Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
BTG?
1, 2   >>
4197 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
BTG?

Nu frågar jag det som uppenbarligen alla utom jag vet..... Vad betyder BTG när man snackar tider på ringen???

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bridge to Gantry har jag för mig.

Start och slut på tursitkörningen vill jag minnas.


Men, jag vet inte så rätta gärna om det är fel.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Har även jag funderat på det men aldrig vågat fråga, så bra! Låter som en rimlig och korrekt förklaring Anton! thumbs up

_________________
Nils Erixon
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anton har alldeles rätt!

BTG står mycket riktigt för "Bridge To Gantry", där Bridge = Antoniusbrücke,
som man åker under i början på ett "turistvarv" och Gantry = en metallställning som går över banan en bit in på slutrakan vid DöttingerHöhe.
För att göra det enkelt för oss "turister" att jämföra tider, så har BTG blivit ett vedertaget begrepp.

Sedan finns det SportAuto-tider, som är nästan ett fullt varv.
Dom klockar tydligen från det där GP-banan ansluter till Nordslingan på T13(Trubüne 13/gamla depån) tills man lämnar Nordslingan och kör in på GP-slingan i början på T13.
Sport-Autotider kan man alltså knäppa under tävlingar och t ex Scuderiakursen, då GP-banan och Nordslingan är sammankopplade.

För att få varvtiden för ett riktigt fullt varv så måste man alltså lägga på ytterligare några sekunder till Sport-Auto-tiderna.
Dvs den tid det tar att ta sig genom högern in på T13 och fram tills GP-banan ansluter en bit in på rakan vid T13.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Re: BTG?

Daniel Ekström skrev:
Nu frågar jag det som uppenbarligen alla utom jag vet..... Vad betyder BTG när man snackar tider på ringen???

Tack för visat intresse! BTG är jag.
(Förpliktar denna artighetsgest att jag nu startar en tråd "Daniel Ekström?" )


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Re: BTG?

BTG skrev:
Daniel Ekström skrev:
Nu frågar jag det som uppenbarligen alla utom jag vet..... Vad betyder BTG när man snackar tider på ringen???

Tack för visat intresse! BTG är jag.
(Förpliktar denna artighetsgest att jag nu startar en tråd "Daniel Ekström?" )



haha nä jag har inga såna artighetskrav

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Bilder på hur det ser ut.

Bridge


Gantry

_________________
// Jani Hast
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm... är det bara jag som är trött, eller är inte de två bilderna väldigt lika varandra ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Här är rätt bild på Gantry:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868



Vad är den där järnställningen till för? Banderoller?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Vad är den där järnställningen till för?

Referenspunkt för BTG-tider...




*sorry*

_________________

Rice and shine
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Acke skrev:
Hmm... är det bara jag som är trött, eller är inte de två bilderna väldigt lika varandra ??


Det var jag som var lite trött efter kvällens mekande.

_________________
// Jani Hast
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



otroligt vilken fräck bil det verkar vara på bilderna. Bara genom att titta på torkarna får man ju en känsla av vilken potential vagnen har.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Mäkinen skrev:
Vad är den där järnställningen till för? Banderoller?


Reklamställning vore ju det enklaste förklaringen men i bakhuvudet har jag någon idé om att det skulle kunna ha suttit en ljusramp där.

Kan man ha haft starterna där 1983? Med tanke på att GP banan var under byggande så kunde man inte använda gamla start och mål området utan körde ju bara själva Nordslingan. Vi vet - från videon från 1000 km loppet 1983 - att man använde området vid T13 som depå, men frågan är om man hade själva starten där? Det borde då ha blivit riktigt trångt in i första sväng, speciellt under 24-timmars med många startande!

Min gissning är alltså att man 1983 startade racen på långa rakan.

Låter det rimligt?

Med tanke på hur fel jag haft i tråden om SportAutos mätmetoder borde jag kanske hålla tyst...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Nisse Classon skrev:
otroligt vilken fräck bil det verkar vara på bilderna. Bara genom att titta på torkarna får man ju en känsla av vilken potential vagnen har.


Tycker personligen att det ser ut som om bilägaren är mer mån om lackens glans än bilens prestanda.
Han är säkert en sån som kör ett varv i makligt tempo för att sedan snappt ta sej till cafet för att
sitta och skryta om alla otroliga låga tider han kunde preserat om inte om hade varit

Vad säger man... en bild säger mer än tusen ord

_________________
Andreas Zolnir
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Anders Jonsson skrev:
Min gissning är alltså att man 1983 startade racen på långa rakan.
Låter det rimligt?

Mycket rimligt!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Andreas Zolnir skrev:
Nisse Classon skrev:
otroligt vilken fräck bil det verkar vara på bilderna. Bara genom att titta på torkarna får man ju en känsla av vilken potential vagnen har.


Tycker personligen att det ser ut som om bilägaren är mer mån om lackens glans än bilens prestanda.
Han är säkert en sån som kör ett varv i makligt tempo för att sedan snappt ta sej till cafet för att
sitta och skryta om alla otroliga låga tider han kunde preserat om inte om hade varit

Vad säger man... en bild säger mer än tusen ord


Jaha, då var man genomskådad...


Detta varvet gick som sagt i ganska makligt tempo eftersom det var sightseeing och Jani skulle fotografera varenda meter av banan. Jag tror han missade någon meter på ett ställe, annars så är det nog ett av de mest väldokumenterade varven som finns.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Det var 230 bilder på ett varv

_________________
// Jani Hast
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jani Hast skrev:
Det var 230 bilder på ett varv

Du har inte funderat på att skaffa dig en videokamera?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8337



Peeter skrev:
Jani Hast skrev:
Det var 230 bilder på ett varv

Du har inte funderat på att skaffa dig en videokamera?!?


*rofl*
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Jani Hast skrev:
Det var 230 bilder på ett varv


Bläddrar man snabbt mellan bilderna så blir det rörliga bilder....

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Nürburgring
BTG?
1, 2   >>
4197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande