Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
grenrörs matterial i gbg
1, 2   >>
2666 besök totalt
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
grenrörs matterial i gbg

vart får man tag på böjar å rör i vanligt (svart)stål i göteborg.
ska va till ett turbo grenrör. cirka 45mm invändigt.

vet om alutec å kl men känns lite onödigt å frakta omkring om det finns i närheten.

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Ska du verkligen göra ett turbogrenrör i svartstål? det finns risk att materialet släpper glödskal som skadar impellern.
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
jodå. är medveten om den risken.

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Re:

Mats Karlsson skrev:
Ska du verkligen göra ett turbogrenrör i svartstål? det finns risk att materialet släpper glödskal som skadar impellern.

Mååååånga som kör med svarta rör utan problem, jag tror den risken är rätt liten.
Citera
Andy peak
Alafors, norr om Göteborg
Här sen Nov 2005

GIK turboteknik har rörbitar för grenrörsbyggen.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Mats Karlsson skrev:

Luftfiltret brukar ta hand om det.

Lite seriösare svaret är att det finns hur många svartstålsgrenrör som helst som funkar bra år efter år.
Jag har aldrig sett ett produktionsrör i rostfritt heller.

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Mats Karlsson skrev:

Luftfiltret brukar ta hand om det.

Lite seriösare svaret är att det finns hur många svartstålsgrenrör som helst som funkar bra år efter år.
Jag har aldrig sett ett produktionsrör i rostfritt heller.

om vi pratar produktionsrör är dessa inte i svartstål för turbobilar normalt sett. De är i lite speciella legeringar och betydligt tåligare mot värme än svart och även hårdare. Gissar att de tappat en hink nickel i gjutan eller något sådant.

När materialkostnaden är några hundringar mer för att göra det i vettigt material kanske det är bättre att snåla in på öl en månad och göra rätt...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sant, runt 35% nickel vill jag minnas, då får man betydligt lägre värmeutvidgning och därmed mindre spänningar. Men det är definitivt inga rostfris legeringar.

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Sant, runt 35% nickel vill jag minnas, då får man betydligt lägre värmeutvidgning och därmed mindre spänningar. Men det är definitivt inga rostfris legeringar.

Nej, har inte påstått att det är rostfritt men någonting helt annat än svartstål vad det gäller att klara av värme och inte avge glödskal!

Sedan brukar nickelhaltiga stål vara ganska rostrestriktiva...

Visa gärna upp en bild på ett original turbogrenrör som det blivit gravrost i, inte brunfärgning av ytan.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Skall se om jag kan hitta en bild på mitt gamla 900T -80 grenrör...

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Jag väntar otåligt

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

MaZ skrev:

ofta används värmetåligt austenitist segjärn, ex. Ni-resist, eller molybden-kisel legerat segjärn i grenrör (såväl som till turbinhus) till produktionsmotorer men i och med att avgastemperaturerna och utsläppskraven blir högre och högre så har man även börjat använda austenitiskt rostfritt stål. Ett grenrör av rostfritt stål är dock dyrare att tillverka så i regel undviker man rostfritt om det är möjligt.

Till tävlingsmotorer brukar man dock använd rostfritt stål eller en superlegering som inconel till grenrören, till turbinhusen kör man med rostfritt (ex Garrett kör med HK30 i deras tävlingsaggregat, dvs en gjutbar variant av det rostfria värmetåliga stålet AISI 310).

De gjutjärn som används till grenrör finns med något varierande termisk utvidgning, från de som är likvärdiga med rostfritt stål ned till närmare hälften. Detta är dock mindre viktigt så länge man konstruerar grenröre rätt. Vad som brukar döda grenrör är termisk utmattning (orsakar sprickbildning), något som ett bra rostfritt stål har mycket bra motstånd mot.

Kolstål kommer inte att klara temperaturerna som nås i ett grenrör, så det är i regel bättre att satsa på rostfritt på en gång. Kolstål oxiderar vid höga temperaturer och materialet har mycket dåligt motstånd mot termisk utmattning.

MaZ skrev:

Tidiga turbo Saabar hade en del problem med spruckna grenrör just på grund av dåligt/otillräckligt material.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Alfa med. thumbs down

BMW 330i -05
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:

När materialkostnaden är några hundringar mer för att göra det i vettigt material kanske det är bättre att snåla in på öl en månad och göra rätt...

Krävs mer för att kunna svetsa i rostfritt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Per F skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Krävs mer för att kunna svetsa i rostfritt.

Vad för saker mer som inte behövs för vanligt stål?

Göteborg
Här sen Nov 2002

TIG med rotgas?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
TIG med rotgas?

TIG använder man i alla fall, och ett t-kors och lite tejp kan inte vara något stort problem

Hade man nu tänkt sig att svetsa ett turbogrenrör med MAG så är det inga problem bara för att man väljer rostfritt material, man använder rostfritt tillsatsmaterial bara.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Svart går utmärkt att grilla ihop med MIG

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Svart går utmärkt att grilla ihop med MIG

och lika utmärkt som det går att grilla ihop svart med MAG (egentligen menar du va ) eller MIG så går det lika bra att grilla ihop rostfritt så det behövs inte någon annan svets eller så heller.

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

och vad blir merkostnaden då helt plötsligt? Tillsatsmaterialet för rostfritt är ju inte gratis.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Per F skrev:
och vad blir merkostnaden då helt plötsligt? Tillsatsmaterialet för rostfritt är ju inte gratis.

En hundring mer än tillsatsmaterialet för svart kostar eller någonting sådant. Tillsatsmaterial för svart är inte GRATIS heller.

grenrörs matterial i gbg
1, 2   >>
2666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande