| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker LITEN och LÄTT Generator!!
|
1 besök senaste veckan (5245 totalt) |
|
hej. någon som vet en bra liten smidig och framförallt LÄTT generator med multi rem? Bör ha ampere på uppåt 90 me tanke på den ska dra dubbla bränslepumpar, elektrisk vatten pump och elektrisk styrservopump + ljus å motorstyrning. Letat runt men hittar ingen direkt, någon som vet nån bilmodell som har det jag söker?? fäste å annat får tillverkas så vad som helst efter mina önskemål. TACK Micke _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
tack, men är ute efter en nyare modell på generator och köper en ny, tänkte om någon här använder nån mindre modell på sin bil elr vet att det sitter en liten smidig på sin bil redan.
tack micke _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
Lägg gärna till "kraftig" i titeln också, 90A är ju en del.
Gamla Daihatsu Charade är ju den klassiska minigeneratorn men då räcker inte ens två st (eller var de på 45A). NDenso kanske är de som gör de mindre/lättare fortfarande? Men nyare generatorer syns ju inte under motorhuven, så det är ju svårt att "shoppa runt" med ögonmåttet. |
||
|
Re:
kalas, hitta bilder på dom, ser små å smidiga ut, TACK micke _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||
|
Ska man köpa generator så kan det vara två saker som är värda att tänka på.
1. Den modernare kompakta generatorn är att föredra framför den gamla clawpole generatorn som syns på bilderna ovan. Mindre oljud, elektriska störningar, högre varvtal, bättre verkningsgrad osv. 2. Generatorns verkningsgrad faller vid höga laster och höga varvtal. Så även om det är lockande att använda den minsta generatorn möjligt i jakt på några kg, så bör man tänka på att det också påverkar hur mycket effekt generatorn tar från motorns vevaxel. |
||
|
Re:
I min klass är det 7kg som ska sparas per hästkraft man förlorar (eller 105W per kilo), om man inte väger in andra viktfördelar. Så det kanske finns lite att spara på att trimma generatorn (bättre verkningsgrad och mer lättrullande lager...), mer än att jaga en lättare/mindre. |
||
|
_________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Re:
Du minns helt rätt men dom är just på låga ampere Jag har nämligen kollat detta åt Micke |
||
|
Jag har kört med en Suzuki Swift generator på min gamla Rekord, det funkade fint. Den orkade med motorstyrning, en vanlig Bosch soppapump samt all övrig el i bilen. Värt att tänka på är att den bilen är 40 år gammal, vilket märks när man bromsar och blinkar tex. Lite lagom spänningsfall så laddlampan började glöda...
Kommer inte ihåg hur många ampere generatorn är på, men skulle gissa på runt 60 A och 13,5 V. Väldigt liten och smidig iaf, väger inte många kilo heller. Renaultgeneratorn på bilden ovan ser ut att vara märkt med 14 V och 75 A, vilket ger en effekt på 1050 W. I verkligheten blir det väl lite mindre eftersom man aldrig kommer ifrån lite småförluster. Bilel är inte så roligt alla gånger. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5245 totalt) |