Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur bygge + material val
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6290 totalt)
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Bur bygge + material val

Hejsan kommer att bygga en bur till min bmw e36 coupe nu i vinter. Vet inte vilka klasser eller något jag kommer att vilja hålla på med i framtiden men vill inte behöva riva allt och göra om.

Nu till sommaren blir det nog mest trackdays och konbanekörningar och även drifting.

Funderar på att börja med något liknande den här. fast med x stag

http://www.finess.se/Undersidor/ProdukterTjanster/Bursatser/Bilder/Ral . . . .

Får jag bygga buren i rostfritt istället givetvis 45,0x2,5 för huvudbågen och 40,0x2,0 på resten.
och givetvis kalldragna sömlösa rör.

Varför rostfritt. Varför inte.

Tack för mig

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Vad för rostfritt? finns 1000 olika legeringar.

Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Vad för rostfritt? finns 1000 olika legeringar.

Vilken är godkänd? och vilken utav dem som är godkända är läpligast?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TOTTeN skrev:
Eftersom du inte säger godkänd av vem så får du följande:
Article 253 (2010) Safety Equipment - published on 08.09.2010 (dokument nr 3 i listan)
(SBFs version är garanterad inte uppdaterad så sent, och denna gäller före, den Franska kolumnen aldra först )
Material      Minimum     Minimum              Use
              tensile    dimensions
              strength      (mm)
Cold                      45 x 2.5         Main rollbar
drawn                   (1.75"x0.095")          or
seamless                     or           Lateral rollbars
unalloyed                 50 x 2.0          according to
carbon                   (2.0"x0.083")      construction.
steel (see   350 N/mm2   
below)                    38 x 2.5      Lateral half-rollbars
containing              (1.5"x0.095")      and other parts
a                            or          of the safety cage
maximum                   40 x 2.0       (unless otherwise
of 0.3 % of             (1.6"x0.083")     indicated in the 
carbon                                     articles above)
8.3.3 skrev:
Note : For an unalloyed steel, the maximum content of additives is 1.7 % for manganese and 0.6 % for other elements.

In selecting the steel, attention must be paid to obtaining good elongation properties and adequate weldability.
The tubing must be bent by a cold working process and the centreline bend radius must be at least 3 times the tube diameter.
If the tubing is ovalised during bending, the ratio of minor to major diameter must be 0.9 or greater.
The surface at the level of the bends must be smooth and even, without ripples or cracks.
om nåt rostfritt passar in på detta vet jag inte, men det brukar/verkar bara vara burbyggare som har rätt kvalisort hemma.

ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
TOTTeN skrev:
Eftersom du inte säger godkänd av vem så får du följande:
Article 253 (2010) Safety Equipment - published on 08.09.2010 (dokument nr 3 i listan)
(SBFs version är garanterad inte uppdaterad så sent, och denna gäller före, den Franska kolumnen aldra först )
Material      Minimum     Minimum              Use
              tensile    dimensions
              strength      (mm)
Cold                      45 x 2.5         Main rollbar
drawn                   (1.75"x0.095")          or
seamless                     or           Lateral rollbars
unalloyed                 50 x 2.0          according to
carbon                   (2.0"x0.083")      construction.
steel (see   350 N/mm2   
below)                    38 x 2.5      Lateral half-rollbars
containing              (1.5"x0.095")      and other parts
a                            or          of the safety cage
maximum                   40 x 2.0       (unless otherwise
of 0.3 % of             (1.6"x0.083")     indicated in the 
carbon                                     articles above)
8.3.3 skrev:
Note : For an unalloyed steel, the maximum content of additives is 1.7 % for manganese and 0.6 % for other elements.

In selecting the steel, attention must be paid to obtaining good elongation properties and adequate weldability.
The tubing must be bent by a cold working process and the centreline bend radius must be at least 3 times the tube diameter.
If the tubing is ovalised during bending, the ratio of minor to major diameter must be 0.9 or greater.
The surface at the level of the bends must be smooth and even, without ripples or cracks.
om nåt rostfritt passar in på detta vet jag inte, men det brukar/verkar bara vara burbyggare som har rätt kvalisort hemma.

Vad behöver det vara godkänt för? Kommer troligtvis inte bli någon renodlad banbil av denna då inte får köra så många klasser med en sådan där stress fläkt.(som är ruggigt rolig)

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TOTTeN skrev:
Vad behöver det vara godkänt för? Kommer troligtvis inte bli någon renodlad banbil av denna då inte får köra så många klasser med en sådan där stress fläkt.(som är ruggigt rolig)
Nordic Supercar (Nordic GT numera) tillåter det mesta och man måste inte bygga bil för pallen för att komma ut.
Fixar du bilen så den passar i nåt reglemente så blir det enklare att komma åt träningstider (och inget krav på bes/skatt). Bara bilen klarar av att ta ut vagnbok på så brukar det räcka i en del fall (vagnboken känns ju lite onödig om du inte skall tävla).

ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
har du någon bra länk till vad som behövs för att ta vagnsbok. allt detta är nytt för mig så att allt blir så grötigt

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

TOTTeN skrev:
har du någon bra länk till vad som behövs för att ta vagnsbok. allt detta är nytt för mig så att allt blir så grötigt
Bur/stol/bälte/brytare/bogseröglor och sen diverse vett och sans när det gäller resten (original tank, batteriplats, bränsleledningar (och massor andra smådetaljer) underlättar, annars finns det åsikter om det också).

Det finns massor mer man kan tänka på men om du vill ta den vägen så finns det kontaktuppgifter på SBF.se till Vagnboksbesiktarna (sportgrenen är Racing).

Men det är Buren som är jobbigast att ändra, ett batterifäste är ju inget i jämförelse.
Det finns massor av tips på rejsa, men ska du få nåt godkänt så är det alltid bäst att fråga den som ska godkänna (att gnälla på att nån annan fått göra si eller så hjälper inte när du står där).

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Bur bygge + material val

TOTTeN skrev:
...Får jag bygga buren i rostfritt...

Nej.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re: Bur bygge + material val

ice skrev:
TOTTeN skrev:
...Får jag bygga buren i rostfritt...

Nej.

sådant svar ville jag ha!. någon mer som kan kommentera detta?

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

utan att vara "materialare": när det gäller sånna saker vill man ha ett stål som
1: är relativt starkt
2: det skall kunna deformeras ganska mycket innan det går av, alltså stor skillnad mellan töjnings och brottgräns
3: det skall ha god svetsbarhet

med rostfritt så faller det väl på två punkter Först så deformationshårdnar det rätt styggt när man bockar det och då har man tappat deformationsförmågan på den färdiga detaljen, sen så är svetsbarheten svår så tills vida att det inte är så lätt att kontrollera kvaliteten på svetsen...rostfritt kräver (alltid?) rotgas

Halmstad
Här sen Okt 2004

Nej man får inte bygga burar i rostfritt.
Jag bygger lite burar vid sidan av mitt ordinarie jobb

sen, är jag inte riktigt 100% svetsingenjör, men...

om jag inte missminner mig helt så är det större risk att HAZerna runt rostfria svetsar blir mer spröda sett ur töjning än icke rostfria.

ett rostfritt rör som skulle klara det kan jag tänka mig är superduplex, det har jag varit med att rulla upp på en kabeltrumma med 3m kärndiameter... Det är även magnetiskt, alltså ferritiskt rostfritt (eller va det martensitiskt.. hmmm)

kostnaden för att hitta rätt rostfria legering kommer kosta mer än det smakar...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

Fixxe skrev:

om jag inte missminner mig helt så är det större risk att HAZerna runt rostfria svetsar blir mer spröda sett ur töjning än icke rostfria.

ett rostfritt rör som skulle klara det kan jag tänka mig är superduplex, det har jag varit med att rulla upp på en kabeltrumma med 3m kärndiameter... Det är även magnetiskt, alltså ferritiskt rostfritt (eller va det martensitiskt.. hmmm)

kostnaden för att hitta rätt rostfria legering kommer kosta mer än det smakar...

Då får det bli stål. Vilken legering ska man ha? MVh

Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

Fixxe skrev:

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

TOTTeN skrev:
Fixxe skrev:

Kanske kolla i tråden om burbygge...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13250

Finns nog svar på många av dina frågor och en tips och tricks

08
Här sen Apr 2005

Re:

TOTTeN skrev:
Fixxe skrev:

Sömlösa kalldragna olegerade stålrör med minst 350 Nm/mm2 sträckgräns. Max kolhalt 0.3%.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Det finns ett antal bilar som haft rostfritt stål i chassit, vilket då också fungerat som skyddsbur. Reynard Inverter har bland annat detta.

Volvo har utvärderat ett antal austenitiska rostfria stål för användning i krockabsorberande strukturer. EN1.4310, HyTens 800, HyTens X och HyTens 1000 där HyTens 1000 har de högsta energiabsorberande egenskaperna pga hög styrka och kallhärdning vid deformation vilket gör den till ett bättre alternativ än höghållfasta stål som ex. DP750 vilket är ett stål med en Rp0.2 gräns på 513 MPa. De rostfria stålen har också längre sträckning innan brott för en given hållfasthet vilket gör att de kan formas till mer komplexa former än de höghållfasta stålsorterna.

HyTens är en stålsort från outokumpu med brottgräns på upp till 2000 MPa som är speciellt avsedd för bilbranschen. Det finns även en svensk motorcykel som har ramen gjord i detta material.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Edlund skrev:

.............stålsnack.........

HyTens är en stålsort från outokumpu med brottgräns på upp till 2000 MPa som är speciellt avsedd för bilbranschen. Det finns även en svensk motorcykel som har ramen gjord i detta material .

OT: Husaberg ?
för enda svenska märket just nu är ROLLS www.rolls.se

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

KristianAE86 skrev:
Johan Edlund skrev:

HyTens är en stålsort från outokumpu med brottgräns på upp till 2000 MPa som är speciellt avsedd för bilbranschen. Det finns även en svensk motorcykel som har ramen gjord i detta material .

http://www.outokumpu.com/Industry-offerings/Transportation/Case-Study- . . . .

Vargön
Här sen Feb 2003

Nämen titta, outokumpu, HyTens och Highland....

Jag är en av tre personer som hållt på längst med rör i HyTens inom hela outokumpu.....
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Anton Lillsund skrev:
KristianAE86 skrev:
Johan Edlund skrev:

http://www.outokumpu.com/Industry-offerings/Transportation/Case-Study- . . . .

EDIT:
För att slippa uppa denna tråd med OT-innehåll, så är länken till Highlands wikipediasida länkad här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Highland_Group

Hmm vart inte Highland uppköpt av utomstående ?

Skruva banåkabil
Bur bygge + material val
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6290 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande