| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lackera gjutjärn
|
4 besök senaste veckan (5929 totalt) |
|
Lackera gjutjärn
Hallå, Har snyggat till lite hubbar och annat de är nu helt obehandlade som på bilden nedan. Nu skulle jag vilja ha tipps på hur jag kan behandla dessa så att jag får en så beständig yta som möjligt. Själva delen där man skruvar hjulet på funderar jag på att nitrera iom att den utsatts för rätt hårt mekansikt slitage. Men jag vet inte om det är en bra ide att nitrera gjutgods?
|
||||
|
Re: Lackera gjutjärn
ok, 2k färg har jag men var får jag tag på grunden du pratar om? |
||||
|
Re:
ok, tack |
||||
|
Re:
Var dock NOGA med att du får den lösningsmedels baserade produkten Stålplast Primer CA! INTE den vattenbaserade som de säljer till "svenssons" nu mer... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Lämna in på zinkning och sedan pulverlack så kommer det alltid i all framtid se bra ut
gjorde jag på hela fram/bakvagnen. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
|
ska man göra själv är väll epoxuygrund och sen vanlig 2k färg på det bästa.
annars lämna in för pulver som sagt. beror ju på ekonomin man har att röra sej med å göra med... typ kemnickel håller ju bra om det får ligga tillräckligt länge, å är dessutom rätt snyggt, men kostar nog en bra slant om man inte känner nån som ordnar utan kvitto... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
(besserwissermode: on) det heter gjutjärn och inte gjutgods!(besserwissermode: off)
Gjutgods har Mycket högre kolhalt än gjutjärn och är t.ex. ej svetsbart annat än med termisk sprutning. Användningsområde: Gamla gårdsvattenpumpar ex. Mycket sprött material. I ditt fall kan det röra sig om gjutstål tom. ontopic: Grunda med zinc, låt torka väl alt. baka lite i ugn. Sen finns en färg som heter Pansarol som enligt utsago ska vara riktigt bra! |
||||
|
Re:
Var inne och skulle handla denna igår. Fanns endast som beställningsvara och kostade då 255+moms för 0,8 liter
Är den verkligen så dyr eller kan man få tag på den på något annat ställe för bättre pengar? |
||||
|
Re:
Den är dyr, men ganska dryg och väldigt bra! Jag har hela bottenplattan + hela framvagnen grundad med Hagmans gula CA primer, sen har jag målat en 2k polyurethan farg på! Den ena med inbyggt rostskydd men bara 20 glans, den andra utan inbyggt rostskydd men med 90 glans, den glansigare fick framvagnen och den mattare bottenplattan + hjulhus. Den PU baserade färgen är seg så jag inbillar mig att den tål stenskott bra jämfört med t ex en vanlig 2k billack
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Färg är dyrt =) Men alt kan va att gå in på en billackering och se om man kan få köpa en liter. Svarta pengar brukar uppskattas på sånna ställen. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Jag strök en mopedram med rå linolja och det var hur bra som helst i rostskyddshänseende, rätt snyggt på en råttmoppe och därtill tämligen slitstarkt.
På en räserbil så är kanske inte allmogelooken det man eftersträvar men om man bortser från utseendet, skulle linolja fungera på delar som i tråden här (högre slitage än på en mopperam får antas) om man nu enbart vill slippa rostsnusk och inte har några övriga krav på fränhet? Prismässigt så är linolja svårslaget, runt 80 spänn litern i den dyra affären, och då får du den i en fin glasflaska. Det som blir över (och det är mycket för det är drygt som tusan) kan du olja trädgårdsmöblerna med och då blir frugan nöjd samtidigt. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
Det gäller bara att inte lämna trasan nära grenrören sen
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
används ofta till båtar och lastbilar.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
samtliga solida 2k bilacker är i grunden polyurethan.
köper man den till lastbilar eller båtar å dyl dvs för industribruk, kallas det polyurethan. köper man det via bilacksprodukter är det polyurethan spätt med 30-40% förtunnning av olika slag för å skynda på härdprocessen och glansen på den fördiga lacken.. mer thinner=tunnare färgskikt &sämmre skydd men blankare yta och snabbare torktid (kort förklarat) dvs man tar billig polyurethan och spär i massa olika billiga thinnersorter och sen slår på 3-400% på priset ut till kund (jag har jobbat med just den delen av färgtillverkning tidigare )
samma gäller förövrigt klarlack mellan industri och "billklarlack" köper du färg på närmsta färgrossist som säljer för industri så borde du kunna hitta epoxybaserad grund och sen polyurethan på det så har du fullgott skydd som du kan göra själv. blir ju inte lika starkt rent slitagemässigt som pulverlack, men som sagt du kan göra det själv å slippa lämna bort _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lackera gjutjärn
|
4 besök senaste veckan (5929 totalt) |