Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1417 besök totalt |
Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar
Nu har jag klurat till ordentligt på det här med hjulvinklar. Jag har skaffat mitt livs första uppsättning r-däck och vill således få ut maximalt ur dem. Och här kommer ju vinklarna i allra högsta grad in i spel. Om man tittar på originalvinklarna på min bil så ligger de cambermässigt mellan: 0-(-1.4) fram och (-0.6)-(-1.6). Den självklara reaktionen från mig är att öka fram och minska bak, men är det sant eller finns det mer saker att beakta. Och om det nu är som jag gissat, vart kan det vara lämpligt att börja? I mitt fall är bilen en nissan 200sx med... "Gula ställbara Koni tillsammans med H&R 40mm progressiva sänkfjädrar, fjäderbensstag fram och bak, rear subframe spacers,Whiteline krängningshämmare fram & bak, ställbara uniball-casterstag fram samt r-däck(troligtvis Toyo R888(på 7*17 OZ Superleggera))" ...gjort åt väghållningen och med en vikt på ca 1300 kg. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Den är lättad en del, ingen ac, inget "krafs"(läs: domkraft, verktyg o allt annat skit) i bagaget. Samt att jag skickar ut lite mer komfortinriktad inredning på plats på banan.
![]() ![]() ![]() ![]() De som skriver såna vikter vet inte eller har lättat ALLT. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Alla får väl olika resultat men jag har ökat med mer negativ camber (dvs utanför fabriksspec) fram men kör med max negativ camber bak enligt fabriksspec. Din bil har ju motorn fram osså så det kan ju vara en ide att bara öka cambern fram lite som första åtgärd och att se till att cambern bak står i fabriksspec-max?
Du borde ju kolla med några som är duktiga på 200SX och banåka.... Lasse 200 tex? _________________ ![]() |
||
Re: Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar
Min rekomendation, köp en däckstempmätare. Både bil, bana och körsätt spelar in för vilken camber som gäller. Summan ser du på däckstemperaturen, och den kommer att bli olika på olika banor. M.a.o du kommer att få ändra lite nu och då, så skriv upp till nästa gång du kör på samma ställe. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Fattigmanstempmätare är den egna handen. Ytter, mitt och inner temp över däcksbredden. Och sen jämföra alla fyra hjulen. Har nog aldrig varit på en banträff utan att kolla massa ggr under dagen på det sättet. Bra att lära sig att använda ögonen osså. Både hur långt upp på däcksidan man ev. kört och hur slitytan och klosskanter ser ut, tex rullade korvar, hajfenor, "prickigt" överhettat, hur mycket upplockat grus osv...
_________________ ![]() |
||
Rullade gummikorvar har jag juh sett på mina egna däck men vad är hajfenor? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Sökfunktionen rockar fett ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||
Något som vore GULD vore om någon med erfarenhet och god vetskap ville göra en sammanställninga av vad alla fenomen betydde så man kunde skriva ut sig en liten lathund och ha med när man synar däcken på träffarna. Då skulle vi med lite mindre erfarenhet kunna lära oss tolka hur bilen/däcken betett sig och utveckla våra sinnen.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1417 besök totalt |