Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad finns det fär banträffar en förstagångs amatör kan åka..
1, 2   >>
4117 besök totalt
Pastorn
Gnesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 92


Trådstartare
Vad finns det fär banträffar en förstagångs amatör kan åka..

Som sagt jag kan inget om banträffar eller banåkning var finns det bankörningar man vågar dyka upp på som förstagångs glad amatör på utan att man stör en massa?

/Ted
Audi S2 952hk anpassas för banåkning samt Gata

_________________
Ted Modén
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



I det närmaste alla!
Finns alltid folk som kör för första gången!

Undantaget är väl bara slutna klubbar eller träffar som kräver säkerhetsutrustning/vagnbok som du inte har?

Läs i "Inför Banträffar" så ser du utbudet!

Vettig tråd att läsa är också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932

Sök gärna här också, varit uppe ett par gånger innan..

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5630



Re:

Karl Birgander skrev:
I det närmaste alla!
Finns alltid folk som kör för första gången!

Undantaget är väl bara slutna klubbar eller träffar som kräver säkerhetsutrustning/vagnbok som du inte har?

Läs i "Inför Banträffar" så ser du utbudet!

Vettig tråd att läsa är också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932

Sök gärna här också, varit uppe ett par gånger innan..


Enligt den där listan som finns där så ska man mao ha ett garage på hjul. Man måste jue ha en support SLbuss som kan ta med allt det dära

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5630



För att fråga lite mer ang ämnet då jag är newbie jag me

Vilka träffar och banor rekomenderas för oss som bara busat på gatorna?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Att gå en licenskurs är riktigt vettigt av flera skäl. Dels för att få licens så att man får åka på träffar sedan. BMW Sport Club och Audi Sport Club som kör tillsammans kräver t.ex. licens.
Sedan så får man komma ut på banan första gången i städad och ordnad form.
Det är värt det i längden.

Sedan vilken träff spelar nog ingen roll. En väl arrangerad träff är väl "enklare" i början, framför allt säkrare iaf.
Jag började köra med BMW SC på Mantorp i våras, var inga problem. Kände mig inte ivägen heller.
Som Karl skrev det finns alltid nybörjare, alltid ekipage med olika tempo. Det är inget som stör och de rutinerade är vana vid det.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Nu vet jag inte var Gnesta ligger, men för stockholmare så är ju mantorp och sviestad närmast till hands.
Sviestad är mindre och kanske enklare att börja på då det inte går jättesnabbt på så många ställen.
Däremot är den lite trängre än mantorp.

Dom banorna ligger ju i/vid linköping

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5630



Re:

ILiveTORide skrev:
Att gå en licenskurs är riktigt vettigt av flera skäl. Dels för att få licens så att man får åka på träffar sedan. BMW Sport Club och Audi Sport Club som kör tillsammans kräver t.ex. licens.
Sedan så får man komma ut på banan första gången i städad och ordnad form.
Det är värt det i längden.

Sedan vilken träff spelar nog ingen roll. En väl arrangerad träff är väl "enklare" i början, framför allt säkrare iaf.
Jag började köra med BMW SC på Mantorp i våras, var inga problem. Kände mig inte ivägen heller.
Som Karl skrev det finns alltid nybörjare, alltid ekipage med olika tempo. Det är inget som stör och de rutinerade är vana vid det.


Jag innehar 1st BMW så ska nog gå med i BMWSC verkar vettigt.

Tack för infon

PS. Äre BMW SC eller BMW CS? Finns både DS.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



Kan rekommendera Audi CS licenskurs som anordnas av SBF på Sviestad runt april. Utöver teori så får du köra på banan och dessutom får du en hel del körtips av de ansvariga för att bättra på din teknik ifall du vill.

Sedan har GRC.as träffar under året som är prisvärda, sedan finns det massa arrangörer som anordrar mer eller mindre "privata" träffar där man brukar kunna vara med, brukar komma upp info i förspels/inför-forumet.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det viktigaste är att ha med sig en stor portion ödmjukhet på de första banträffarna. Det finns alltid nå'n att fråga om man känner sig lite osäker. De flesta tycker bara att det är kul om någon vill ha lite råd och tips.
Många klubbar/arrangörer brukar ju annonsera ut sin verksamhet här på rejsa. Man bjuder ofta in några trevliga själar härifrån för att fylla ut och få lite bättre ekonomi i träffarna.
En licenskurs är ju inte helt fel. Jag skulle dock vilja slå ett slag för att också köra lite bilslalom "i början". Ett säkert sätt att vänja sig vid dynamiken i bilen, minimal risk att förstöra något.


Edit: ändrade mitt svammel så att det blev någotsånär begripligt...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976



om du tänker ha bilen reggad för gatan så tycker jag kvällsövningarna på Sviestad är trevliga. Det är bra stämning i depån och folk verkar sällan vilja sätta sig på en.
Tyvärr tror jag du riskerar att hamna som mål att köra ifrån för folk trots att du är färsk. Vissa vill köra ifrån "han som varit i tidningen" och vägrar inse att den nya stackaren vill ta det lugnt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Re:

robber skrev:

Jag innehar 1st BMW så ska nog gå med i BMWSC verkar vettigt.

Tack för infon

PS. Äre BMW SC eller BMW CS? Finns både DS.


BMWSC (Sport Club) är det som annordnar banåkning. BMWCS (Club Schweden) ordnar fikaträffar (och kan ha några bra avtal).
Du behöver inte vara med i CS för att vara med i SC.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Bara en liten fråga, Pastorn:
Har du 952 hk i bilen?????

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5630



Re:

ILiveTORide skrev:
robber skrev:

Jag innehar 1st BMW så ska nog gå med i BMWSC verkar vettigt.

Tack för infon

PS. Äre BMW SC eller BMW CS? Finns både DS.


BMWSC (Sport Club) är det som annordnar banåkning. BMWCS (Club Schweden) ordnar fikaträffar (och kan ha några bra avtal).
Du behöver inte vara med i CS för att vara med i SC.


ahh tack för du redde ut detta

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Vilka träffar och banor rekomenderas för oss som bara busat på gatorna?


-1: Bilspel på datorn
0: Hyrkart - att öva på konsistent, städad och snabb körning gör gott!!!
1: Konslalom
2: Flygfältsbanor

3: Räserbanor
thumbs up Snälla banor, dvs platt och brett: Gelleråsen, Anderstorp, Sviestad
thumbs down Stygga banor, dvs smalt och fort: Falkenberg, Kinnekulle, Knutstorp

Jag har inte testat Sturup sedan ombyggnad har aldrig kört Mantorp
Snäll/stygg konceptet är kanske grovt men... jag debuterade på Anderstorp som onekligen är förlåtande

Att börja med en klubb som har bra utbildning + coaching = väl spenderad tid och pengar.

Bilen skall vara pålitlig och gärna lite trög, mycket förlåtande och lättkörd så det går att ladda rejält.

Man har ofta så mycket som snurrar i huvet då man kommer ut på bana så 952 hk låter ärligt talat inte som ett bra utgångsmaterial, jämför med att hoppa från högsta svikten, börja skidåkning med störtlopp etc... Kör några träffar med en lånad eller hyrd standardbil med 3 bar i däcken.

Jag kan tänka mig att många tycker annorlunda, men men. Har man grunderna i ordning vad gäller körning är det lätt att hantera mer kraft, faktiskt, och det är ju dit man vill thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Ut och kör bara, om man kan hantera 952 hk på strippen så har man onekligen koll på hur en bil rör sig.

Som tidigare påpekats är det viktigaste en stor dos ödmjukhet. Hyrkart är även det en himla bra övningsgrund till bankörning, gärna i långloppsform då man får tid att nöta in reflexer samt får lite introduktion till gul och blåflaggssituationer.

Jag tycker att det är ett bra val att tidigt gå en licenskurs för att lära sig hur man antas uppträda vid olika funktioner. Oavsett om man väljer att lösa in licensen eller ej är det en bra startpunkt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pastorn
Gnesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 92


Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Bara en liten fråga, Pastorn:
Har du 952 hk i bilen?????


ja men det är i Dragrace utförande altså ingen effekt under 5000rpm

kommer ha ett annat avgashus när jag ska åka bana då blir det ca 700-750hk

_________________
Ted Modén
Citera
Pastorn
Gnesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 92


Trådstartare
Re:

Kristoffer R skrev:
Citat:
Vilka träffar och banor rekomenderas för oss som bara busat på gatorna?


-1: Bilspel på datorn
0: Hyrkart - att öva på konsistent, städad och snabb körning gör gott!!!
1: Konslalom
2: Flygfältsbanor

3: Räserbanor
thumbs up Snälla banor, dvs platt och brett: Gelleråsen, Anderstorp, Sviestad
thumbs down Stygga banor, dvs smalt och fort: Falkenberg, Kinnekulle, Knutstorp

Jag har inte testat Sturup sedan ombyggnad har aldrig kört Mantorp
Snäll/stygg konceptet är kanske grovt men... jag debuterade på Anderstorp som onekligen är förlåtande

Att börja med en klubb som har bra utbildning + coaching = väl spenderad tid och pengar.

Bilen skall vara pålitlig och gärna lite trög, mycket förlåtande och lättkörd så det går att ladda rejält.

Man har ofta så mycket som snurrar i huvet då man kommer ut på bana så 952 hk låter ärligt talat inte som ett bra utgångsmaterial, jämför med att hoppa från högsta svikten, börja skidåkning med störtlopp etc... Kör några träffar med en lånad eller hyrd standardbil med 3 bar i däcken.

Jag kan tänka mig att många tycker annorlunda, men men. Har man grunderna i ordning vad gäller körning är det lätt att hantera mer kraft, faktiskt, och det är ju dit man vill thumbs up


tack för ditt svar och jag kommer givetvis inte åka med min dragrace effekt när jag kör bana!

_________________
Ted Modén
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8376



Re:

Pastorn skrev:
Kristoffer R skrev:
Citat:
Vilka träffar och banor rekomenderas för oss som bara busat på gatorna?


-1: Bilspel på datorn
0: Hyrkart - att öva på konsistent, städad och snabb körning gör gott!!!
1: Konslalom
2: Flygfältsbanor

3: Räserbanor
thumbs up Snälla banor, dvs platt och brett: Gelleråsen, Anderstorp, Sviestad
thumbs down Stygga banor, dvs smalt och fort: Falkenberg, Kinnekulle, Knutstorp

Jag har inte testat Sturup sedan ombyggnad har aldrig kört Mantorp
Snäll/stygg konceptet är kanske grovt men... jag debuterade på Anderstorp som onekligen är förlåtande

Att börja med en klubb som har bra utbildning + coaching = väl spenderad tid och pengar.

Bilen skall vara pålitlig och gärna lite trög, mycket förlåtande och lättkörd så det går att ladda rejält.

Man har ofta så mycket som snurrar i huvet då man kommer ut på bana så 952 hk låter ärligt talat inte som ett bra utgångsmaterial, jämför med att hoppa från högsta svikten, börja skidåkning med störtlopp etc... Kör några träffar med en lånad eller hyrd standardbil med 3 bar i däcken.

Jag kan tänka mig att många tycker annorlunda, men men. Har man grunderna i ordning vad gäller körning är det lätt att hantera mer kraft, faktiskt, och det är ju dit man vill thumbs up


tack för ditt svar och jag kommer givetvis inte åka med min dragrace effekt när jag kör bana!


Även om du "bara" har 750 hästar när du ska åka bana så tror jag Kristoffers råd gäller ändå, låna/hyr en "vanlig bil" till den första gången/gångerna. Första gångerna man är ute har man nog med att göra med att kolla i backspeglarna och hitta rätt linje. Jag tror nog du kommer få tillräckligt roligt i en vanlig bil, sen har du juh Audin att se fram emot till nästa tillfälle....
Citera
Pastorn
Gnesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 92


Trådstartare
ja vi får se hur det går första gången jag har kör denna bil nu i 3 år och känns som om jag känner den ganska väl på dragracingbanan har även känt på den på diverse iskörningar samt ett stockholmopen. men det är just det där med spårval som jag inte vet hur jag ska tackla men efter en licenskurs och några test dagar har jag nog listat ut det oxå hoppas jag.

kan ju alltid testa utan wasegate fjäder då ska den ge ca 250-300hk .

vad säger reglerna om ljudkrav för en banträff?

_________________
Ted Modén
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Re:

Pastorn skrev:


vad säger reglerna om ljudkrav för en banträff?


Det mäts ljud på de flesta bandagar!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Det brukar vara 95db.

Jag tror inte att mycket effekt är ett problem så länge den är någorlunda linjär utan alltför häftiga effektpuckel/ar. Om inte så kan det bli lite väl spännande ut ur kurvorna.

Kan rekommender Mantorp eller Gelleråsen som första bana. Bägge ligger "nära" Stockholm (20-25mil). Kinnekulle ska man ha lite respekt för då den inte alls håller samma säkerhetsstandard som tex Mantorp.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad finns det fär banträffar en förstagångs amatör kan åka..
1, 2   >>
4117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande