Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bosch BTR
1023 besök totalt
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Bosch BTR

Håller på att turbokonvertera en motor, och funderar lite hur det blir med bränsletryckregulatorn, det styrs ju efter trycket i insuget och orginal så blir det ju UNDERTRYCK som den reglerar upp trycket på, men om jag nu Lägger ladd i insug så får den ju ett motsatt tryck dvs Övertryck då lär den väl knappast öka bränsletrycket.
Hur ser det ut på orginal turbobilar finns det bosch btr som är inverterade mot min som ökar trycket??

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

En vanlig Boschregulator från sugmotor hänger med även på laddtryck. I alla fall det 10-tal jag provat från lite olika bilar (mest Ford).

Alltså, normalt sett finns det ingen anledning att byta men det kan ju vara bra att bekräfta med en manometer.

/Gustaf

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Beroende på hur du dimensionerar spridare o styrsystem kan du även låta bli att ansluta org. regulatorn till plenumet och köra statiskt tryck vilket brukar vara dryga 3 bar.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

är du säker på att den sänker trycket vid vacum? testat en med tryckmätare och den sänkte trycket vid vacum. /johan

Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

freiman skrev:
är du säker på att den sänker trycket vid vacum? testat en med tryckmätare och den sänkte trycket vid vacum. /johan

Precis! Vid tomgång (stängt spjäll) när du har mest undertryck hjälper undertrycket till att släppa trycket lite tidigare än inställt tryck på regulatorn. Vid fullgas där du inte har något undertryck kvar (öppet spjäll och "atmosfärstryck") jobbar regulatorn enbart mot det inställda värdet som den skall öppna vid. Om du sedan lägger på ett övertryck i stället via laddning kommer regulatorn att få ännu svårare att öppna och på så sätt höja trycket ytterligare på bränslet.

Saab 9-3 -07
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag har en 4 bars Boschregulator till salu, en sån som sitter inbyggd i fuelrailen. Endast använd för felsökning i 10 minuter....
Citera
Skruva banåkabil
Bosch BTR
1023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande