| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
använda oljefilter från okänt bilmärke?
|
2 besök senaste veckan (4544 totalt) |
|
Hej, har ett gäng oanvända oljefilter som jag inte vet vilken bil de kommer ifrån. Vågar man använda dessa som inkörningsfilter då dom passar på oljefilter adaptern på BMW M10? De ser ut att ha samma mått som originalfilter men tror de kommer från nån Opel. Mvh Micke |
||||
|
Kolla på biltema om det är samma artikelnummer för motorerna du tror att det är så ser du ganska snabbt om det är lika.
För säkrare uppgifter eller om du vill kolla övriga flöden/tryck/ventil/area etc så är www.mannfilter.de ett bra ställe. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Det finns filter med och utan "backventil". Beroende på hur maskinen är konstruerad kan ett filter utan backventil resultera i att oljekanaler/filter delvis töms när man slår av motorn och oljan då rinner neråt i systemet. Onödigt att pumpa runt luft i oljekanalerna och lagren de första sekunderna vid varje start.
Annars borde det ju inte spela så stor roll bara de är avsedda för bilmotor/olja och passar fysiskt |
||||
|
Re:
Hej Lars, har du någon aning om vad som händer om man använder filter med backventil på en motor som ska ha filter utan ? och hur påverkar de olika öppningstrycken? Alltså om jag skulle använda ett filter med lägre öppningstryck än det som är anpassat till motorn.. Mvh Micke |
||||
|
Re:
Så djuplodande kunskaper har jag tyvärr inte inom detta området... Backventilen är nog bara ett enkelt membran som öppnar väldigt "lätt". Sedan brukar det väl också finnas en "överströmningsventil" som öppnar och shuntar förbi filterelementet om tryckfallet blir för stort (filtret för skitigt). Tror jag... Edit: Hittade bilden nedan. Där ser man "anti drainback valve", en gummiflärp.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4544 totalt) |