Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3033 besök totalt |
Ultimabyggsidor uppdaterade (28 jan)
Tänkte bara meddela att Kristian Maajolas Ultimahemsida är uppe och snurrar nu, den är inte helt klar men kommer nu uppdateras löpande. http://www.ultimagtr.net Min hemsida http://www.kenson.info är också nymatad med massa bilder från bygget och på nya delar. Hoppas ni finner våra sidor intressanta. SMAKPROV: ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
MUMS!!!!
![]() Nu fick jag också motivation, så nu bär det ner i garget!!! liten fråga - hur gjorde du när du 'flockade' instrumentbrädan? |
||||||
Sommar 2004 är det sagt och förhoppningsvis så håller våra planer hyffsat bra. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Hoppas att ingen tar illa upp när jag visar delar, jag säljer inte dessa delar och har inte heller spons eller liknande på dem så jag visar inga bilder för min eller annans vinnings skull. Vill helt enkelt bara fresta och ge inspiration till andra byggare. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Det råkar ju vara slumpat så att Kristian har en flockningsmaskin. Är du intresserad så kontakta honom direkt så kan han berätta vad som är möjligt och vad det kan tänkas kosta att få det gjort. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Ser smaskens ut!
![]() 80/80 spärrverkan på diffen? ![]() Är det någon som åker med det på Ultimorna i England? Spontat känns det som om bilen skulle blir väldigt understyrd i kurvorna? (framförallt in) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Du har nog rätt men jag var tvungen att ta den modellen för att den är den som tål mest misshandel, den är dock omställbar till mindre spärrverkan om det sedan visar sig att det är bättre. Vi får se, förr i tiden körde de ju fort med spole... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Ah! oki! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Du får visa hur mycket delar du vill bara du avstår ifrån bilder på hela bilen, däcken, fälgarna, bromsarna, chassi och hjulupphängning eller motor och avgassystem. Hur ska man annars kunna sova på nätterna? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Flockning är en sorts ytbehandling. Man sprutar på lim och med hjälp av statisk elektrisitet skjuter man fast små nylånstrån. Ytan blir som samet typ fast lite strävare. Stråna finns i massa längder. Såna där små boxar som smycken ligger i brukar vara flockade till exempel. Man kan flocka nästan vad som helst. Enda nackdelen är väl att "ludd" lätt fastnar men det är ju bara att damsuga bort det i så fall. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Vad i h... skall det vara bra för? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag kör med 75%+förspänning, det går alldeles utmärkt! så länge det inte regnar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Undvika reflexer på instrumentbrädan tex... Kolla på Superevon... Är en ganska vettig metod om man har byggt om eller byggt egen instrumentbräda, kanske inte så lyckat att klarlacka och det blir ju ganska mycket blänk även i vanlig färg... _________________ Johannes Bengtsson |
||||||
Riktigt fin hemsida! det är kul att följa din projekt!
![]() ![]() och så blev det en 930 låda i vilket fall? En rolig sak fastnade i mina ögon: lådan på bilden ser exakt ut som vår gamla växellåda. Samma tjärfläck, samma droppformade gjutfel vid kopplingskåpan, ingen diff...du köpte den inte från Anders Bronäs möjligtvis? ![]() och lite disskussion: visst kan man köra med 80% diff...egentligen är det lite felaktigt att prata om procent då diffen överför i det här fallet en viss moment. Med andra ord så kan "procentsatsen" variera kraftigt beroende på hur många Newtonmeter man har tillgång till. Angående din diff, har den verkligen ramper? Jag trodde att 80/80 diff har ingen rampmekanism utan överför samma moment oberoende om man bromsar eller gasar...med andra ord så är den alltid "spänd"?? Denna "procentsats"-benämning har hängt med sen urminnestider och har egentligen ingen förankring med verkligheten. Porsche har levererat spärrdiffar till 915 lådor med fyra lameller och kallat den för 40%...sen förstorade dom inre spindeldrev så man fick inte plats med fler än två lameller. Spärrdiffar med två lameller monterades i exakt samma lådor året därpå och fick nästan bara hälften av spärrverkan jämfört med dom tidgare men såldes ändå som 40%-diffar till ovetande kunder. ![]() ![]() ![]() mvh. Goran P.S. en matnyttig OCR:ad artikel från tidningen Velocity, angående Porsche spärrdiffar: http://www.guardtransmission.com/vel Som du ser så ligger den på http://www.guardtransmission.com/ och vad jag kan se så är det just Guard Transmission diff du har fått tag på? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3033 besök totalt |