Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 7 besök senaste veckan (95117 totalt) |
Här kommer några videosnuttar från när jag körde på Gotland i somras/höstas.
Den första är från Juli när jag körde på R-däck. Bästa tid då blev 1.28,2 http://www.youtube.com/watch?v=UuamAsMDP_I Den andra är från i september, första gången på slicks. Som ni kan se på filmen understyrde det ganska kraftigt i vissa kurvor. Visa sig vara alldeles för lite camber i fram så jag åkte i stort sett bara på halva bredden av däcken. Men jag fick till en hygglig tid trots det på 1.26.9 http://www.youtube.com/watch?v=M4KVt-Qe1so&feature=related När jag körde med slicksen så mätte jag upp 1.7g i sidoacceleration. Det har uppstått ett nytt fenomen som blev tydligt med slicken. I en del kurvor så börjar motorn att bluddra. Både vänster och högerkurvor, det enda jag kan se det bero på är att det soppapumpen inte får tillräckligt med bensin. Så det är något att åtgärda till nästa år. Begagnade framdäck från Carrera Cup satt som en smäck på mina bakfälgar. ![]() _________________ Andreas Rollnert |
||||
Re:
![]() ![]() ![]() |
||||
Haha... Tack Libell!
![]() Jag har faktiskt inte vägt den med den nya karossen. Vet att den är tyngre nu med vinge och riktigt tak gentemot Elise karossen och då vägde den strax under 800kg. Skulle tippa på att den ligger på ca 820-850kg. Effekten är 338hk vid 8500rpm. _________________ Andreas Rollnert |
||||
Re:
Trevlig farkost det där... ![]() Fråga från en Exige-nybörjare...: Har du koll på hur det kommer sig att det skiljer så mycket i vikt mellan olika Eliser och Exiger? Jag vägde min bil med ca halv tank och den väger ca930, alltså 100kg mer än din (och har 100 färre hk) ![]() Funderar på var viktskillnaden ligger... |
||||
Re:
Tack Lars! Anledningen till att det skiljer en hel del mellan Elise/Exige S2 modeller i vikt har med utrustning/motor att göra. När Toyota motorn introducerades så ökade vikten markant gentemot tidigare fjäderlätta Rover motorn (Honda K20 paketet är även det lättare än Toyotans). På senare S2 så är det på de flesta bilar monterat ABS, AC, elhissar, bromsservo, airbag, ljudisolerande mattor OSV. Summerar man allt ovanstående så landar man nog på dryga 80-100kg. Sen är Exige S2an något tyngre än Elise S2 redan från början på grund av glasfibertaket, vingen. Min bil baserar sig på en 2001 Elise S2. Alltså den har inget "lull lull" som ABS, AC, Elhissar från början och gör den lite lättare. Det jag plockat ur som väger lite extra är väl stereo och högtalare, bytt till mindre och lättare batteri, samt bytt till en något lättare förar-stol. Å andra sidan så sitter det en A-frame och petty-bar i den som väger lite. Det man verkligen kan spara mycket vikt på är att byta ut avgassystemet. Vet att jag sparade ca 15kg mot orginal när du byter till något bättre eftermarknads.. När jag hade Rover motorn tidigare och vägde den med halv tank vägde den 755kg. Vet att en del Elise S1 åkare har lyckas komma ner en bra bit under 700kg sträcket med Rover motor och med extrem diet. Det vore nått det ![]() ![]() _________________ Andreas Rollnert |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 7 besök senaste veckan (95117 totalt) |