Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Infästning oljekylare
1866 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Infästning oljekylare

Jag vet att det varit uppe tidigare iom. Fulings problem med sprickor i oljekylarna, men jag tänkte fråga rent generellt:

Borde en oljekylare vara upphängd i gummi-dämpare?

mvh

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Har mkt svårt att tro att det skulle skada?

De flesta originalinstallationer jag sett har dock varit stumt monterade i karossen. Så det fick duga även på min bil...

Vargön
Här sen Feb 2003

På sciroccon är den gummiupphängd i orginalutförande.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Vi har aldrig åkt med något annat än stumt monterade oljekylare i vare sig racing eller rallycross och hitills har det inte varit några som helst bekymmer på någon av bilarna...

Ps. Det som håller för rallycross brukar betecknas som skottsäkert x 2...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
ok. De lärda tvistar om mindre problem. Jag är nog dock iofs inne på gummiupphängt ändå. Känns lite säkrare om det kan röra sig lite istället för att vibrera och spricka.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Westfield skrev:
Jag är nog dock iofs inne på gummiupphängt ändå. Känns lite säkrare om det kan röra sig lite istället för att vibrera och spricka.

Trots jag inte hör till de lärda vågar jag påstå motsatsen.

om kylaren kan röra sig kommer den vid varje rörelse belasta anslutningen om du inte har en väldigt flexibel slang, och en avkörd anslutning är ett större bekymmer än en spricka i ett fästöra...

Lite långsökt kanske men faktum är att vi i nuläget har 4 kyl i racern och samtliga är stumt monterade och det fungerar klanderfritt i en miljö som får de mest obegripliga saker att gå sönder...

Kungälv
Här sen Feb 2003

RX-7 finns med både gummiupphängd och stumt monterad beroende på årsmodell. De som är gummiupphängda är av senare årsmodell. Frågan är om det beror på att de såg det som ett problem eller om det berodde på något annat...
Har sett många exempel på stumt monterade kylar som aldrig spruckit så varför inte?!
Jag tror att det viktigaste är att inte kylaren hamnar i spänn på något vis och att den har möjlighet att expandera på grund av värmen. Kan man åstadkomma det med stum montering så funkar det bra. Gör man det fel så funkar det inte. Lika för gummiupphängd kyl med "stumma" anslutningar.

Hmm, vad försöker jag säga egentligen? Jo, att bägge fungerar och att man får se till helheten för att få den bästa lösningen i varje fall.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
PCR skrev:
om kylaren kan röra sig kommer den vid varje rörelse belasta anslutningen om du inte har en väldigt flexibel slang, och en avkörd anslutning är ett större bekymmer än en spricka i ett fästöra...

Jo, en havererad anslutning är illa, mkt mer så än ett fästöra. Instämmer till fullo.

men jag hänger inte med på att rörelse av kylaren=belastar anslutningen. Anslutningen är ju så att säga, rörlig den med, och om kylaren sitter mer eller mindre stumt påverkar ju knappast hur stor kraft slanganslutningen utsätts för, eller?

Som Wankelsport skriver bör man kanske fundera på värmeexpansionen, jag kan inte se hur jag ska montera den stumt med tillåtelse för värmeexpansion, antingen sitter den fast eller så hänger den löst.

PCR- jag fattar att det funkar i era räserbilar och kopiera ett fungerande recept är ju alltid att föredra. Vad har ni för sorts kylare? Jag har en sån "vanlig" Mocal kylare i aluminium.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Här är tråden om mina problem, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3481&postdays=0&postord . . . .

Jag är temligen säker på att jag fick en tryckspik i oljesystemet, med den gamla oljereduseringsfjädern.
Allafall så såg jag det när jag mätte, och piken försvann sen vid byte av fjädern.
Spiken medförda att oljekylet sprack, men spiken var av den nivån att oljekylet NÄSTAN höll.
Mitt kyl är gummiupphängt.

Täby
Här sen Dec 2002

Westfield skrev:
PCR- jag fattar att det funkar i era räserbilar och kopiera ett fungerande recept är ju alltid att föredra. Vad har ni för sorts kylare? Jag har en sån "vanlig" Mocal kylare i aluminium.

Tror att du kom fram till den viktigaste punkten...dvs kvaliten på kylaren. Man kan nog inte räkna med att en begagnad kylare från en skrotad bil ska fungera lika bra som universalkylare som en som är tillverkad just för "universalmontage"

Vi har använt Setrab en hel del och de fungerar lysande. thumbs up

Mocal har jag ingen erfarenhet av men jag inbillar mig att de har bra kvalitet...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Setrab = mycket bra!

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Infästning oljekylare

Westfield skrev:
Jag vet att det varit uppe tidigare iom. Fulings problem med sprickor i oljekylarna, men jag tänkte fråga rent generellt:

Borde en oljekylare vara upphängd i gummi-dämpare?

mvh

Beror väl mycket på VAR den monteras också. Sitter den mellan någon undre kylarbalk och sedan 'huvlås' plåten så tror jag dessa kan flexa ganska mycket på standardbilar utan fullbur, och då är gummifästen mycket smart att ha. Sitter den fast i samma balk på två olika ställen är flexet = 0

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Den lär sitta i en balk, och sedan ett tunt alu tvärstag (vikt!!) mellan två andra bärande balkar, så ena sidan är väldigt fast och andra är sisådär fast.

Äh, jag åker till Biltema och köper några små gummikuddar så får det vara bra sen. Orkar inte fundera mer på det här problemet.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

setrab = kvalitativa kylare. Och inte vart det sämre när polarn polare jobbar med att rita dem.. =)

att sefe'a med gummiupphängningar tror jag inte är fel..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Håller oxå på att montera oljekyl.
Till 911or rekommenderas ngn form av gummiupphängning.

http://www.elephantracing.com/oilhandling/oilcoolermountkit.htm
Citera
Allmänt banåkaforum
Infästning oljekylare
1866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande