| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur långa fjädrar ska jag ha?
|
2 besök senaste veckan (4613 totalt) |
|
Jag tänkte byta framfjädrar till hårdare men är inte helt säker på hur långa jag ska ha. Idag har jag en Koni köpe-sats med coliovers och progressiva fjädrar, vilken är för mjuk fram. Det är de progressiva fjädrarna som krånglar till mina tankar. Fri längd på den hårda delen av fjädern är 210mm och den progressiva delen (Den som blir hjälpfjäder) är 100mm i fri längd och då sitter fjädern precis i spänn.
På grund av min övre lagring som bygger en del så har jag bara kvar 20-30mm på gängan för fjädertallriken. om jag köper en 250mm lång fjäder, blir det bra? Riskerar jag inte att på grund av den hårdare fjädern att inte kunna "skruva ner" bilen lika mycket som idag? Det är väl inte heller bra att dämparen ska jobba i ytterläget? Förresten... Jag kom nu på att en ny hjälpfjäder av platt tråd bygger ju inte alls lika mycket som min mjuka del av fjädern. Det kanske blir bra trots allt med en 250mm lång fjäder och en 100mm lång hjälpfjäder? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Alla diskussioner om fjädrar som handlar om fri längd vs inspänd längd vs. längd i ride height osv blir onödigt komplicerade om man inte anger:
-fjäderkonstand på det man har -önskad fjäderkonstant -längder mellan fjädersätena i maxlängd, rideheight och max bump. -längden på justeringen och hur den påverkar ovanstående.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
För min del tycker jag att detta blev onödigt komplicerat. ;-) Jag trodde ju i min enfald att det räckte med det jag skrev... Jag får mäta upp lite noggrannare och återkommer!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
För att kunna svara på alla frågor så ska jag skicka upp en fjäder till Sellholms för jag har som sagt insett att det inte bara är att byta.
Varför kan förresten ingen ha mätt upp konstanten på dessa fjädrar redan och skrivit ner det så att Google hittar det? om någon gillar utmaningar så kan ni få testa själva.
Koni 220-1244 VA _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Nu har jag något att berätta.
Jag skickade som sagt upp fjädern till Sellholms och de kom fram till att huvudfjädern är på 23-24 N/mm. Kan det verkligen stämma tro? Kommer plomberna att sitta kvar om jag går upp 4 gånger i hårdhet tro? I vilket fall som helst så beskrev jag ungefär som i första inlägget och tillbaka kom en 180mm lång huvudfjäder på 100 N/mm och en 100 mm lång hjälpfjäder på 9 N/mm. På lördag ska jag slaloma och då får vi se om det blivit bättre.
||||
|
Re:
Sellholms camberplattor med inbyggd kulled. Hårt och fast.
||||
|
Re:
1: gamla fjädern: Titta vi på fjädern är den lindad med olika dimatrar, 2st, och täthet på varven. Nu är det en fråga vad som händer. Den större lindingsdimatern är mjukar än den mindre. Senarium. Inga av lindingsvarven bottnar får vi en fjäderkonstan i prinsip från 2st, lilla och stor diamtern, fjädrar liggande i serie. Bottnar sen det tätlindade varvan kommer vi få en betydligt hårdere fjäderkonstant. Nisse: Kan du mäta lite måtta på fjädrna? Så skall jag ful räkna lite. dy=? (ytterdimatern på fjädern) di=? (innerdimatern på fjädern) dt=? (tråddimater) nt=? (lindingsvarav) Vi tänker oss std fjäder som 2st fjädrar. 2: Fram, 100N/mm på en bil med MacÄckelben som väger runt tonet känns inte jätte hårt. Hur hård är bilen bak????
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag har inte fjädern hos mig nu, men detta står i TÜV-papperna.
Tråddiameter: 10mm Ytterdiameter: 93 resp 104mm. Innerdiameter: 60mm i ändarna. (Den blir väl lite större "på mitten" annars går ju inte detta ihop med 93-måttet och följdaktligen blir det ju då att den är 73 resp. 84mm i innerdiametrar) Längd: Tätlindad del är 100mm, totalt är fjädern 310mm. (100mm är mätt av mig) Antal varv: 13 Den tätlindade delen trycks ihop helt vid belastning har jag sett. 100N/mm var vad Sellholm rekommenderade. Hur hård den är bak vet jag inte heller, men där behåller jag fjädern som följde med Konisatsen tills vidare. Skillnad mot fram: 325 mm längd, diametrar 94/108. I övrigt lika data. En följdfråga: För funktionens skull spelar det väl ingen roll om jag har hjälpfjädern överst eller underst, däremot så kanske det finns någon praktisk grej med att ha den på ett visst ställe? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Är nog rimligt. Ca ca ca 12N/mm är det nog std, det dubbla för en äckelsats ligger ca. Sen 5-8ggr så hårdare än std är helt ok mot std. Sen bör du nog ta en funderare bak också. Inga 5-8ggr. Min bil är ca 7ggr fram och 3ggr bak mot std fjädrarna, bara som en liten gämnföresle. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tack fuling!
Så det är så mjukt original alltså... Nåja, det kommer säkert bli fint det här, eventuellt skulle jag ju kunna sätta framfjädrarna bak och testa med det om jag inte är nöjd med hur den beter sig. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Hade 60N/mm fram med KW Variant 2 på min Scirocco II för en massa år sen. Det var fortfarande gott om komfort så 100N/mm blir säkert bra men utan att matcha med hårdare bak lär det bli understyrt.
Hade 50N/mm bak på ca 850kg bil med 70% vikt fram. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
|
Re:
Jag tycker inte ens att jag haft komfort med de tidigare fjädrarna... Vad gäller understyrning så vill jag ha lite mer sådan eftersom den nu är lite lurig med bakvagnskast emellanåt. Jag har monterat andra krängningshämmare (krängningsfjädrar låter så proffsigt i mina öron) och det i kombination med mycket camber samt spårviddsökning fram har blivit lite för mycket. Nåja, vi får se hur den beter sig.
||||
|
Re:
Inte för att jag är nån messersmitt men understyrning är väl en sak....att du får bakvagnskast är väl en helt annan sak? dvs mer understyrning botar inte med nödvändighet en viftande svans? eller?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re:
Inte för att jag jag är ett dumhuvud, men om någon som inte är en messerschmitt (Inte du alltså Mats) kan detta, så får denna person gärna reda ut detta.
Jag får alltså returer ibland som jag inte kan hämta hem, utan bilen går runt för mig. På bana händer det aldrig eftersom det aldrig finns de snabba lastväxlingarna där, men i slalombanor så är det nästan en regel om jag kör med gatdäck eller kalla r-däck. Med varma r-däck däck har det aldrig hänt. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Jo lastväxel och snurrning i slalombanor får jag med men jag kallar det mer driver error....
Blir ju lätt så när man inser att man har för mycket fart med sig och ändå bara ska runt konjäkeln Hårdare fjädrar fram kommer nog hjälpa till del eftersom du inte kommer komprimera framvagnen lika mycket under inbromsning, således kommer inte rumpan lätta lika mycket så du kanske kan hålla det inre bakhjulet närmare marken och på så sätt få tillbaka bakvagngreppet snabbare... REsonemanget stämmer i mitt huvud men jag har ju haft fel förut.....en gång.....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
En grävling med 60/40 (fram/bak) är defolt understyrd, med samma däck runt om.
Men med div lastväxlingar, störingar mm så kan man få lustig fenomen i bakvagnen. Frågan är bara VARFÖR o hur man botar detta? Vist så är det köttklumpsberonde också, men kan man anpassa plåtlådan till köttklumpen utan att det går långsammar är det en simpare väg. Svårt att lära gamla hundar att sitta
Fenomenet med lömsk rumpa märke jag i höstas i slalom, med HELT nytt chassi. Har ALDRIG snurrar förut i slalom, i höstat har jag tappat räkingen på hur många gånger jag snurrade
En del ligger i köttklumpens ringrostighet, inte rastat bilaset på bra LÅNG tid innan. Nu vet jag i efterskott jag åkte underdämpat fram, rätt kraftigt, och just dämpat bak. Kan vara så att bakvagnen fått ta för stor del, en smäll, av lastväxlineng (höger/vänster typ), pendling. Detta skall jag testa, bara jag får tummen ur rö.... Och fixa det sista LILLA på bilen. Sen Perså 205 har väll rykte om att vara lömska bak, varför? Samma fenomen har jag hört om på saab og900. Så frågan är varför???
_________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4613 totalt) |