Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
7 besök senaste veckan (95117 totalt)
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Här kommer några videosnuttar från när jag körde på Gotland i somras/höstas.
Den första är från Juli när jag körde på R-däck. Bästa tid då blev 1.28,2

http://www.youtube.com/watch?v=UuamAsMDP_I

Den andra är från i september, första gången på slicks. Som ni kan se på filmen understyrde det ganska kraftigt i vissa kurvor. Visa sig vara alldeles för lite camber i fram så jag åkte i stort sett bara på halva bredden av däcken. Men jag fick till en hygglig tid trots det på 1.26.9

http://www.youtube.com/watch?v=M4KVt-Qe1so&feature=related

När jag körde med slicksen så mätte jag upp 1.7g i sidoacceleration. Det har uppstått ett nytt fenomen som blev tydligt med slicken. I en del kurvor så börjar motorn att bluddra. Både vänster och högerkurvor, det enda jag kan se det bero på är att det soppapumpen inte får tillräckligt med bensin. Så det är något att åtgärda till nästa år.

Begagnade framdäck från Carrera Cup satt som en smäck på mina bakfälgar.

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Andreas Rollnert skrev:

Den första är från Juli när jag körde på R-däck. Bästa tid då blev 1.28,2








thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Ser ut att gå otroligt fint, superbra varvtider också thumbs up
Vad har du för effekt och vikt på bilen?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Haha... Tack Libell!

Jag har faktiskt inte vägt den med den nya karossen. Vet att den är tyngre nu med vinge och riktigt tak gentemot Elise karossen och då vägde den strax under 800kg. Skulle tippa på att den ligger på ca 820-850kg. Effekten är 338hk vid 8500rpm.

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13339

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Rollnert skrev:
820-850kg

Trevlig farkost det där...

Fråga från en Exige-nybörjare...:
Har du koll på hur det kommer sig att det skiljer så mycket i vikt mellan olika Eliser och Exiger? Jag vägde min bil med ca halv tank och den väger ca930, alltså 100kg mer än din (och har 100 färre hk) .
Funderar på var viktskillnaden ligger...

_________________

Rice and shine
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Andreas Rollnert skrev:
820-850kg

Trevlig farkost det där...

Fråga från en Exige-nybörjare...:
Har du koll på hur det kommer sig att det skiljer så mycket i vikt mellan olika Eliser och Exiger? Jag vägde min bil med ca halv tank och den väger ca930, alltså 100kg mer än din (och har 100 färre hk) .
Funderar på var viktskillnaden ligger...


Tack Lars!

Anledningen till att det skiljer en hel del mellan Elise/Exige S2 modeller i vikt har med utrustning/motor att göra. När Toyota motorn introducerades så ökade vikten markant gentemot tidigare fjäderlätta Rover motorn (Honda K20 paketet är även det lättare än Toyotans). På senare S2 så är det på de flesta bilar monterat ABS, AC, elhissar, bromsservo, airbag, ljudisolerande mattor OSV. Summerar man allt ovanstående så landar man nog på dryga 80-100kg. Sen är Exige S2an något tyngre än Elise S2 redan från början på grund av glasfibertaket, vingen.

Min bil baserar sig på en 2001 Elise S2. Alltså den har inget "lull lull" som ABS, AC, Elhissar från början och gör den lite lättare. Det jag plockat ur som väger lite extra är väl stereo och högtalare, bytt till mindre och lättare batteri, samt bytt till en något lättare förar-stol. Å andra sidan så sitter det en A-frame och petty-bar i den som väger lite. Det man verkligen kan spara mycket vikt på är att byta ut avgassystemet. Vet att jag sparade ca 15kg mot orginal när du byter till något bättre eftermarknads..

När jag hade Rover motorn tidigare och vägde den med halv tank vägde den 755kg.
Vet att en del Elise S1 åkare har lyckas komma ner en bra bit under 700kg sträcket med Rover motor och med extrem diet. Det vore nått det

_________________
Andreas Rollnert
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157


Trådstartare
Team Lotus. En bild från garaget när vi var som lotus tätast. Den svarta engelsk-reggade Exigen hjälpte jag en kompis att ta in i våras. En fin 2007 Exige-S


_________________
Andreas Rollnert
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Härligt att se när en redan fantastisk bil, blir ännu bättre. Mysig vagnpark där i garaget också

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Juanito
Visby
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Jag var på GotlandRing i Lördags och plåtade.
Din Lotus blev min favorit!
Både motorsång och fart var i toppklass!
Att bilen sedan är snygg också, gör ju inte saken sämre..






_________________
Janne Lindkvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 2001 Honda K20SC Uppdaterad! :)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
7 besök senaste veckan (95117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande