vika något innåt (därför denna krök) och svetsas emot huvudbågen.
Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Problemet är juh att om jag flyttar anslutningen utåt/nedåt så kommer bågen vara i vägen när man ska kliva in i bilen.
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Coop har isolering till vvs rör som i ögonmått ser det ut att passa men om det är lämpligt att använda vetefasen. Vet inte riktigt hur det ligger till i pris heller men är det samma jox som säljs i räserbutikerna fast i mindre iögonfallande färg så lär det säker finnas en slant att spara.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
kolla bara så att hjälm/huvud inte kommer för nära bågen , annars kan väl framröret sitta där det sitter... _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||
Jo, jag hade tänkt lyfta i stolarna ikväll och kolla hur det verkar, kommer juh sitta burstoppning där oxo sedan.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
om du inte använder skarvhylsa så kommer du få problem att komma åt att svetsa rören på insidan.
Jag får väl ta och fota lite i garaget. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re: Fråga om burbygge...
För en som inte är så vass på nåt: varför funderar du på att de ska sitta i det rödmålade läget? |
||||||
det är möjligt!!! framröret är satt så det följer taket.. baksträvan har jag satt som det står i regelboken... men jag kanske har missförstått vad dom menar !! ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||
I regelboken (SBF) så står det att den bakre strävan ska ansluta till huvudbågen på dess högsta punkt, dvs på den horisontella delen. Sen ska juh A-stolpesträven ansluta till huvudbågen mitt för där den bakre sträven ansluter, dvs även den på den hösta punkten på huvudbågen.... Eller har jag tolkat något helt fel?? ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Dethär med skarvhylsor låter som det är nått som jag vill veta allt om. ![]() I princip alla svetsfogar på huvudbågen kan ju orsaka huvudvärk när det gäller att komma åt, så har du listiga tips om hur man som både lat och okunnig klarar sej så finns här en styck tacksam! ![]() |
||||||
Ett tips är att borra hål i golvet där bågen skall svetsas fast. Då kan man sänka ner bågen så man kommer åt att svetsa. Sedan lyfter man upp den igen och svetsar dit förstärkningsplattor och monteringsplattor. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Jo det är det hetaste tipset hittils, men det blir fortfarande lite jox med bakåt- och nedre dörrsträvorna. ![]() |
||||||
kollade på isolering till rör idag som jag skulle ha till stoppning men dem går inte att ha där rören svänger tex huvudbågenden går inte att svänga så mycket jag ska klä in hela min (halvbur) så jag vill ha nåt som man kan ha i svängarna också några tips?
_________________ Jörgen Nilsson |
||||||
Jag gjorde så att efter att ha byggt torn (ca 10cm höga) som huvudbågen står på, så spände jag ihop den med ett spännband i nederkant så att buren kunde trilla ned på golvet och på det sättet komma åt att svetsa på ovansidan. ![]() Använder man sig utav skarvhylsa emellan V-sträva och huvudbåge samt en hylsa till baksträvorna som svetsas direkt i huvudbågen, så kan man efter att ha passat in buren och punktat den lossa skarvhylsorna och plocka ut buren och helsvetsa utanför bilen. Jag både bultade och svetsade mina skarvhylsor när buren väl satt på plats. Mina skarvhylsor som sitter på V-strävan kom jag förståss inte åt att svetsa runt om men det behövs igentligen inte svetsas alls. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3370 besök totalt |