Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa TURBO CT -96 | << 1, 2, 3 28691 besök totalt |
1:39 var ju inte så illa med gatdäck.
Tyvärr kan jag inte det datumet. Då ska jag dansa bland vargar med mitt lamm. Tyvärr #2 är att min kamera har döden dött så jag får klara mig med min mobil. Vissa bilder blir bra. Andra blir det inte. Fixade lite bilder på distanser till orginalvingen som nämndes tidigare. Ser inte hemskt mycket olikt orginal. 5Hz GPS-puck installerad med kardborrband. Funkar utmärkt. Nya delar till instrumentpanelen. Tryckmätare från bilbuttrix. Startknappen finns där för att jag inte vill strula med tändningslåset om motorn stallar. Den andra knappen ska användas till fjädringslägena. Under ventialtionsmanöverorganen så har jag satt 3 cigguttag. Det känns inte som om det är för lite. Nya bältet. Jag ville ha brandsläckaren framför stolen men det gick inte med nuvarande solsjustering så det fick bli bakom. Tur som en idiot ska man ha ibland för fästena till baksätet passade perfekt till hållaren för brandsläckaren. Eller om det var tvärtom. Här ser man oxå lastnätet. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Jag hoppas att det är en turbotrycksmätare från bilbutterix och inte en oljetrycksdito då oljetrycksvarianten må kosta hälften av vad en "riktig" mätare gör men riskerar också att bara via halva trycket.
Det skall bli skoj att se vad allt moddande gör på cittran. /P _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||||
Jo det är det. Tänkte att det var bättre att ha någon än att inte ha någon. Men vad ska man ha? Läderremmar? Rostfria stålband? Sadelgjord? Tux: Du tänker på Mats problem? Var det inte mer givarproblem? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Kul och udda bygge! Hoppas det blir mycket bana i år!
Kan meddela att den mätare fungerar utmärkt, inte snyggast kanske men otroligt lättläst och mycket stabil visning. Hade en snikigare innan och denna är klart bättre på det mesta. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Har haft motsv varvis, och den påstod lite intermittent att tomgången pendlade mellan 2000 och 8000 varv. Samma kablage men med VDo-varvis så funkade visningen superbt.
_________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
||||
Enl. TR. Släckaren ska vara skyddad och placerad i kupéutrymmet. Den måste vara fastsatt så att den kan tåla en accelerationskraft av 25 G. Även om det inte framgår så skulle jag tolka det som 25G i alla riktningar. Inte för att jag räknat på det, men jag är tveksam att den sitter kvar i någon riktning vid 25G. Ett fast stopp åt både höger och vänster och sen stålband över skulle nog jag köra på. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
25G säger du. Så om den skulle väga 5kg så ska man kunna dra den med en kraft motsvarande 125kg åt alla håll? Det klarar den troligen utan problem sidledes. Dock gör nog inte resten av bilen det. Uppåt klarar den högst troligt inte 25G men skulle man få en sådan acceleration uppifrån så skulle taket nog ändå vara helt nertryckt. Då tror jag inte brandsläckaren behövs. Det är en bil för bandagar. Inte för tävling. Ska det tävlas med den så måste den ändå byggas om så mycket att en översyn av brandsläckarens fasthållning blir ett mycket litet bekymmer.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Farligast är väl om man skulle krocka och klarar smällen men man dör av en brandsläckare som kommer bakifrån _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Jaha. Då har det gått en vecka sedan man körde konbana och under tiden har jag hunnit klurat på en massa undanflykter på varför det inte gick bättre än det gick...
Tror jag kommer få bra övning i detta. Min systerson körde ifrån mig med en orginal kebab 318is för 6papp... Det är bara att konstatera att den understyr liiiite för mycket. Vi pratar inte osceanångare men i den häraden. Mer negativ camber måste till fram. Eller mer och mer. Just nu har den nästan positiv camber så alla bidrag till det lilla negativa är välkommet. I konsektionernar så klarade den sig väldigt bra även om systemet med motlutning är lite för långsamt för detta och att man i princip kan få extra lut istället för motlut. Men det gick inte så bra när man skulle bromsa och sedan svänga. Misstänker att det blev bra slitage på innerhjulet fram dessutom. oavsett så tänker jag vänta med att göra några förändringar till efter den sista på Sturup. Då är det andra förutsättningar med mer svepande kurvor (som systemet hanterar bättre). En annan sak som inte var riktigt optimal var laddtrycket. Det ligger runt 0.6 Bar som standard men p g a viss klantighet så kom jag bara upp i 0.25... Hade troligen som mest 120Hp. Det duger inte på en bil som har 1520kg som tjänstevikt. Det ska försöka åtgärdas så snabbt som möjligt. Bild på pråmen hämtad från Carkings forum. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Den däringa gps pucken....är det motsvarande som finns på teknikmagasinet för en dryg femhundring?
Hur funkar den? kan du slänga upp lite exempel med kartor och tid/hastighet osv ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nej denna puck är annorlunda. Fick tips om den i racechrono-tråden har jag för mig. 250pix på ebay. Precisionen var lite för kass för att funka bra på konbanan. Bör funka betydligt bättre på bana. Spana in racechronotråden.
Jag kör den tillsammans med min Asus Eee901. Har en del kvar att lära. Måste fixa ett bra fäste för computtern oxå. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
ok då vet jag.
Var mest för kollegans skull som jag frågade. Han är dock hojåkare och kan inte släpa på en laptop. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Racechrono är dock ursprungligen gjort för mobiler och det borde han kunna släpa med sig? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Han är iofs ingenjör och kan bygga en motorcykel på egen hand inkl motor och allt men som mobil har han en en Doro helt utan finesser så att få honom att använda en mobil med GPS ? HAHAHAHAHAHA !!! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Lite offtopic men den här: http://www.qstarz.com/Products/GPS%2
kan passa både bil och mc åkare, racechrono rek. deras produkter och jag kör dom själva med mkt gott resultat. Vill man så kan man köra enbart denna och sedan plocla ut loggar från den medföljande mjukvaran. Jag har inte testat deras mjukvara så den vågar jag inte säga något om. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa TURBO CT -96 | << 1, 2, 3 28691 besök totalt |