Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur var det med pleniumkammare?
1739 besök totalt
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Behöver bygga mig ett insug. 1,2 gånger motorvolymen? är det viktigt på en Turbobil eller framför allt för sugmotorer? Hur tycker ni formen skall vara för att fördela luften så bra som möjligt mellan cylindrarna? Vinka spjällhuset på nått sätt? Ska rören till toppen gå in i kammaren eller kan de börja vid väggen? Alu misstänker jag är rekomenderat men satans dyrt. Annat material att använda?

Tänkte ha korta rörstumpar ut ur plenium som sedan ska rakt på här;

Korta rör = varvvilligt vad?

Vore kul att se lite bilder på hur ni har/ska göra eller tycker man ska göra...

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Jag har skrivit lite info om skillnaden mellan 9-3/9000-insugen på STCS-forumet... Där står lite info

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=30302&highli . . . .

MGB GT 1967
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Ahh! Nice. Men jag fattade inte så mö känner jag. Förutom att jag hade rätt när jag bestämde ,mig för att använda 9-3 spjäll för att det är större...

Kopierar in din text här om det e okej...

"Kollade i boken "Forced induction Performance Tuning" och där kan man läsa följande: The three things we are interested in with regard to the plenum is its volume, how equally it distributes air to the individual cylinders, and how the openings to the individual runners are formed so as to maximise flow. Längre ner i texten står att volymen på plenumet kan vara någonstans mellan 0,8 - 1,5 ggr motorvolymen.

Huvudkravet på plenumet är att storleken måste öka en bit innan första cylinderns rör och även fortsätta en bit efter sista cylinderns rör. Helst skall det inte finnas några vassa kanter för luften att passera från plenumet till respektive cylinders rör. Dessutom bör inte plenumets vägg vara närmare cylinderns rör än 1,5 gång cyl-rörets diameter, 2ggr är bättre om det är möjligt. Detta talar för 9000-röret.

Jag har ännu inte räknat på respektive inloppsrörs volym men jag skulle gissa att de är ganska likvärdiga.

Längden på cyl-rören bör ligga på 350-400mm räknat från insugsventilen till plenumet och diametern på röret skall vara ungefär lika stor som arean på insugsventilen. Detta har jag heller inte kollat på ännu, men i mitt fall är det utrymmet som får bestämma.

En annan intressant sak för er som jagar de riktigt höga effekterna
Jag mätte skillnaden på gasspjällen på 9000 och 9-3 och fick blev lite förvånad. Diametern på 9000 är 54mm medan 9-3 har 65mm vilket innebär 45% större om jag räknat rätt. Kollar man i boken står det rekommenderad diameter för olika effektuttag och enligt den skulle 9000-spjället räcka för ca 300 hk medan 9-3 ca 440 hästar.

Nu får man ju ta allt sånt här med en stor nypa salt eftersom det bevisligen går att kräma ut mer än 300 hk med ett original 9000 gasspjäll, men om man ändå tänker bygga nytt inloppsrör kan det kanske vara en idé att använda det som fanns på 9-3 istället
"

Funderingar;
*0,8 > 1,5 ggr motorvolymen? Det e rätt stor skillnad där. Jag hade tänkt att ha ca tre liter till min 2,0 motor. Det kanske är att ta i då???

*Storleken öka innan första cylindern? Då räknat på ett plenium med spjället in från sidan vad? Spjället ska asså sitta i en en tunnare del för att sedan öka diameter innan första röret?

*Vassa kanter? Hur skall de vara plaserade och var? Detta är för att skapa virvlar i plenium? Är det bra? Gäller det samma för turbo vs sugmotorer?

*"Dessutom bör inte plenumets vägg vara närmare cylinderns rör än 1,5 gång cyl-rörets diameter, 2ggr är bättre om det är möjligt." Det där fattar jag inte alls...

*"Längden på cyl-rören bör ligga på 350-400mm räknat från insugsventilen till plenumet och diametern på röret skall vara ungefär lika stor som arean på insugsventilen." Längden köper jag inte alls! En hövvarvig motor vill väl ha korta rör och en med kraft i botten långa? Jag ska ha så lite kraft som möjligt på låga för att spara lådan från stygga Nm på låga rpm. Grovleken blir 50mm innerdim...

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Skall försöka förtydliga lite då

Citat:
Huvudkravet på plenumet är att storleken måste öka en bit innan första cylinderns rör och även fortsätta en bit efter sista cylinderns rör. Helst skall det inte finnas några vassa kanter för luften att passera från plenumet till respektive cylinders rör. Dessutom bör inte plenumets vägg vara närmare cylinderns rör än 1,5 gång cyl-rörets diameter, 2ggr är bättre om det är möjligt. Detta talar för 9000-röret.

Plenumet skall alltså börja en bit innan första cylinderns rör och även fortsätta en bit efter sista cylinderns rör så att inte luftströmmen in till cylindrarna blir störd av väggarna. Avståndet till plenumets gavlar skall alltså vara 80 mm om du har 40 mm rör till cylindrarna.

Anledningen till att volymen skall öka efter gasspjället är att luften skall kunna "lugna ner sig" innan den skall skall ner i cylindrarna och samtidigt fördela sig lika mellan alla cylindrarna...

Det skall inte finnas några vassa kanter - mjukt och fint!

MGB GT 1967
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Trådstartare
okej, då är jag med, det blir ett STORT plenium för mig då...
Ska kammaren vara rund eller kantigt, ska rören gå ut i mitten eller i ovan/underkant av plenium?
Spelar det roll?

Ska vi köra det på forumet om andra vill läsa eller ska vi över gå till mail/icq/PM?

Edit; Ang skillnad spjällhus; http://www.saab4fun.com/projekt/a158.jpg

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Var rören går ut spelar nog inte så stor roll - utrymmet får nog bestämma detta. Tänk på att man helst skall ha trattar med stor radie ut ur plenumet, dock tror jag att det räcker länge med de vanliga rören ur plenumet.

Försökte hitta bilder på Mats Ivarssons gröna Volvo 242 Turbo -78 för han hade byggt ett riktigt fint insugningsrör till den, men jag hittade inte sidan nu...

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Måste varit förra versionen då eller? Han har separata spjäll nu, eller menar du att han har en -78 också? Jag pratar om den från -75..

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kan ha varit -75 också... Jag minns bara en fin bild från gaveln på insuget där man ser 4 fina trattar - allt i vacker aluminium!

MGB GT 1967
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003

huh?? har läst inlägg på autopower där de flesta rekommenderat en volym på 1,5-2ggr motorvolymen när det gäller turbo... lite delade meningar dårå

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Tja, de siffrorna jag skrev är inte något jag har kommit fram till själv och jag gissar att olika motorer behöver olika storlek. Sen beror det säker på vem som får bestämma också, men om man tittar på Pikes Peak-Saaben så har den inte nåt bjässe-plenum och jag tror inte att de chansat med en så viktig sak på den bilen...

MGB GT 1967
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

MrT> En aningens OT, men här har du två bilder på hur ett insugsrör till den där kombinationen av motor/bil/topplock skulle kunna se ut:

Håller ju på och försöka bygga något liknande, men den där CAD-modellen är inte så exakt. Mest terapi när jag försöker lära mig programmet.

Sundsvall
Här sen Nov 2003

Det svar jag har fått när jag har surrat med ett par motorlabbmänniskor är att på en turbosmälla är det inte lika viktigt att plenumet är exakt till motorkonfigurationen utan x2 är att föredra.
En n/a är mycket mer svår beräknad men vad som alltid var viktigt var att det var trattar på utloppen i plenumet.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ragnar: ewww, det där ser ut som 99/900 insugningsrör...

Att du har blandat det med vad som ser ut som Pro-E gör det hela ännu mera kväljande.

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

MaZ skrev:
Ragnar: ewww, det där ser ut som 99/900 insugningsrör...

Att du har blandat det med vad som ser ut som Pro-E gör det hela ännu mera kväljande.

MaZ> Allt har sina naturliga förklaringar...
Både MrT och jag kör 99a med 900-motor i, därav insuget (nästan original, bara grövre runners och annan fläns för att matcha portarna i den nya toppen). När det gäller PrOE så är det vad som gäller här på slöjdskolan vettu... Du menar att det programmet inte är så mycket bling-bling att hänga i barrkonen?

Vargön
Här sen Feb 2003

Jag får nog hålla med MaZ där, det finns väl ingen som konstruerar bilar i PrOE? och saabdelar ritas med fördel i UG. Been there, done that...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Doing it now...

Annars är det Catia V4/V5 eller Alias & Icem om man gillar form.

Pro-E används på Penta och motor på Lastvagnar (eller om det var chassie eller hytt)

Sorry för OT.

BMW 330i -05
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Mitsubishis rallybilar påstår dom ska vara ritade i PrOE. Men det kan ju ha att göra med att det står PrOE på bilarna. Hur som helst. Om jag har förstått saken rätt så är ett plenum till för att lagra all luft som behövs vid nästa insugning (kan det heta så på en turbomotor) eftersom man har ett övertryck i insuget/plenumet och en pump som matar på i andra ändan så behöver man knappast ett så stort plenum som i en N/A-motor. Vid låga varvtal när turbo inte laddar så mycket behövs det oftast inte så mycket luft heller. Man skulle ju kunna försöka stämma av volymen till någonstans kring vridmomentmax.

/ Pär

1739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande