Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker LITEN och LÄTT Generator!!
1 besök senaste veckan (5245 totalt)
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare

hej.

någon som vet en bra liten smidig och framförallt LÄTT generator med multi rem? Bör ha ampere på uppåt 90 me tanke på den ska dra dubbla bränslepumpar, elektrisk vatten pump och elektrisk styrservopump + ljus å motorstyrning. Letat runt men hittar ingen direkt, någon som vet nån bilmodell som har det jag söker?? fäste å annat får tillverkas så vad som helst efter mina önskemål.

TACK

Micke

Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Jag har en generator från en BMW 316i -90.

Den är inte speciellt tung eller stor.
Revskivan kan du ju byta om du vill driva den med multi-V rem.

Den är på 80A.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare
tack, men är ute efter en nyare modell på generator och köper en ny, tänkte om någon här använder nån mindre modell på sin bil elr vet att det sitter en liten smidig på sin bil redan.

tack

micke

Simatec
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Lägg gärna till "kraftig" i titeln också, 90A är ju en del.
Gamla Daihatsu Charade är ju den klassiska minigeneratorn men då räcker inte ens två st (eller var de på 45A). NDenso kanske är de som gör de mindre/lättare fortfarande?

Men nyare generatorer syns ju inte under motorhuven, så det är ju svårt att "shoppa runt" med ögonmåttet.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

MBs C-klass 1994->2000 med 4-cyl bensin motorer har en fin lite sak från bosch på just 90A

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
MBs C-klass 1994->2000 med 4-cyl bensin motorer har en fin lite sak från bosch på just 90A

kalas, hitta bilder på dom, ser små å smidiga ut, TACK

micke

Simatec
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Ska man köpa generator så kan det vara två saker som är värda att tänka på.

1. Den modernare kompakta generatorn är att föredra framför den gamla clawpole generatorn som syns på bilderna ovan. Mindre oljud, elektriska störningar, högre varvtal, bättre verkningsgrad osv.

2. Generatorns verkningsgrad faller vid höga laster och höga varvtal. Så även om det är lockande att använda den minsta generatorn möjligt i jakt på några kg, så bör man tänka på att det också påverkar hur mycket effekt generatorn tar från motorns vevaxel.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Edlund skrev:
2. Generatorns verkningsgrad faller vid höga laster och höga varvtal. Så även om det är lockande att använda den minsta generatorn möjligt i jakt på några kg, så bör man tänka på att det också påverkar hur mycket effekt generatorn tar från motorns vevaxel.
Av rent intresse, vad ligger verkningsgraden oftast på vid märkström (jämfört mot kanske vid 60-70% av märkström)?
I min klass är det 7kg som ska sparas per hästkraft man förlorar (eller 105W per kilo), om man inte väger in andra viktfördelar. Så det kanske finns lite att spara på att trimma generatorn (bättre verkningsgrad och mer lättrullande lager...), mer än att jaga en lättare/mindre.

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

IGMAB har små smidiga generatorer om jag inte minns fel! thumbs up

Målsryd
Här sen Sep 2004

Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Re:

Lind4hl skrev:
IGMAB har små smidiga generatorer om jag inte minns fel! thumbs up

Du minns helt rätt men dom är just på låga ampere
Jag har nämligen kollat detta åt Micke

Jerry Lundgren
Surahammar
Här sen Jan 2007

Renault clio, i det här fallet runt -00, har rätt små generatorer. Tyvär verkar de ligga på 80A.

///Jerry Lundgren

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har kört med en Suzuki Swift generator på min gamla Rekord, det funkade fint. Den orkade med motorstyrning, en vanlig Bosch soppapump samt all övrig el i bilen. Värt att tänka på är att den bilen är 40 år gammal, vilket märks när man bromsar och blinkar tex. Lite lagom spänningsfall så laddlampan började glöda...
Kommer inte ihåg hur många ampere generatorn är på, men skulle gissa på runt 60 A och 13,5 V.
Väldigt liten och smidig iaf, väger inte många kilo heller.

Renaultgeneratorn på bilden ovan ser ut att vara märkt med 14 V och 75 A, vilket ger en effekt på 1050 W.
I verkligheten blir det väl lite mindre eftersom man aldrig kommer ifrån lite småförluster. Bilel är inte så roligt alla gånger.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (5245 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande