Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ultimabyggsidor uppdaterade (28 jan)
1, 2   >>
3033 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Ultimabyggsidor uppdaterade (28 jan)

Tänkte bara meddela att Kristian Maajolas Ultimahemsida är uppe och snurrar nu, den är inte helt klar men kommer nu uppdateras löpande. http://www.ultimagtr.net

Min hemsida http://www.kenson.info är också nymatad med massa bilder från bygget och på nya delar.

Hoppas ni finner våra sidor intressanta.

SMAKPROV:


_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Mysigt!
Är det fortfarande våren 2004 som gäller eller blir det försenat?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Gärna mindre produktreklam och mer info om bygget här i forumet



_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



När ska du avslöja vilken motor som alla åkafortprylar ska hamna i då?

Jag spricker av nyfikenhet snart....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



MUMS!!!!

Nu fick jag också motivation, så nu bär det ner i garget!!!

liten fråga - hur gjorde du när du 'flockade' instrumentbrädan?
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Mysigt!
Är det fortfarande våren 2004 som gäller eller blir det försenat?


Sommar 2004 är det sagt och förhoppningsvis så håller våra planer hyffsat bra.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Gärna mindre produktreklam och mer info om bygget här i forumet





Hoppas att ingen tar illa upp när jag visar delar, jag säljer inte dessa delar och har inte heller spons eller liknande på dem så jag visar inga bilder för min eller annans vinnings skull. Vill helt enkelt bara fresta och ge inspiration till andra byggare.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
MUMS!!!!

Nu fick jag också motivation, så nu bär det ner i garget!!!

liten fråga - hur gjorde du när du 'flockade' instrumentbrädan?


Det råkar ju vara slumpat så att Kristian har en flockningsmaskin. Är du intresserad så kontakta honom direkt så kan han berätta vad som är möjligt och vad det kan tänkas kosta att få det gjort.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Ser smaskens ut!

80/80 spärrverkan på diffen?

Är det någon som åker med det på Ultimorna i England? Spontat känns det som om bilen skulle blir väldigt understyrd i kurvorna? (framförallt in)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Ser smaskens ut!

80/80 spärrverkan på diffen?

Är det någon som åker med det på Ultimorna i England? Spontat känns det som om bilen skulle blir väldigt understyrd i kurvorna? (framförallt in)


Du har nog rätt men jag var tvungen att ta den modellen för att den är den som tål mest misshandel, den är dock omställbar till mindre spärrverkan om det sedan visar sig att det är bättre. Vi får se, förr i tiden körde de ju fort med spole...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kenson skrev:
Hoppas att ingen tar illa upp när jag visar delar, jag säljer inte dessa delar och har inte heller spons eller liknande på dem så jag visar inga bilder för min eller annans vinnings skull. Vill helt enkelt bara fresta och ge inspiration till andra byggare.


Ah! oki! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Kenson skrev:
Hoppas att ingen tar illa upp när jag visar delar



Du får visa hur mycket delar du vill bara du avstår ifrån bilder på hela bilen, däcken, fälgarna, bromsarna, chassi och hjulupphängning eller motor och avgassystem.

Hur ska man annars kunna sova på nätterna?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Du är dirrrty.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Dum fråga!
Vad är att flocka instrumentpanelen

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
PelleM skrev:
Dum fråga!
Vad är att flocka instrumentpanelen


Flockning är en sorts ytbehandling. Man sprutar på lim och med hjälp av statisk elektrisitet skjuter man fast små nylånstrån. Ytan blir som samet typ fast lite strävare. Stråna finns i massa längder. Såna där små boxar som smycken ligger i brukar vara flockade till exempel. Man kan flocka nästan vad som helst. Enda nackdelen är väl att "ludd" lätt fastnar men det är ju bara att damsuga bort det i så fall.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Aha
Känner mig redan lite smartare

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Kenson skrev:
PelleM skrev:
Dum fråga!
Vad är att flocka instrumentpanelen


Flockning är en sorts ytbehandling. Man sprutar på lim och med hjälp av statisk elektrisitet skjuter man fast små nylånstrån. Ytan blir som samet typ fast lite strävare. Stråna finns i massa längder. Såna där små boxar som smycken ligger i brukar vara flockade till exempel. Man kan flocka nästan vad som helst. Enda nackdelen är väl att "ludd" lätt fastnar men det är ju bara att damsuga bort det i så fall.

Vad i h... skall det vara bra för?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Ser smaskens ut!

80/80 spärrverkan på diffen?

Är det någon som åker med det på Ultimorna i England? Spontat känns det som om bilen skulle blir väldigt understyrd i kurvorna? (framförallt in)

Jag kör med 75%+förspänning, det går alldeles utmärkt! så länge det inte regnar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
johannes bengtsson
Skåne
Här sen Nov 2003
Inlägg: 31



ice skrev:
Kenson skrev:
PelleM skrev:
Dum fråga!
Vad är att flocka instrumentpanelen


Flockning är en sorts ytbehandling. Man sprutar på lim och med hjälp av statisk elektrisitet skjuter man fast små nylånstrån. Ytan blir som samet typ fast lite strävare. Stråna finns i massa längder. Såna där små boxar som smycken ligger i brukar vara flockade till exempel. Man kan flocka nästan vad som helst. Enda nackdelen är väl att "ludd" lätt fastnar men det är ju bara att damsuga bort det i så fall.

Vad i h... skall det vara bra för?

Undvika reflexer på instrumentbrädan tex... Kolla på Superevon...

Är en ganska vettig metod om man har byggt om eller byggt egen instrumentbräda, kanske inte så lyckat att klarlacka och det blir ju ganska mycket blänk även i vanlig färg...

_________________
Johannes Bengtsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



ice skrev:

Vad i h... skall det vara bra för?


Man slipper reflexer i instrumentbrädan? Det är lätt?

Edit: Jaha, fick ett telefonsamtal samtidigt som jag skrev...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Riktigt fin hemsida! det är kul att följa din projekt! thumbs up

och så blev det en 930 låda i vilket fall?

En rolig sak fastnade i mina ögon: lådan på bilden ser exakt ut som vår gamla växellåda. Samma tjärfläck, samma droppformade gjutfel vid kopplingskåpan, ingen diff...du köpte den inte från Anders Bronäs möjligtvis? (I så fall vore det roligt att veta hur mycket du fick betala, för att jämföra vad vi sålde den till honom för...)

och lite disskussion:
visst kan man köra med 80% diff...egentligen är det lite felaktigt att prata om procent då diffen överför i det här fallet en viss moment. Med andra ord så kan "procentsatsen" variera kraftigt beroende på hur många Newtonmeter man har tillgång till. Angående din diff, har den verkligen ramper? Jag trodde att 80/80 diff har ingen rampmekanism utan överför samma moment oberoende om man bromsar eller gasar...med andra ord så är den alltid "spänd"?? Denna "procentsats"-benämning har hängt med sen urminnestider och har egentligen ingen förankring med verkligheten. Porsche har levererat spärrdiffar till 915 lådor med fyra lameller och kallat den för 40%...sen förstorade dom inre spindeldrev så man fick inte plats med fler än två lameller. Spärrdiffar med två lameller monterades i exakt samma lådor året därpå och fick nästan bara hälften av spärrverkan jämfört med dom tidgare men såldes ändå som 40%-diffar till ovetande kunder.

mvh. Goran

P.S.
en matnyttig OCR:ad artikel från tidningen Velocity, angående Porsche spärrdiffar:

http://www.guardtransmission.com/velocity.htm

Som du ser så ligger den på http://www.guardtransmission.com/ och vad jag kan se så är det just Guard Transmission diff du har fått tag på?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Ultimabyggsidor uppdaterade (28 jan)
1, 2   >>
3033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande