| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker lätta ljuddämpare...
|
2850 besök totalt |
|
Har någon tips om riktigt lätta ljuddämpare av bra kvalitet? Det jag söker är (helst) en oval dämpare med enkel 2,5 tums anslutning där det genomgående röret beskriver något som skulle kunna liknas vid ett utdraget S genom kroppen. Anslutningarna behöver inte vara i mitten av gavlarna. Det finns gott om lätta dämpare om det ska vara rena fullflödesvarianter men det är lite tunt med standardtyper. Bilen i fråga är en Porsche 968 som trivs bäst med lite mottryck. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Titta på standardljuddämparna på stora sportmotorcyklar, dom är visserligen oftast runda men dom är rejäla i storlekarna och är många gånger gjorda av aluminium, kolfiber eller titan.
Dom flesta hojåkare smackar på ett eftermarknadsslipon det första dom gör och så blir original liggande. |
||||||
|
Jo den tanken har slagit mig men de är oftast av av typen fullflöde och det jag skulle behöva är en mer restriktiv burk än så. Med tanke på hur (förhoppningsvis) noga uträknade och dessutom blytunga moderna avgassystem är så borde det finnas en marknad för en exakt kopia på original förutom en betydligt lägre vikt och kanske en extra dB eller två för smilbandens skull.
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
Hojdämparna har ofta rätt smala flödesrör innuti, så det kan bli för mycket motstånd. Det kan bli en omfattande botanisering för att hitta något lämpligt. Vill man ha ner vikten så är även rören i övrigt ofta tunga. Skulle jag vara i din situation så tillverkade jag ett eget system då det alltid är bästa sättet att få allt att passa bra, samt att vikten blir lägst. Men det är klart, det kanske inte är din grej att göra. Jag har i vart fall bilder på min hemsida på hur jag gjort min egen dämpare och system. En jätte dämpare som trots storleken bara väger 10 kg. En vanlig dämpare kan väga 2,5-3 kilo. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag har varit inne lite på att göra en själv men har ingen aning om hur. Tänkte mig en rostfri konstruktion med ett hölje av aluminium för viktens skull, lite som en hojdämpare alltså. Själva byggandet är inga problem men hur räknar man på ett dämpare för att få rätt egenskaper?
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
Jag känner inte till några uträkningar för ljuddämpare, och har inte sett att någon av de kända tillverkarna i Sverige använt någon formel för ändamålet. Själv har jag min egen teori om hur det skall gå till. Jag srämmer själva headers-kollektor rören, för till detta finns det uträkningar vad som ger effekt. Sedan bygger jag en jättedämpare som har sådan mängd luft i sig att slutröret "läser" detta som om det mynade i fria luften. Sedan "vädrar" jag ut dämparen via passande slutrör från dämparen. Detta har flera fördelar, en större mängd luft är mer komprimerbar och kan absorbera pulserna från kollektor rören till ett mindre motstånd. Samt att denna utjämning äter upp de lägsta frekvenserna för ett tystare ljud. Man kan säga att det ger både effekt och gratis ljuddämpning. Priset är storleken på dämparen. VILL, man ha motstånd kan man enkelt minska slutrörsarean och få ett för motorn behagligt avgasmotstånd via den tryck utjämnande effekten. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Det fungerar nog väldigt bra om man bygger hela systemet från scratch men jag tänkte bara köra från katten och bakåt. Det enklaste för mig skulle vara att kapa upp originaldämparen och göra en exakt kopia fast lättare men jag är inte sugen på att sabba den jag har.
Kan man flödesmäta en ljuddämpare eller måste den köras tillsammans med hela systemet för att resultatet skall vara relevant? Edit: jag är egentligen inte ute efter en bättre ljuddämpare ur ett effekt/vrid-perspektiv utan enbart en lättare. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
om det är en absorptionsdämpare så är det flödet som gäller, om det är en bafflad dämpare så är det i högre grad pulserna än motståndet som gäller. Lite stökigt att därmed uttala sig. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: Söker lätta ljuddämpare...
hänger inte med riktigt ,är inte det en skröna ..? förövrigt så brukar det finnas lätta ljuddämpare ...med eftergift på hållbarheten ..tunt matrial annars finns avgasporr här http://www.burnsstainless.com/ultra- _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
Till en given kamaxel, insug, insprutnings justering etc så kan det bli fel med för lite mottryck. Bygger du en ren racemotor från scratch så har du helt andra parametrar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
vi snackar inte olika saker då? ,att man har avstämda rör,diameter ,längder kan jag vara med på men mottryck i en ljuddämpare
men som du nämde om man ändrar motorns förutsättningar utanför ex styrboxens reglerområde kan det bli k'nas _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2850 besök totalt |