Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
BMW M3 GTS i Stockholm
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4831 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.

Tycker bara på något vis den hamnar mellan stolarna. Den är inte tillräckligt snabb för att mäta sig med Porsches RS-modeller, och den är inte tillräckligt bruksvänlig för att köra till och från banan utan att behöva ha en ipod i fickan.

Kommentarer från BMW-frälsta? (bäst jag går och gömmer mig )


Samma som en GT3:a då menar du??

(Är inte BMW frälst, har bara inte råd att vara McLaren frälst...)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7136

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.

Tycker bara på något vis den hamnar mellan stolarna. Den är inte tillräckligt snabb för att mäta sig med Porsches RS-modeller, och den är inte tillräckligt bruksvänlig för att köra till och från banan utan att behöva ha en ipod i fickan.

Kommentarer från BMW-frälsta? (bäst jag går och gömmer mig )


Jag körde den i somras: http://www.automobil.se/tester/provkorningar/bmw-m3-gts-medium-rare-15 . . . .
Eftersom det också fanns vanliga M3:or närvarande kunde jag göra direkta jämförelser och GTS beter sig klart annorlunda och det var inte utan att jag ville gifta mig med den. Styrning, bromsar, stötdämpare, däck, allt är specat annorlunda jämfört med den vanliga standardbilen. Dock fick vi bara köra på bana och jag misstänker att GTS kan vara rätt stökig på gata. Stereo och AC går att beställa, eller gick, rättare sagt. Då sades det att en enda bil skulle komma till Sverige och det är väl den vi ser på bilderna.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Sunk skrev:
GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.

Tycker bara på något vis den hamnar mellan stolarna. Den är inte tillräckligt snabb för att mäta sig med Porsches RS-modeller, och den är inte tillräckligt bruksvänlig för att köra till och från banan utan att behöva ha en ipod i fickan.

Kommentarer från BMW-frälsta? (bäst jag går och gömmer mig )


Samma som en GT3:a då menar du??

(Är inte BMW frälst, har bara inte råd att vara McLaren frälst...)


Haha, menar du som en GT3 gällande i förhållande till prestanda?
Det är väl just det kanske, en 997 GT3 kostar ungefär lika mycket och presterar bättre samtidigt som den inte utger sig för att vara lika mycket "race" som en GTS.

M3 GTS är "råare" i sin framtoning och verkar vilja jämföras med GT3 RS Clubsport. Den sistnämnda är visserligen dyrare men samtidigt snabbare. Av priset och utseendet att döma känns det som att M3 GTS ska vara ett steg upp från tidigare CSLen men i den jämförelsen så undrar jag om de verkligen spenderat pengarna på rätt ställe.

För övrigt ser GTSens futtiga vinge ut att komma från Stylingbutiken

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



GustafB skrev:
Sunk skrev:
GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.

Tycker bara på något vis den hamnar mellan stolarna. Den är inte tillräckligt snabb för att mäta sig med Porsches RS-modeller, och den är inte tillräckligt bruksvänlig för att köra till och från banan utan att behöva ha en ipod i fickan.

Kommentarer från BMW-frälsta? (bäst jag går och gömmer mig )


Samma som en GT3:a då menar du??

(Är inte BMW frälst, har bara inte råd att vara McLaren frälst...)


Haha, menar du som en GT3 gällande i förhållande till prestanda?
Det är väl just det kanske, en 997 GT3 kostar ungefär lika mycket och presterar bättre samtidigt som den inte utger sig för att vara lika mycket "race" som en GTS.

M3 GTS är "råare" i sin framtoning och verkar vilja jämföras med GT3 RS Clubsport. Den sistnämnda är visserligen dyrare men samtidigt snabbare. Av priset och utseendet att döma känns det som att M3 GTS ska vara ett steg upp från tidigare CSLen men i den jämförelsen så undrar jag om de verkligen spenderat pengarna på rätt ställe.

För övrigt ser GTSens futtiga vinge ut att komma från Stylingbutiken


Fast GT3 RS är väl ändå inte dyrare? Såg på mobile.de för några dagar sen då det låg en GTS ute, 1,7mkr eller om det var mer, inte mindre i vilket fall som helst, den dyraste GT3 RS på blocket, alltså som gått 0 mil går på under 1,7 , finns en med 500mil för strax under 1,5, så då blir jag intresserad av vad nypriset på de båda ligger på? Känns i alla fall inte som GTS:en är värd lika mycket, även om det säkert är en underbar bil på alla sätt och vis.

och när det gäller den klassen på bilar så ligger dom lägre i pris i tyskland.

Får nog avsluta mitt här nu, drömt hela dagen om en rejäl hög med pengar och trevliga bilar i garaget

_________________
Viktor Starkman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42293

Forumägare
Forumägare

GustafB skrev:
...
Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.
....

I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Magnus Thomé skrev:

I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?


Jamen det är viktigt, många bäckar små



Undrar jag hur många som förstår passningen

_________________
Viktor Starkman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20107



Magnus Thomé skrev:
I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?
Det är ett enkelt sätt att göra det enklare att skrämma passagerare, trots samma prestanda som med handtag.
Man tar väl till alla knep man kan

Mazda lättade 23g från höljet till inre backspegeln 2006, jodå, viktiga marknadsföringsgram...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.


Välkommen till en crash-course i marknadsföring!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Ultura skrev:
Magnus Thomé skrev:

I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?


Jamen det är viktigt, många bäckar små



Undrar jag hur många som förstår passningen


japp

För övrigt tyckte jag nog bmw kunde tagit i lite mer när dom gör en så dyr bil som
GTS:en, för det ska ju vara "less is more" på denna typ av vagnar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
...
Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.
....

I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?


eller så är det för att de ville strunta i att bygga extra förstärkningarna i carbon taket

_________________
Philipp Klement
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42293

Forumägare
Forumägare

Fuchs skrev:
Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
...
Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.
....

I CSL har de bland annat tagit bort kurvhandtaget i taket på passagarerarsidan. Min fru gillar inte att den fattas men det är ju viktig viktbesparing, högt upp i bilen dessutom vilket ju påverkar ännu mer! Kan den väga 15 gram?


eller så är det för att de ville strunta i att bygga extra förstärkningarna i carbon taket


Jo, jag har också tänkt att det kunde vara något kring det. Men det ger inte samma lustiga effekt om man berättar det så

GT4'ans tak har försänkning där GPS-hajfenan skulle ha suttit Ingen navigator i räserbilen? Va?

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



GustafB skrev:
Sunk skrev:
GustafB skrev:
Tycker M3 GTS är riktigt ball. Men... presterar den inte rätt dåligt i förhållande till pris? Såg ett Autocar-test igår där den presterade bantider som en vanlig Porsche Cayman S.

Jag gillar verkligen Club Sport-stuket men kan inte låta bli att tycka det är lite posör-varning när man tex tagit bort stereon (som man skulle kunna få in på 5 kg) på en bil som till slut ändå väger 1530 kg. Det känns för mig som det mer handlar om att ägaren ska kunna visa vänner och bekanta "kolla, de har till och med tagit bort stereon för att spara vikt, så extrem är den!" istället för att fokusera på det som ger mest ökning av prestanda.

Tycker bara på något vis den hamnar mellan stolarna. Den är inte tillräckligt snabb för att mäta sig med Porsches RS-modeller, och den är inte tillräckligt bruksvänlig för att köra till och från banan utan att behöva ha en ipod i fickan.

Kommentarer från BMW-frälsta? (bäst jag går och gömmer mig )


Samma som en GT3:a då menar du??

(Är inte BMW frälst, har bara inte råd att vara McLaren frälst...)


Haha, menar du som en GT3 gällande i förhållande till prestanda?
Det är väl just det kanske, en 997 GT3 kostar ungefär lika mycket och presterar bättre samtidigt som den inte utger sig för att vara lika mycket "race" som en GTS.

M3 GTS är "råare" i sin framtoning och verkar vilja jämföras med GT3 RS Clubsport. Den sistnämnda är visserligen dyrare men samtidigt snabbare. Av priset och utseendet att döma känns det som att M3 GTS ska vara ett steg upp från tidigare CSLen men i den jämförelsen så undrar jag om de verkligen spenderat pengarna på rätt ställe.

För övrigt ser GTSens futtiga vinge ut att komma från Stylingbutiken


Så sant. Det jag tycker är mest slående är att (nu citerar jag Fredrik på AMS) bmw gör "typ" 150 bilar och tar 1,5 miljoner. Hade dom gjort 1500 bilar och tagit en miljon, hade Porsche fått något att fundera på.
Kan oxå fundera på vad dom igentligen har tänkt. "Vi kan bygga - men vi tänker inte göra det".

_________________
Stefan Larsson
Citera
Bilder o videos
BMW M3 GTS i Stockholm
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande