| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarva pluskabel till batteriet?
|
24 besök senaste veckan (15330 totalt) |
|
köp en ny och billigare kabel istället..
http://www.sodermontage.se/products. personligen föredrar jag att ha för grova kablar istället för att riskera att ha för klena.. finns inget att tjäna på att snåla med dimensionen.. utom engångskostnaden = inköpet då.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
En grov kabel blir snabbt ganska tung. Onödigt att ha grövre och tyngre kabel än vad man behöver... Enklast är ju att skarva kabeln där du vill ha huvudbrytaren, inte fel att ha en sådan åtkomlig ifrån förarplatsen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
tack för alla bra svar...ska fundera hur jag löser det. Köpte en huvudströmbrytare så sätter skarven där.
Men hur klämmer man enklast dit de feta kabelskorna? Äger ingen heavy-duty presstång....och att köpa en sån för 1000 kr är inte ett alternativ. Tips? mvh Micke |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Jag använder en så'n här. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Man får vara lite snabb;-) Har man badat av det i citronsyra så finns inget fett eller dylikt kvar som förstör lödningen så det brukar gå fortare. Sen är det ju bara att ta lite längre bit krympslang av god kvalitet så är man i hamn. På mindre kablar är det bara att köra, det fett som finns försvinner fort! Mvh |
||||||
|
Re:
Det fungerar inte så, Kappillärverkan är inte så stark. Dessutom är kopparn för ädel för att ta skada av citronsyra. |
||||||
|
Re:
Du kan lätt få problem med en otät kabel i motorrummet på en bil, fungerar som en veke och drar vatten långa sträckor, dessutom blir det massa oxid och skit som sabbar kabeln. Kanske inte ett problem på en bus/tävlingsbil men på en bil som används utomhus ( ) så kan det skapa jätteproblem.
Koppar reagerar med allt möjligt, kolla på koppartak t ex. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Titta här: http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quick Men om tekniken är bra vet jag inte, löda är aldrig fel (tycker jag då).
|
||||||
|
Ska du pressa kabeln med presskarvar förslår jag att du använder en kabelpresstång som är gjord för att pressa större kablar, t.ex. denna:
Men i och med att det är svagspänning vi pratar om skulle jag nog hellre satt mig med lödtången för att minimera spänningsfallet, alternativt köpt en ny kabel. När vi ändå är inne på spänningsfall och kabellängder finns det en kalkylator för att räkna ut just detta: Vilken kabelarea? _________________ Tobias Levinsson - olsfors (Borås) Mazda Rx-7 FD || |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarva pluskabel till batteriet?
|
24 besök senaste veckan (15330 totalt) |