Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
KÖPES
KÖPES: : Vagnsboksdelar mm till MIATA
2529 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Som rubriken lyder: allt som behövs för en vagnbok och köra runt-runt av intresse till en Miata NA. Rörhög, stol, däck&fälg, strömbrytare, bogseröglor... Och en ny stötfångare fram, röd, om någon har en sådan som ligger och skräpar.

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

oj då, har du köpt en riktig sportbil?
Blir det två Automobilmiator i cupen nästa år?

Jag ska nog tyvärr använda alla delar själv...
(kanske skulle ta och uppdatera min signatur)

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TPR skrev:
(kanske skulle ta och uppdatera min signatur)
En cab i signaturen och en annan i avataren kanske (Emmaljunga Cabben kommer kanske användas mer)

Självklart ska vi hjälpa Krångiel att hitta delar, men en sån "pygmé" passar ju i vilken stol som helst. Jag har brackets till Sparco Rev som går att malla av (jag antar att sitta på golvet inte behövs ).

Diagram för att bryta ström med enkel 20kr-brytare finns (separerar batteri+generator från resten).

Bogseröglor köper man på Jula (de sydda öglorna på deras dragstropp är snart standard).

Båge från Competition Cars i Lund (kanske inte det snabbaste leverans, men den är prisvärd och fungerar).

Röd "Silvertejp" har ungefär samma nyans

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
En cab i signaturen och en annan i avataren kanske (Emmaljunga Cabben kommer kanske användas mer)

Nja, Volvon finns allt kvar och det blev en Maxi Cosi, inte Emmaljunga.
Men en Porsche bort och en Miata in borde fixas.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

TPR skrev:
oj då, har du köpt en riktig sportbil?
Blir det två Automobilmiator i cupen nästa år?

Ja, jag måste ju sätta honom på plats, den där Hammerdown.
Fast det lär väl bli svårt med 1,6-litersmotor, reporterbudget och, öh, min förarkompetens.

Niklas Falk skrev:
Självklart ska vi hjälpa Krångiel att hitta delar, men en sån "pygmé" passar ju i vilken stol som helst. Jag har brackets till Sparco Rev som går att malla av (jag antar att sitta på golvet inte behövs ).

thumbs up - fast har du sett min r*v? Den går inte ner i en Rev längre.

Niklas Falk skrev:
Diagram för att bryta ström med enkel 20kr-brytare finns (separerar batteri+generator från resten).

thumbs up

Niklas Falk skrev:
Bogseröglor köper man på Jula (de sydda öglorna på deras dragstropp är snart standard).

thumbs up

Niklas Falk skrev:
Båge från Competition Cars i Lund (kanske inte det snabbaste leverans, men den är prisvärd och fungerar).

thumbs up - kan man få hjälp att spika fast den också? Jag har ju hela handen full med tummar, vilket bevisats gång på gång.

Niklas Falk skrev:
Röd "Silvertejp" har ungefär samma nyans

thumbs up

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Kraniel skrev:
öh... kompetens

Nä... jag hade inget vettigt att säga förutom glada tillrop.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Kraniel skrev:
Niklas Falk skrev:

thumbs up - kan man få hjälp att spika fast den också? Jag har ju hela handen full med tummar, vilket bevisats gång på gång.

Säg till när du har den så kan vi ses i lämplig verkstad (Tullinge?) och om du bjuder på mat och underhållning kan kanske ett gäng vänner kränga i buren på mindre än trekvart om det ingår fästplattor, skruvar osv. Så enkelt är det thumbs up

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re:

Kraniel skrev:

Får mig att tänka på att jag faktiskt har din gamla Rev liggande på hyllan

Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

Kraniel skrev:

Niklas Falk skrev:

aaha, så du lider av Champagnus Expandus ?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kraniel skrev:
Niklas Falk skrev:

Nåja, det finns bredare stolar som kan knös ner. Men med tanke på att du inte behöver ner så långt kan du använda samma princip, långa vinklar som fästs i original stolinfästning (M10x1.25) som bockas upp för sidomontaget (lite vattenskurna slitsar så får du lite anpassningsmöjlighet). Jag kan se om jag hittar dem för nån liten förklarande bild.

Men oavsett så kommer nog "vingen" vid vänster axel att gå i dörren och "vingen" vind höger lår att gå i transmissionstunneln. Mindre slägga eller portapower är bra verktyg

Men när man gör transtunneln smalare så kommer avgasrör och kat närmare, det går att grilla korv på min tunnel... "Aj"-varm mao.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kanske sälja och köpa en färdig istället?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67091&highlight=

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Säg till när du har den så kan vi ses i lämplig verkstad (Tullinge?) och om du bjuder på mat och underhållning kan kanske ett gäng vänner kränga i buren på mindre än trekvart om det ingår fästplattor, skruvar osv. Så enkelt är det thumbs up

Pizza och magdans?
Det låter som en förträfflig plan. thumbs up

Ragnar skrev:
Får mig att tänka på att jag faktiskt har din gamla Rev liggande på hyllan

Har du? Är den till salu? Gäller FIA-godkännandet fortfarande? och hur bantar jag bort mitt Champagnus Expandus?

Niklas Falk skrev:
Jag kan se om jag hittar dem för nån liten förklarande bild.

Men oavsett så kommer nog "vingen" vid vänster axel att gå i dörren och "vingen" vind höger lår att gå i transmissionstunneln. Mindre slägga eller portapower är bra verktyg

Men när man gör transtunneln smalare så kommer avgasrör och kat närmare, det går att grilla korv på min tunnel... "Aj"-varm mao.

Bild vore bra förstås! Försökte knö ner en Sabeltstol i min förra Miata, men när jag var klar satt vindrutans överkant strax under min siktlinje.

Cédric skrev:
Kanske sälja och köpa en färdig istället?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67091&highlight=

Ja, antagligen en begåvad idé. Någon som vill köpa en högerstyrd Miata, förlåt, Eunos Roadster?

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Det är roligare att bygga själv, då får du den som du vill ha den.
Dessutom är inte den bilen klar, behöver byta båge och dämpare om den ska gå bra på bana.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kraniel skrev:
Bild vore bra förstås! Försökte knö ner en Sabeltstol i min förra Miata, men när jag var klar satt vindrutans överkant strax under min siktlinje.
Vad har du för längd minus benlängd (jeans benlängd i tum brukar de flesta veta)?
Börjar du närma dig metern (189cm - 34" i mitt fall) så blir det golvet som gäller (och borttagning av de bakre ordinarie stolsfästena).

Jag har för mig att nån har fått vagnbok med HardDog Hardcore, så just det behöver inte bytas (tror jag). Men det är ju meningslöst att köpa bil med extrapryttlar man inte behöver (om man inte tycker det är jätteskoj att kränga prylar vidare).

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Dessutom är inte den bilen klar, behöver byta båge och dämpare om den ska gå bra på bana.

och så blir det ett roligare projekt i tidningen.

Niklas Falk skrev:
Vad har du för längd minus benlängd (jeans benlängd i tum brukar de flesta veta)?
Börjar du närma dig metern (189cm - 34" i mitt fall) så blir det golvet som gäller (och borttagning av de bakre ordinarie stolsfästena).

Trettiotvå. Och då skrapar jag byxkanten i golvet. Att kunna skjuta stolen är inte så viktigt för mig, bara jag kan böka ner en stol med plats för arslet. thumbs up

Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Kraniel skrev:

Jag har för mig att nån har fått vagnbok med HardDog Hardcore, så just det behöver inte bytas (tror jag). Men det är ju meningslöst att köpa bil med extrapryttlar man inte behöver (om man inte tycker det är jätteskoj att kränga prylar vidare).

Min HardDog båge går nog att få igenom om man byter ändplattorna. Men en klar båge kostar ingen förmögenhet... Sälj den som sitter där och köp den andra. Skillnaden blir ca. 1500:-.
Dämpare? Tror Kraniel fortfarande har lite kontakter på det området. Nä, nu ska jag vara snäll mot stackars Kraniel och inte gnugga in det i fejjan

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Kraniel skrev:
TPR skrev:

och så blir det ett roligare projekt i tidningen.

Niklas Falk skrev:

Trettiotvå. Och då skrapar jag byxkanten i golvet. Att kunna skjuta stolen är inte så viktigt för mig, bara jag kan böka ner en stol med plats för arslet. thumbs up

Jag använde en ganska stor slägga för att få ner min breda Sabelt stol...

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Bladh skrev:
Jag använde en ganska stor slägga för att få ner min breda Sabelt stol...

Vet du vilken Sabelt detta är?
Kollade din hemsida men det stod inte modell.

Ursäkta OT men vi lyfter ju tråden iaf...
Bladh, du kan skicka PM om du vill.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Njae... får stoppa näsan i bilen när jag kommer hem. Det är inte den minsta då jag själv inte är särskilt liten

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

UPP!

Bladh skrev:
Nä, nu ska jag vara snäll mot stackars Kraniel och inte gnugga in det i fejjan

Bladh skrev:
Njae... får stoppa näsan i bilen när jag kommer hem. Det är inte den minsta då jag själv inte är särskilt liten

Nu vill vi veta. thumbs up

Provsatt f ö en Miata med Sparco Sprint på Rosersberg. Den verkade faktiskt rätt okej trots att det är en stålrörsstol, så om någon har en sådan över är jag intresserad!

Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
KÖPES