Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den får plats...
1, 2   >>
3784 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Den får plats...

En liten bild för alla som undrade om man kunde få plats med något annat i 911:ans motorrum:



Som ni kan se så får man plats med en hel del pryttlar

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003
Inlägg: 67



Fränt i stället för höfläkten!
En liten fråga bara blir det nån skillnad i vikt ?

_________________
Per Håkansson
"Vik hädan discoäckel"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Hehe! Ska bli kul o följa det här thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Per Håkansson skrev:
Fränt i stället för höfläkten!
En liten fråga bara blir det nån skillnad i vikt ?


930 motor väger 240 till 253 kg, beroende på vem du frågar...B234 motor väger 170 kilo + intercooler + kylare (kanske 190 kg ärlig vikt med allt på).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Det är något som inte stämmer......
Vad? *tänker*
Just ja! Den står åt fel håll!


Helt tragiskt å sätta en SAAB-motor i en 911.... men men... tanken e så jäkla bra!
Ska bli kul å se hur det funkar på bana.

Specielt på PCS banmöten....

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



undrar hur mycket högre tyngdpunkten kommer hamna nu när kraftpaketet ser annorlunda ut..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Den står inte åt fel håll, det är meningen att turbons utblås ska vara i körriktningen. Man ska nämligen få plats med en katalysator under den, så det blir en U-sväng efter utblåset. Angående tyngdpunkten, den kommer förhoppningsvis att hamna på ungefär samma ställe eller t.o.m. lägre då motorn väger 50-60 kilo mindre...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Det här är första alternativet med "rättvänt" utblås, men då blir det inte så mycket plats för katalysator och dämpare...så den får möjligtvis användas i full racetrimm...med raktut-utblås, men det går ej att få gatlagligt.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Måste bara såhär säga att tom jag uppmuntrar en polare att sätta ner en sådan Saab-maskin
i sin BMW 318is E30!!!
JAG, som är smått is-skadad, alltså...

Alla är inte märkesdårar som vissa av oss andra. Stencoolt bygge! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
Måste bara såhär säga att tom jag uppmuntrar en polare att sätta ner en sådan Saab-maskin i sin BMW 318is E30!!!
JAG, som är smått is-skadad, alltså...

Alla är inte märkesdårar som vissa av oss andra. Stencoolt bygge! thumbs up


Vet faktiskt en "ny" SLC Endurance bil som byggs på en gammal supertouring BMW (bakajev första tror jag det var) men med Volvo T5 maskin.... lär nog gå bra..... speciellt som jag vet som trimmar motorn

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Å tusan Fredrik!

Fast Volvomaskiner får man inte dispens för i en ST-BMW.

Har i vinter försökt få med Lindman på rak sexa på 3,2 liter, utan fläkt, och bakjulsdrift i nya Saaben..
men det är bara Peggen som tyckte det var en bra idee, förutom jag...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
Å tusan Fredrik!

Fast Volvomaskiner får man inte dispens för i en ST-BMW.

Har i vinter försökt få med Lindman på rak sexa på 3,2 liter, utan fläkt, och bakjulsdrift i nya Saaben, men det är bara Peggen som tyckte det var en bra idee, förutom jag...


Förstår att Lindman kan ha lite problem att lobba in det hos Saab's marknadschef....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
Andreas Lidström skrev:
Å tusan Fredrik!

Fast Volvomaskiner får man inte dispens för i en ST-BMW.

Har i vinter försökt få med Lindman på rak sexa på 3,2 liter, utan fläkt, och bakjulsdrift i nya Saaben, men det är bara Peggen som tyckte det var en bra idee, förutom jag...


Förstår att Lindman kan ha lite problem att lobba in det hos Saab's marknadschef....


Ja det är underligt att "bra och kreativa ideer" ska kvävas av politik...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Får du vara med i Porscheklubben med ett sådant åk?

Vad landar vikten på tror du?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Får du vara med i Porscheklubben med ett sådant åk?

Vad landar vikten på tror du?


Själva karossen är inte min (bara motorn), det är gemensamt projekt mellan mig och Kid här på forumet. Såvitt jag minns så kan man vara med i Porscheklubben oberoende av vilken bil man har...det står i alla fall i matrikeln jag har. Sen kan man kanske fråga sig om man får ställa upp i deras interna tävlingar och i så fall hur man ska klassas, men jag tror inte att dom är såå himla negativa mot detta. Jag menar, ska dom vara rädda för en gammal 911:a med skruvad SAAB-motor köpt på skroten? :-)

Vi jobbar hårt för att vikten ska hamna på rätt sida av 1000 kilo...nästa steg är skärmar och huv i kolfiber.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Så här långt stämmer allt som Beepbeep mätt upp i teorin och med hjälp av bilder.

Jag får erkänna att det här är mitt livs största projekt hittills om man räknar bort mitt husköp nyligen (3 maj 2001), jag tror inte att vi kunnat komma så här långt utan forumen ute på nätet, speciellt Pelican Parts och Rejsa.nu för nya ideer och bollplank.

Återigen stort tack skall ni ha trots bilen är långtifrån färdig tack vare min slöhet

Min tanke med bilen är att den skall smiskas runt på ringen en hel helg eller vecka om vi får dit bilen på trailer eller liknande.

Som Beepbeep sa vikten skall stanna på rätt sida om 1000 kg och med lite mer än originaleffekten att börja med men som vanligt spårade det ur och plötsligt hade vi en bauta turbo, och sen lite annat som dykt upp under byggets gång och snart firar vi ettårs jubileum när bilen varit nedplockad.

Nåväl, en liten summering inför årskiftet bara

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Mmmm... en vacker syn. Ser ju ut som den vore gjord för att sitta där.

Tänk vad mycket lättare det blir att städa garagegolvet nu också, inga oljefläckar! .....

Ska bli mkt kul att se (och höra!) bilen i framtiden thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Jag passar också på att stämma upp i hyllningskören! Hoppas också få en chans att se och höra skapelsen i dess rätta element i framtiden...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8370



Jag följer erat bygge på eran hemsida varje vecka på fredagseftermiddagarna när helgkoma börja sätta in...
Keep up your most excellent work ! thumbs up
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



gillar inte saab för dom driver i fel ända

men kul grej inte många som byggt en porsche med saab snurra..

lycka till

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Allmänt banåkaforum
Den får plats...
1, 2   >>
3784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande