Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Otippade jänkebilar i konbana
2207 besök totalt
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Trådstartare
De här bilarna förknippas oftast med 402 m raksträcka men det går uppenbarligen att få dem att svänga också, inte bara Pro Touring-camaros:
http://www.youtube.com/watch?v=zWHssjo9F70&NR=1

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Såg trevligt ut, men jag klarade inte av att se hela filmen pga musiken. Tycker inte man får nån uppfattning om hur hårt de tar i när motorljudet är dränkt.

Linköping
Här sen Jun 2004

Camaron vid 2:17 ser ut att gå riktigt bra, snygg körning! thumbs up

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag körde en sådan Camaro -99 på superstage med nissanklubben i helgen och den var inte långsammast. Vet inte om det säger mest om camaron eller nissan...

Men den vid 2:17 var ju betydligt trevligare! thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Massa pickisar osså. Underbart att de inte faller in i det tråkiga: "jag kan inte komma o köra slalom för jag har ju en xxxx yyyy. Det går ju inte att köra slalom med en sån." thumbs up

Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Magnus Thomé skrev:
Massa pickisar osså. Underbart att de inte faller in i det tråkiga: "jag kan inte komma o köra slalom för jag har ju en xxxx yyyy. Det går ju inte att köra slalom med en sån." thumbs up

Precis, det är klart det går! Jag körde konbanan i Bilsport Action Meet 2008 med min Dodge Viper Pickis, fick 6:e snabbaste tiden i regn

Sen vann jag även Speakers Choice bara för det faktum att jag körde en sån pass ovanlig "bil"

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vill se så'n där Auto-X i Sverige oxå... Varenda helg...

Det verkar så lätt att ordna i Staterna. Vad beror det på? Fler som vågar? Fler öde flygbaser? Fler shopping-malls parkeringar... Fler koner?

Som Magnus säger.. Det går att köra med allt. Och det är skitkul.

Rice and shine
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Lars Falk skrev:
Jag vill se så'n där Auto-X i Sverige oxå... Varenda helg...

Det verkar så lätt att ordna i Staterna. Vad beror det på? Fler som vågar? Fler öde flygbaser? Fler shopping-malls parkeringar... Fler koner?

Som Magnus säger.. Det går att köra med allt. Och det är skitkul.

När jag körde i Bowling Green, KY var det flera pickisar som körde också. Karmann Ghia med Vettemotor, stora gamla jänkare mfl. När vi kör våra lokala Auto-X så varierar det mellan original VW Jetta, till bygga MR2, till rena rama formelbilar.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67638

Det är superlätt att ordna här, det finns minst 1 eller 2 SCCA/NASA klubbar i varje "kommun", och dom är helt enkelt väldigt aktiva. Folk tycker det är kul med Auto-X för det är ett billigare alternativ än bana, träffa kul folk, lära sig köra bilen mm. Brukar även vara en och annan polisbil med och kör då dom försöker uppmuntra till säker körning på vägarna. Det brukar kosta runt 35-50USD för en dag, men då måste man även jobba en "session" som konjagare, men det gör man gärna då det är kul att se på nära håll hur dom andra kör.

Sen att det finns parkeringar, flygplatser och utomhus go-kart banor där ägarna mer än gärna hyr ut för en billig peng gör inte saken sämre!

En annan sak jag tror gör mycket är attityden hos folk. Att "bara" köra konbana här anses inte tråkigt, eller t.o.m lite "töntigt" som jag har märkt lite hemma i Sverige. Om man inte kör minst 8:15 på ringen eller under 1:30 på Mantorp så är man en dålig förare eller något. Folk erkänner mer än gärna att dom är totalt nybörjare, och behöver hjälp och tycker det är så jävla kul att få en chans att köra! Jag säger inte att alla är så hemma, men jag själv som har kört både konbana och bana har märkt av just det. "jaha, är det konbana. Det är väl inget svårt...och så går det ju bara i max 100kmh och det kan jag göra på min uppfart" osv.

Auto-X är sjukt kul, och faktiskt riktigt jävla tekniskt. Trots att det skiljer i optimal set-up och körteknik från bana så har jag onekligen blivit en betydligt bättre förare sen jag började köra aktivt.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Banorna ser väldigt tighta ut och då syftar jag på att bredden på körfältet är definierat hela vägen. Varför kör de inte som vi gör här, dvs med en kon som markerar kurvan. Det bör ju lämna lite mer fantasi åt föraren att försöka ta kurvan på snabbast sätt.
Detta påminner ju mer om att åka konbana med spårvagn.
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Anders Jeppsson skrev:
Banorna ser väldigt tighta ut och då syftar jag på att bredden på körfältet är definierat hela vägen. Varför kör de inte som vi gör här, dvs med en kon som markerar kurvan. Det bör ju lämna lite mer fantasi åt föraren att försöka ta kurvan på snabbast sätt.
Detta påminner ju mer om att åka konbana med spårvagn.

Alla är inte så, men dom som har många nybörjare eller banor med närhet till div. stolpar och människor brukar ha det för att förhindra att någon åker av.

Som denna jag körde nyss, väldigt bred och inte allt för inhängnat

http://www.youtube.com/watch?v=vcZZI1VNGUY

Citera
Bilder o videos
Otippade jänkebilar i konbana
2207 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande