| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarva pluskabel till batteriet?
|
30 besök senaste veckan (15330 totalt) |
|
Hej, ska flytta batteriet till skuffen och råkade mäta fel innan jag köpte kabel. Vad säger expertisen om att skarva pluskabeln till batteriet? Det saknas en meter.... Mvh Micke |
||||
|
Re:
Den kostade runt 100 kr/metern...men kanske tog för grov kabel. Vad behöver man egentligen för tjocklek? Kommer ju inte ha nån stereo i bilen och originalkabeln är hälften så tjock som den jag köpte... Mvh Micke |
||||
|
Re:
Det är en BMW 2002 från -73....kabeln ska gå mellan startmotor och batteri. Inga fler förbrukare.. |
||||
|
Re:
Men om man ska säkra av så blir det ju en skarv? Eller? |
||||
|
Re:
En skarv till om man skall vara petig...
Visst kan man skarva med krimpade hylsor och så men du frågade vad vi tyckte om att skarva en pluskabel. Troligen så har man bättre koll på en säkringsdosa än en skarv på kabeln MAP skavning och liknande, den skall ju sitta vid/på batteriet medans en skarv hamnar där den hamnar. Skall du inte ha en FIA-brytare på vägen då? Det blir ju en "skarv" som du kan sätta på ett bra ställe. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Den kan även rädda liv. Hur ofta har man problem med säkringar eg? Bortse från såna där värdelösa som man spänner in mellan två plåtar med hål i då, såna man måste snurra på en gång i veckan för att det skall funka.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
kan den verkligen det? en 25mm2 kabel som är 6m lång bör avsäkras med 50A, det lär inte räcka till en startmotor.("lagligt" med 100A - men blir stooora spänningsfall vid sånna styrkor i en så lång och tunn kabel) så med fler 25mm2 kablar med varsin 50A(eller 100A) säkring så blir det en ganska stor smäll innan säkringarna hinner gå... _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Re:
Jag har en lite kortare kabel (batteriet bakom passagerarstolen) och 100A säkring på en 16mm^2 kabel. Allt är räknat på efter alla konstens regler och säkringen går innan kabeln närmar sig problematiska tempraturer. Empirisk provning gav att det inte var några problem med spänningsfall heller. Sen om säkringen löser ut tillräckligt snabbt eller om den löser ut öht kan man ju diskutera, det är ju hur som helst en större chans att den gör det än att den inte gör det. om man smäller såpass hårt att startmotorn trycks mot karossen eller liknande så kommer den i alla fall att lösa ut och det är ju i såna fall man gärna har en säkring iom risk för bensinspill och liknande. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
ang. skarvning.
Skala båda ändar och bada av dom i varm citronsyralösning i nån timme. sätt ihop dom så trådarna går in i varann. Löd ihop med en brännare och lödtenn. På med krympslang. Klart! Kommer fungera i all evighet! Mvh |
||||
|
Re:
Snyggt, kompakt och lätt. Jag körde med presskabelskor och ett kort M8bultförband, sen en kluven gummislang över och slangklämmor som låser slangen som skydd och avlastning. om jag ska testa din metod, hur hindrar du att värmen skadar isoleringen när du löder? _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Exakt så har jag gjort på min E21:a. Funkar hur bra som helst. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Hur hindrar du att hela kabeln blir dränkt i citronsyra? otäta kablar som funkar som veke är inte speciellt bra, att från början fylla dom med en syralösning känns inte aldeles lysande. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
30 besök senaste veckan (15330 totalt) |