Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
robin hood locost (från autosport-tråden)
1, 2   >>
4310 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag har tappat hälften av min broschyrer verkar det som. >
Jag sitter och letar efter det företag som bygger 7or till väldigt låga priser. Dom hade ett aluminiumchassi att erbjuda också.
Jag tog deras katalog samt informationsblad, men nu är det borta.

Är det någon av er som var där som har url till hemsida eller någon annan information, tex företagets namn?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Robin Hood?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
P.P. skrev:
Robin Hood?


Så var det ja!
Danke schön!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8376



Jag tycker man har hört mycket negativt om RH...?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6374&highlight=robin+hood
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Jag tycker man har hört mycket negativt om RH...?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6374&highlight=robin+hood


Aha så det var Robin Hood som tog upp i den tråden. Jag har läst tråden för länge sen mindes inte att att det var juts om Robin Hood det handlade.

Aluminiumbilen dom hade i sin monter var hyffsat lätt. Men den var precis som mannen i montern påpekade inte så lämplig om man körde hårt en längre tid. Allt var nitat eller skruvat. Plåtarna var stansade och bockade. Känns som det "tar slut" i materialet efter en tids åka då.
Dom hade ett rörchassi i stål, det är det jag funderar mest över. Det var väldigt billigt, jag minns inte hur billigt dock.
Jag skenade snabbt iväg med tankar om en 7a baserad på BMW E30 delar men blev snabbt avrådd av expertisen.

Allt detta är bara en tanke om något mindre dyrt som är mer kul..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:

Aluminiumbilen dom hade i sin monter var hyffsat lätt. Men den var precis som mannen i montern påpekade inte så lämplig om man körde hårt en längre tid. Allt var nitat eller skruvat. Plåtarna var stansade och bockade. Känns som det "tar slut" i materialet efter en tids åka då.

Det låter som om du beskriver ett flygplan... Och dom håller ju

_________________
/Kristian Elisson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Alu har ju ingen utmattningsgräns utan för eller senare så går det av, förhoppningsvis senare om det är dimensionerat rätt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Anton Lillsund skrev:
Aluminiumbilen dom hade i sin monter var hyffsat lätt.


Jag tror inte de stora vinsterna görs i chassi...om man säger så. Tror inte mitt stålchassi vägde mer än typ 40-45kg. Där man spar mycket vikt ligger i transmissionen (som ju står för nästan 50% av totala vikten på min bil iafl) samt alla aluminiumpaneler (svintunga), hjul, bromsar och kaross (i den ordningen).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Aluminiumbilen dom hade i sin monter var hyffsat lätt. Men den var precis som mannen i montern påpekade inte så lämplig om man körde hårt en längre tid. Allt var nitat eller skruvat. Plåtarna var stansade och bockade. Känns som det "tar slut" i materialet efter en tids åka då.

Det låter som om du beskriver ett flygplan... Och dom håller ju


Jo men med vilken form av underhåll och inspektion?

Jag vet inte varför, men det känns bättre med ett stålchassi om jag skulle få för mig att bygga något.
om man väljer att deformera något mot en hårdare sak än chassit så kanske det är bäst så också.

Hmm jag vill ju inte ens ha en 7a..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

robin hood är en lågprisbil och är billigare i utförandet såklart. men att döma ut den utan att ha sett närmre på den verkar inte klokt.

jag hade 2 samtal med rory perrett (som är chef/ägare?) om bilarna.
han sa rakt ut att dom här bilarna är glassätarmodeller och har inget på bana att göra.
däremot så hade han som sagt ett lightweight-kit i antingen stålrör eller aluminium.

aluminiumchassiet kan nog fungera väl om man ser till att limma alla plåtarna och inte förlita sig på popnit/skruv.
stålchassiet såg helt normalt ut, utan extravaganser.

vi diskuterade priser etc samt om han hade återförsäljare i skandinavien, men det hade dom inte.
priserna var extremt lockande och man kan nog bygga 3st RH för en caterham och hålla samma prestanda thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dude skrev:
... samt om han hade återförsäljare i skandinavien...

Sorry halv-OT, men höll inte "Roadster-Bosse" på med RH ett tag innan han drog igång med Westfield...?
Såldes det några (till Sverige) förutom den han hade själv?

BTW, fram med fler bilder (och surr) från mässan!
(Nä, jag är inte ett dugg trött på att jag inte var där själv...)

Edit: Inte såå OT efter splitten... (fast nu vart ju mäss-bildönskan OT, suck)....

_________________

Rice and shine
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Någon som har erfarenheter av EstField? Hur är deras ramar? Estland är ju EU, så det är väl bara att
börja handla.

http://www.racetech.ee/

De erbjuder bl.a. BMW som donator, i alla fall när det gäller motor & låda.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Jet skrev:
Någon som har erfarenheter av EstField? Hur är deras ramar? Estland är ju EU, så det är väl bara att
börja handla.

http://www.racetech.ee/

De erbjuder bl.a. BMW som donator, i alla fall när det gäller motor & låda.
Josen knåpar på en sån här i gbg. Ska nog bli klar i vinter vad jag vet. M40 motor och volvobakaxel tror jag det ska bli....

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



NiklasFalk skrev:
Josen knåpar på en sån här i gbg. Ska nog bli klar i vinter vad jag vet. M40 motor och volvobakaxel tror jag det ska bli....


Spännande. Han jag köpte gammelalfan av i somras, hade "ett gäng" Estfieldare...Ser fram emot en
byggrapport från Josen.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
dude skrev:
robin hood är en lågprisbil och är billigare i utförandet såklart. men att döma ut den utan att ha sett närmre på den verkar inte klokt.

jag hade 2 samtal med rory perrett (som är chef/ägare?) om bilarna.
han sa rakt ut att dom här bilarna är glassätarmodeller och har inget på bana att göra.
däremot så hade han som sagt ett lightweight-kit i antingen stålrör eller aluminium.

aluminiumchassiet kan nog fungera väl om man ser till att limma alla plåtarna och inte förlita sig på popnit/skruv.
stålchassiet såg helt normalt ut, utan extravaganser.

vi diskuterade priser etc samt om han hade återförsäljare i skandinavien, men det hade dom inte.
priserna var extremt lockande och man kan nog bygga 3st RH för en caterham och hålla samma prestanda thumbs up


Det var väldigt intressant att stå bredvid när det diskuterades. Att jag inte pratade så mycket själv berodde mest på att jag inte fattar ett jota om bilarna igentligen samt att Anders skötte sig väldigt bra. thumbs up

Just priset är ju väldigt lockande, något jag skulle kunna köpa för att kunna ställa under arbete en längre tid.
Men jag ser några ganska vitala problem. Jag vill ha en täckt bil med riktigt tak, sen vill jag gärna kunna bygga in hjulen. Var slutar en sådan önskning? Inte med en 7a kanske?
Finns det liknande saker som inte är en 7a i grunden?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:

Men jag ser några ganska vitala problem. Jag vill ha en täckt bil med riktigt tak, sen vill jag gärna kunna bygga in hjulen. Var slutar en sådan önskning? Inte med en 7a kanske?
Finns det liknande saker som inte är en 7a i grunden?

En seven låter inte direkt klockren med de önskemålen Men kit-cars finns det gott om och man behöver inte ha en bubblaplatta i botten på alla.
Kolla Micke Fredrikssons tråd med Legendbilar
Anton Lillsund skrev:

Att jag inte pratade så mycket själv berodde mest på att jag inte fattar ett jota om bilarna igentligen samt att Anders skötte sig väldigt bra.

Säg som det är nu, du fick inte en syl i vädret

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Men jag ser några ganska vitala problem. Jag vill ha en täckt bil med riktigt tak, sen vill jag gärna kunna bygga in hjulen. Var slutar en sådan önskning? Inte med en 7a kanske?
Finns det liknande saker som inte är en 7a i grunden?

En seven låter inte direkt klockren med de önskemålen Men kit-cars finns det gott om och man behöver inte ha en bubblaplatta i botten på alla.
Kolla Micke Fredrikssons tråd med Legendbilar


Var det dom små bilarna som kördes på isen? Jag får söka! thumbs up

Kristian Larsson skrev:

Anton Lillsund skrev:

Att jag inte pratade så mycket själv berodde mest på att jag inte fattar ett jota om bilarna igentligen samt att Anders skötte sig väldigt bra.

Säg som det är nu, du fick inte en syl i vädret




Nej då faktum är att Anders sa åt mig att prata med honom, men jag är så kass på att föra mig i Engelska på ett vettigt sätt (Anders har en förmåga att bara mangla fram ord, meningar och frågor på samma gång, men de vet ni ju redan ) så han var snart framme och skötte snacket på ett bra sätt. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag spårar ur en tråd till.
Kanske bäst att döpa tråden till "Se7en med extremt bredomnejd"

Legendbilarna är verkligen supertuffa! thumbs up Dom ser ju dock väldigt amerikanska ut.. Jag kanske kommer vänja mig nu när jag fått en hel del att läsa om.
Med andra ord kan man säga, Mr Jeppsson får inte vattna sin kvarn för mycket på min bekostnad..


Allt är en idé som uppkom under ett långtråkigt nattskift.. Tanken är den att min E30 inte kommer vara kul i all framtid.. 7an vi tittade på i England var överkomlig i pris och på den vägen är det..

Frågan är var det slutar. Det är ju ett drömscenario som spelas upp varje gång någon har köpt en stomme för att bygga sitt egna fordon. Det känns nästan orealistiskt att smaka på dom orden i egen regi. Det blir lite över det hela.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kika på www.locostsweden.se

Där hittar du en del intressant framförallt om du klickar dig till forumet:
http://www.monkeytoys.com/locostforum/

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Anton Lillsund skrev:
Men jag ser några ganska vitala problem. Jag vill ha en täckt bil med riktigt tak, sen vill jag gärna kunna bygga in hjulen. Var slutar en sådan önskning? Inte med en 7a kanske?
Finns det liknande saker som inte är en 7a i grunden?
En 7en med inbyggda hjul och möjlighet till tak blir väl en Stylus RT, de jobbar iaf på en hardtop.
De flesta Kitcartillverkare är små firmor och formar och ritningar sälj vidare när de poppar upp och ner som svampar ur jorden.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Aluminiumbilen dom hade i sin monter var hyffsat lätt. Men den var precis som mannen i montern påpekade inte så lämplig om man körde hårt en längre tid. Allt var nitat eller skruvat. Plåtarna var stansade och bockade. Känns som det "tar slut" i materialet efter en tids åka då.

Det låter som om du beskriver ett flygplan... Och dom håller ju


Engelska planet Comet tappade vingarna....

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
robin hood locost (från autosport-tråden)
1, 2   >>
4310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande