Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Subaru BRZ (Toyota GT86) = Nya Miata?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55042 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alldeles för kort provkörning för att säga något vettigt. Så jag skjuter några mer eller mindre ointressanta reflektioner från höften:

- Väghållning, ja gu vet, lite rondeller och motorvägspåfarter i rimliga hastigheter, lite vägbyggeskadade twist-n-turns, ja det räckte inte för att säga så mycket men det känns som att man lätt placerar bilen med god precision.

- Kanske (med originaldäcken) inte tillräckligt för att vara superkul eller supersnabb i knixig slalom, kanske inte heller Mantorp och Anderstorp men antagligen skitkul på Kinnekulle rätt ur kartong!

- De där längsgående bulorna på framskärmarna ger inifrån bilen lite 911-framskärmar-som-sikt-märken-feeling. Alltid nåt

- Helt okej takhöjd för mig som är 1,96. Utan hjälm. Men med väldigt böjda knän som alltid förstås.

- Trevligt distinkt känsla i växelspaken.

- Gultonade sidorutor och otonad framruta gjorde mig förvirrad, det var olika väder utanför bilen beroende på vart jag tittade.

- Man ska inte köra CSL till en provkörning av GT86. Inte om GT86'an ska få en fair chans.

- Motorn kändes sådär i karaktären, den bjussar varken på någon symaskinsspetskaraktär eller extra bra vrid i botten utan mest lite lagom drag i mitten. Blir lite charmlöst IMHO.

- Motorn känns lite o-rapp i reaktionerna vid bland annat växlingar pga lite mycket levande massa... eller nåt. Kändes som man absolut borde lätta svänghjulet

- Känns som Subayotan är en såndär typisk uppgraderingsdjävulsbil. En såndär bil som föder habegäret att sätta dit och byta ut till massa massa massa massa eftermarknadsprylar.

- Miata vs Subayota. De appellerar antagligen inte till 100% exakt samma målgrupp. Men inte långt ifrån. Är inte Miatan det bättre köpet egentligen...



Summa sumarum så var det en mycket trevlig upplevelse om den kostat ett snäpp mindre. Om ni förstår vad jag menar. Som den står och går från fabrik så känns den inte prisvärd. Hype eller inte. Och för de flesta ägare så lär uppgraderingsdjävulen höja "anskaffningskostnaden" så att moddad till en ännu roligare bil så blir den inte heller då prisvärd pga ännu högre pris. IMHO.



Man ska ABSOLUT INTE köra CSL hem precis efter en provkörning av GT86. Absolut inte. Det blir väldigt väldigt VÄLDIGT orättvist mot GT86'an

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13343

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Funderar på att åka och titta GT86'an om en stund. Frågan är om jag ska åka Dieselvolvo eller ExigeCup till Toyotahandlarn...?


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Funderar på att åka och titta GT86'an om en stund. Frågan är om jag ska åka Dieselvolvo eller ExigeCup till Toyotahandlarn...?



Enkelt. Välj utifrån om du vill känna att du vill ha den eller inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Fnular på exakt hur många bilar det egentligen är man skulle vilja ha ur en bilhall om man kör CSL till en provkörning...

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13343

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Enkelt. Välj utifrån om du vill känna att du vill ha den eller inte.

Snabbrecension. Kort provkörning i monsunregn.

Det blev Dieselvolvo till Toyotaaffärn. Det valet av fortskaffningsmedel gjorde tyvärr att GT 86'an kändes lite lam.
Toytans 205Nm som den ger i stort sett hela vägen från 2500 till 6000rpm kan inte matcha Volvons 420Nm från 1500rpm och en bit upp i registret när man smyger ut på rakorna mellan rondellerna i Sumpan/Rissne i monsunregnet. Där känns GT'n allt lite trött. I övrigt inga jämförelser.
(En bit över 200Nm är förövrigt en högst respektabel siffra ur en 2-liters sugis.)
Jag gillar bilen vid en första kort provkörning. Man märker på en gång att detta är en sportig bil som man kan leva med som daily driver. Betydligt "mer bil" än ClioSporten som vi hade. Inga problem att sträckköra till Ringen inbillar jag mig. Dock de som väntar sig en hardcore sportbil blir nog lite besvikna. Tror att detta säkert är en gyllene kompromiss mellan sport och vad man står ut med i längden.
Chassimässigt tycker jag att den känns helt okej, iaf på våt väg. Plogar inte understyrt så det stör och kommer lite lätt med rumpan vid provokation. Jag upplever inte att den är så twitchy som Mäkinen tyckte (kanske "värre" när det är torrt). Däcken, Michelin Primacy HP nå'nting TW240 215/45x17, håller i imponerande bra i blötan. Bromsar grymt bra (man kanske är R-däcksskadad).
Jag sitter bra. Mina korta armar skulle vilja ha tebax ratten några cm till. Pedalstället passar mig perfekt, utmärkta tå/hälmöjligheter. Växellägena klickar i med fin precision.
Motorn känns lite trist, helt platt och linjär i effektutvecklingen. Men på bana en kanske sån effektkaraktär faller på plats lite bättre. Liten gäspvarning dock. Jag minns ClioSportens maskin som klart roligare i karaktären (också 2 liter och 200Nm).

Jag tror att detta är en utmärkt bil att köra som den är. Ge f*n i att uppgradera och skruva och den funkar perfekt till vardags och är superkul även på Sviestad eller Lunda på helgerna.


Några B-shots med Samsungluren...


Black round Michelins... (med förbluffande våtgrepp)


Svart och blöt.


Interiören känns helt okej.


All systems off...

_________________

Rice and shine
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Re:

Lars Falk skrev:

Däcken, Michelin Primacy HP nå'nting TW240 215/45x17


Då är det nog samma däck som på USA-bilarna då, dvs redan där finns det stor möjlighet till förbättring.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13343

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

P.P. skrev:
Lars Falk skrev:

Däcken, Michelin Primacy HP nå'nting TW240 215/45x17


Då är det nog samma däck som på USA-bilarna då, dvs redan där finns det stor möjlighet till förbättring.


Förbättring i vilken riktning. Gata eller bana...?
När det gäller gatdäck tror jag att Primacy HP är rätt bra faktiskt, men överhettar nog rätt snabbt på bana.
Jag blev oerhört impad över hur bra det bettade i monsunregnet som föll över Sundbyberg idag. I synnerhet bromsgreppet var förbluffande bra.

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8356



Jag vill verkligen tycka om den här bilen men allt jag ser är......

http://imageshack.us/photo/my-images/106/img019smalllf1.jpg

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag vill verkligen tycka om den här bilen men allt jag ser är......

http://imageshack.us/photo/my-images/106/img019smalllf1.jpg



Hahahaha, ja mina tankar har vandrat dit flera gånger, även under provandet

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Gjorde ju samma misstag som magnus, visserligen inte csl, men nog m3 tog jag till provkörningen

Det jag dock störde mig mest på i bilen var yttertemp. mätaren från sent 80-tal...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 901



Kommer dom ut med en lite hårdare version med 250-260hk så tror jag denna kan bli en hit!

Ska ut och provköra en innan snön faller.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Re:

Lars Falk skrev:

Jag tror att detta är en utmärkt bil att köra som den är. Ge f*n i att uppgradera och skruva och den funkar perfekt till vardags och är superkul även på Sviestad eller Lunda på helgerna.


Det är väl den meningen som lockar mig. En bakhjulsdriven bil man skulle kunna ha som bruksbil ("andrabil"), med garantier, som inte är skitdyr, som ändå är kul på bana. Men den verkar inte vara typgodkänd med drag så helt praktisk blir den ju inte.

Mustang är ett liknande alternativ. I USA... ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

therealpinto skrev:
Mustang är ett liknande alternativ. I USA... ;-)
Mustang är en snikhyrbil som finns att köpa pimpad från fabrik.
Motor Trend 2012 Best Drivers Car

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Jag fick precis ett mail från Toyota Sverige om att jag har vunnit en heldag på Trosta Park.
Ska bli kul att se hur GT 86:an uppför sig i sin rätta miljö

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Hakan skrev:
Jag fick precis ett mail från Toyota Sverige om att jag har vunnit en heldag på Trosta Park.
Ska bli kul att se hur GT 86:an uppför sig i sin rätta miljö


Det MÅSTE du berätta om sen thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Fick inbjudan till VIP-kväll på onsdag hos Förenade Motor i Malmö för att känna på BRZ i brevlådan idag. Tyvärr kan jag inte ta mig dit då. Någon annan som äger en "sportig" bil (adresskälla var Transportstyrelsen) som har fått en inbjudan?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Victor. skrev:
Fick inbjudan till VIP-kväll på onsdag hos Förenade Motor i Malmö för att känna på BRZ i brevlådan idag. Tyvärr kan jag inte ta mig dit då. Någon annan som äger en "sportig" bil (adresskälla var Transportstyrelsen) som har fått en inbjudan?


+1

Samma sak fast Frontbilar i Sisjön Gbg, Mat & dryck utlovas men inte ett ord om ev provkörning. M.a.o jag kommer inte närvara... thumbs down

_________________
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 402



Fick också en VIP inbjudan från Subaru men har inte läst så noga men tog för givet att provkörning ingår

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Re:

UR_TT skrev:
Victor. skrev:
Fick inbjudan till VIP-kväll på onsdag hos Förenade Motor i Malmö för att känna på BRZ i brevlådan idag. Tyvärr kan jag inte ta mig dit då. Någon annan som äger en "sportig" bil (adresskälla var Transportstyrelsen) som har fått en inbjudan?


+1

Samma sak fast Frontbilar i Sisjön Gbg, Mat & dryck utlovas men inte ett ord om ev provkörning. M.a.o jag kommer inte närvara... thumbs down

Det stod inte provkörning explicit i bladet iofs, med "känna" menade jag även titta, torrköra osv.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



helsingborg/e4 idag


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
Subaru BRZ (Toyota GT86) = Nya Miata?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande