Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
Jag håller på att shoppa efter en lämplig dragbil och på en del bilar är det lite märklig information, är det någon som kan förklara vad som gäller för bilen i exemplet? Får man dra 1500 eller 1590? Har kollat regnummer på andra bilar av samma modell och några har angiven max dragvikt på 1600 kg. men inget angivet på "Max släpvagnsvikt". Antar att det är för att de inte har något drag monterat. Ligger det någon logik bakom eller är det lotto? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Du får bara dra 1500kg, den undre "max med B-kort" är tjänstevikten som inte får överskridas vid B-körkort och ibland är den mer en bilen får dra. Tyvärr verkar det inte finnas någon programmeringskunnig på VV.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
Det är som Björn skriver. Det övre värdet anger hur mycket BILEN får dra och det undre (B-behörighet) anger hur mycket en förare med B kort får dra med bilen om bilen tekniskt klarar av det. I vissa fall klarar bilen inte lika mycket som B behörigheten ger tillstånd till och då ser det konstigt ut som i ditt exempel Anders.
Tittar man på en bil i en annan storleksklass som t.ex min egen Tahoe så ser det ut så här: Max släpvagnsvikt: 3500 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750 Tjänstevikt: 2500 Totalvikt: 3090 Dvs bilen får dra 3500kg men en förare med bara B kort får bara dra 750kg. 750kg i detta fallet innebär faktiskt att man överskrider de 3500kg ekipagevikt som B kort tillåter men ett släp på 750kg räknas alltid som lätt släp och därför för man dra det på B kort trots att bilens totalvikt ligger på 3090kg. .//Patrik - som klarade BE-körkortsteorin igår... bara uppkörningen kvar nu! ![]() |
||||||||||
Re:
Ja eller så anser tillverkaren av bilen att den inte orkar med att dra mer än 1500kg. Kan bero på allt från motorstyrka (vilket iof inte verkar vara problem i detta fallet med 162kw) till att den bärande konstruktionen i bilen inte tål krafterna från tyngre släp. |
||||||||||
Jag vet en dragbil till salu med dessa data:
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4 Växellåda: AUTOMAT Max släpvagnsvikt: 2100 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1220 Max lastvikt: 440 Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2: Däckdimension fram: Däckdimension bak: 245/40 R 17 Kaross: Kombi, Taklucka (05) Skattevikt: 1840 Tjänstevikt: 1840 Totalvikt: 2280 Sänkt totaltvikt: 2280 Längd: 490 Bredd: 179 Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel: Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Re:
Menar du att det var något konstigt i dessa data Lennart? Totalvikt = 2280 ger ju 3500-2280 = 1220kg Max släpvagnsvikt för B-behörighet. |
||||||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Re:
Det kan jag hålla med om. ![]() |
||||||||||
Visserligen kan man kolla bil för bil via vv.se, men någonstans borde det ju finnas en lista på de olika viktklassningarna. Någon som vet var?
Som det ser ut nu så verkar kombon 1080kg bil och hyrsläp förvisa mig in i BE-träsket. Och eftersom de mackar här i stan som har släp inte har något i vettig (det finns ett rätt stort glapp mellan 790 och 1420kg lastkapacitet att fylla) utförande verkar det få bli en bjässebil till. Suck, min stackars plånbok... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||
Får jag dra ett så kallat 1500 släp med min bil om totalvikten för släp + bil inte överstiger 1300kg eller är jag begränsad till ett 1300 släp?
Max släpvagnsvikt: 1300 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1490 _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||||||||
Re:
Du är i så fall tyvärr begränsad till ett 1300-släp. _________________ -- |
||||||||||
Re:
Du får dra ett släp med totalvikt 1490 kg men endast lasta det till släp+last väger 1300 kg! _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Grattis! ![]() Tänkte själv ta tag i detdär en gång för alla så slipepr man bry sig sen. *suck* |
||||||||||
Re:
Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa. Med BE blir det dock en annan sak och så som du säger. |
||||||||||
Re:
Intressant, vad väger vanligtvis ett 1300 släp då? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Re:
Jag är rätt så säker på att jag har rätt ![]() Normalt (när max släpvagnsvikt > max släpvagnsvikt B-behörighet) så är det som du säger, men för vissa bilar (när max släpvagnsvikt < max släpvagnsvikt B-behörighet) blir det så här ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Det beror på vilket material de är gjorda av, men från ca 300 kg (typ Lööve Roadrunner 1500 i aluminium) upp till kanske 600 kg för tyngre varianter. Ofta är de 1300 släp man ser på marknaden nedklassade 1500 släp vilket gör att de är rätt så tunga. _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Jag har inte hängt med 100 eftersom jag sedan länge besitter bl.a BE-behörighet. ![]() Jag hörde ett rykte häromdagen som säger att man (nu) med B-kort får dra släp med för hög totalvikt (över bilens tjänstevikt) så länge det är absolut olastat. När släpet är olastat gäller alltså tjänstevikten (eller vad det kan heta = "tom bruttovikt"), men så fort man lastat det allra lilla minsta nyttolast på släpet gäller totalvikten om man har bara B-kort och det blir därigenom olagligt att köra. Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera... |
||||||||||
Re:
ok, det var ngt nytt, för jag har alltid fått höra att bruttovikten kan du glömma så länge du åker B-kort. Undantaget är alltså i dessa underliga fall där man har "omvänt" förhållande mellan maxtilåten vikt B-kort och maxtillåten vikt för bilen. Varför kunde ingen göra ett vettigt system som gjorde det möjligt för folk att med moderna bilar (tunga) dra sina 1000kg racebilar? Bruttovikten borde alltid vara dte intressanta, inte vad som står på ngn skylt eller i ett regbevis. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17743 totalt) |