Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
<<   1, 2, 3   >>
5096 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
Bil E36 4-d 323/328_____20000:-
extra fälgar 8*17________2000:-
r-däck 225/45-17________8000:-
bromskylning____________500:-
chassisats D2/k-sport___10000:-
racestol & 6p bälte______ 6000:-
Halvbur_______________ 3000:-
skivor,belägg__________6500:-
bromsvätska____________200:-
stålomspunnen slang_____1400:-
Kaross plast____________6500:-
Svänghjul & koppling M20_2500:-
insug M50______________600:-
Grenrör M3____________1500:-
Avgasystem___________2500:-
camberstag & bussningar_2500:-
chip till motor__________2500:-


Vad är arbetskostnaden på en BMW-verkstad för allt det här? Du får en fin M3'a för bara vad arbetskostnaden blir skulle jag tro


Nu ska vi inte vara sånna
Måste hålla med om att din M3 har hållit ihop grymt bra thumbs up & snabbt går det med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Har man "rätt" bil kommer man kanske ifrån en stor del av värdeminskningskostnaden också. Exempelvis en Speedster har ju samma pris idag som för några år sen i princip, möjligen är de svårsålda på vintern.
oavsett vilken prisklass man väljer så är vikt av ondo. Allt slits hårdare och kostar mer.

Jag tror att i prisklassen runt 20 kkr är en Nissan 200SX ett vettigt val. Man behöver förstås tänka på två saker.
1. Montera bromsar på bilen. Det glömde Nissan.
2. Trimma inte sönder den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Har man "rätt" bil kommer man kanske ifrån en stor del av värdeminskningskostnaden också. Exempelvis en Speedster har ju samma pris idag som för några år sen i princip, möjligen är de svårsålda på vintern.
oavsett vilken prisklass man väljer så är vikt av ondo. Allt slits hårdare och kostar mer.

Jag tror att i prisklassen runt 20 kkr är en Nissan 200SX ett vettigt val. Man behöver förstås tänka på två saker.
1. Montera bromsar på bilen. Det glömde Nissan.
2. Trimma inte sönder den.

Just punkt 2 tror jag många har svårt med när det kommer till turboladdade japaner, finns ju så oerhört många trimdelar och inspirationskällor för att bara köra på med mer och mer effekt... Vilket leder till att det verkar rätt svårt att få tag på hyfsat orörda 200SX :/

_________________
Axel Tanner
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Re:

Michael Bäck skrev:
meldert skrev:
Michael Bäck skrev:
Klurax skrev:

BMW 318is E30 är ju en klassiker här, bra nybörjarbil där det dessutom finns enormt mycket kunskap och erfarenhet som hjälper i början. Tillförlitligheten verkar ju vara bra, iaf av det jag läst om den då jag saknar egen erfarenhet om just E30.


Jag skulle nog valt en E36:a idag då den är nyare,mindre rostig & modernare bakvagn, dock så väger den mera. Men väljer man rätt modell så kan den bli rätt lätt i banåkautförande.

Så valet skulle i så fall bli en 4-dörras E36 utan taklucka vilket är lättaste varianten.

Fullutrustad för banåka hamnar den på ca 75000:- ink allt nedan.
Då har man en bil med det mesta man kan önska för banåka
den vägen in på ca 1250kg i lättat banutförande(ink förare & full tank) & har ca 225hk (328 varianten)

Visst man kan köpa en M3.a för samma pengar men även den måste
modefieras för att gå på banan. Denna kombo är snabbare på de flesta
banor än en hyfsat std E36 M3. Dessutom billigare att laga om nått händer.

Bil E36 4-d 323/328_____20000:-
extra fälgar 8*17________2000:-
r-däck 225/45-17________8000:-
bromskylning____________500:-
chassisats D2/k-sport___10000:-
racestol & 6p bälte______ 6000:-
Halvbur_______________ 3000:-
skivor,belägg__________6500:-
bromsvätska____________200:-
stålomspunnen slang_____1400:-
Kaross plast____________6500:-
Svänghjul & koppling M20_2500:-
insug M50______________600:-
Grenrör M3____________1500:-
Avgasystem___________2500:-
camberstag & bussningar_2500:-
chip till motor__________2500:-


OK, men då har du väldigt mycket mekkostnad dolt i det där, hatar man att meka så byter man inte svänghjul och koppling själv och då blir priset för den modden något helt annat! Samma sak gäller det mesta i din lista.

Men kan man hitta en färdigmoddad bil så är ju situationen en annan...

om vi definierar årsdriftskostad som service, bromsbelägg och r-däck så antar jag att du hamnar på runt 12-14 000 kr för din bil? vilket är 16 - 70% av inköpspris beroende på vilka siffror man använder (modifierad eller omodifierad bil).

EDIT: Går det verkligen att få r-däck 225/45-17 monterat och klart på fälg för 8000:- ?


Visst med detta exempel så bör man kunna skruva rätt mycket.

Vill inte det / kan inte skruva så är nog en ny bil att föredra
för att köpa en beggad utan garanti är ett lotteri ang driftsäkerheten
helst om den ska pressas på banan.

Därför upplever ju folk samma modell på olika sätt vissa har inga
problem medan en annan har massor.



Jag som inte kan ett jota om att skruva blir rätt nervös när jag ser den där listan.
Man kan ju klart se att det blir ett betydligt billigare nöje om man kan skruva själv.
Jag älskar att köra men har många gånger dragit mig för att ta bilen till banan just därför jag verkligen inte kan skruva . Skulle något gå sönder så står jag där som ett fån .
Verkligen intressant att höra och se folks reflektioner thumbs up .
Hur är 944 S2 t.ex.? Dom är ju rätt sjyssta prismässigt. Har fått för mig att dom är säkerheten själv när det gäller tillförlitligheten. Eller är jag ute och reser nu igen?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Kompisens 944 S2 brukar besöka mitt garage ett par gånger per säsong utöver sedvanlig service.

Alla gamla bilar kräver mekning i större eller mindre grad, kan du inte meka själv eller inte vill betala för det så är det bara att köpa en så modern hothatch av valfritt märke, montera R-däck och köra.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



s2orna verkar vara väldigt driftsäkra, iaf om dom är någorlunda fräscha. Max här på forumet har ju en 944s2 som verkar vara självgående i jämförelse med hans gamla miata, men det beror kanske mer på tidigare ägare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hej! I klassen 50.000 kr skulle jag köpt en GTI bil från tidigt 2000 tal och endast köpt r-däck samt sett över bromsarna. Typ Clio Sport, 206 GTI, 306 GTI, Focus ST 170. Sen skulla jag ha sålt den till hösten som "frugans andra bil".

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ett grundtips verkar sakta utkristallisera sig för oss som inte kan skruva och vill ha en bil som bara tuffar på och på och på:

- en så ny och liten och lätt bil som möjligt, lämpligtvis hot hatch

eller

- en lite äldre sportbil som A: är välbyggd från fabrik och B: är mycket mycket väl omhändertagen och absolut inte trimmad.



Nåt åt det hållet iaf kanske Protestera gärna och hitta på varianter på mitt påbörjade tema ovan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Nu ska jag väl i ärlighetens namn (annars kommer Pontus snart och skriker åt mig) säga att 944:an är driftsäker den har ju alltid körts för egen maskin till mitt garage. Men det finns ju alltid småsaker som går sönder eller inte fungerar pga föregående ägare....
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Har man "rätt" bil kommer man kanske ifrån en stor del av värdeminskningskostnaden också. Exempelvis en Speedster har ju samma pris idag som för några år sen i princip, möjligen är de svårsålda på vintern.


Det där är faktiskt en viktigtig synpunkt också. thumbs up Speedstern är ju rätt anmärkningsvärd i sammanhanget, utslagen på alla år som jag har haft min så skulle värdeminskningen vara max 5000 kr per år (om jag inte hade crashat den ).

Bilen var alltså tre år när jag köpte den och nu har jag haft den i 6 år. Det känns som väldigt bra ekonomi för en så pass ny bil i den prisklassen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag trodde jag skulle få en hiskelig kostnad i värdeminskining på min M3'a men det ser ut att handla om 12 tusen per år ungefär. Det är ju extremt bra det med tycker jag för att vara en bruksbilsbaserad kulbil och ingen från grunden ren sportbil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Re:

AxelT skrev:
Vilket leder till att det verkar rätt svårt att få tag på hyfsat orörda 200SX :/
Jag köpte en helt orörd med AC för några år sen. Sen sabbade jag den...

Jag har aldrig ägt en M3, men andra bilar som fanns "sist i katalogen från tillverkaren" (S6, M5...) och så fort man ska ha delar till dem så har alla med samma kaross en annan del än den modellen man själv har.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tror bland det billigare är en välskött civic typ R av förra generationen.

Sedan kan man fundera på om den ska fungera till annat än banåka, typ choping Clio, förra skoda oktavia RS kombi tex. Även en gammal 156 med V6 håller bra om de blir servad efter boken och får bra bromsklossar de kostar ju bara typ 40'för en fin så man har råd med lite underhåll och kul fjädring tex. samt kan åka lite hygligt till och från jobbet.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



En Porsche 928... Ehhhh nää kanske inte..
Men en Porsche 968 tror jag stenhårt på.

Annars tycker Type R låter skoj om man kan leva med framhjulsdrift.. annars kanske Honda S2000 som verkar funka grymt bra om man ger faen i att modda den!

En Boxster tror jag också är ett bra val!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Tror bland det billigare är en välskött civic typ R av förra generationen. .


Rätt exemplar bara. Då tror jag klockrent på det förslaget.


Du nämnde Skoda, då tror jag mer på en Fabia RS än en oktavia RS för banåka thumbs up (har kört en Fabia RS på Kinnekulle och den var trevlig om än ingen superraket). Nu när jag tänker på det så är Type R och Fabia RS ganska långt från varandra i karaktär men bra båda två på varsitt sätt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Puppan skrev:
Men en Porsche 968 tror jag stenhårt på.

Kan ju oxå vara ett bra alternativ.

Jag har ju lattjat både med CliOSport och 968CS. Driftkostnaden på Clion blir klart lägre (mycket billigare försäkring, däck, bromsar och andra prylar till Clion). Fast om man sköter om sin "gamla" 968 blir värdeminskningen i det närmaste noll.
Har man roligare i 968'an? Jo lite, men inte så jättemycket...
Det bästa med 944/968 är ju att det är en kombibil. Slukar hur mycket prylar som helst...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
En Porsche 928... Ehhhh nää kanske inte..
Men en Porsche 968 tror jag stenhårt på.

Annars tycker Type R låter skoj om man kan leva med framhjulsdrift.. annars kanske Honda S2000 som verkar funka grymt bra om man ger faen i att modda den!

En Boxster tror jag också är ett bra val!

/Pete



968'an är en ren investering tror jag, håller man den välskött så bör den väl knappast sjunka i värde en spänn, snarare tvärtom speciellt om det är en CS. Eller? Är ju mer pengar i investering än de två nivåerna jag nämnde tidigare men tveklöst inom väldigt mångas räckhåll ekonomiskt! Men 968'an har ju ändå numera några år på nacken, tuffar de flesta på och på och på eller är det åt hållet som Automobils Smurfen som fick flera olika mindre krämpor som behövde åtgärdas (den kan knappast skyllas för att vara ett välskött exemplar när den köptes iof ).


Boxster, kan man nöja sig med en som inte heter "S"? Alla fibrerna i ens kropp säger att ska det vara en Boxster så måste det vara en S. Är det fel tänkt kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Är 968 verkligen så kul? De frontmotorporschar jag kört har varit så fruktansvärt ovilliga att byta riktning. Fast det kanske är bra i långlopp och liknande när man inte vill vara alert hela tiden.

Neggo-jag har väl lite synpunkter på driftssäkerheten på Civic TypeR också. Mängden verkstadsbesök var främsta anledningen till att jag inte behöll min. Fast det är väl jag som är gnällig...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag trodde jag skulle få en hiskelig kostnad i värdeminskining på min M3'a men det ser ut att handla om 12 tusen per år ungefär. Det är ju extremt bra det med tycker jag för att vara en bruksbilsbaserad kulbil och ingen från grunden ren sportbil.


Jag har en viss känsla av att just M/RS/AMG-modeller håller priset bättre om man använder bilarna utan att skruva sönder/styla dem. M3 är ju eftertraktad modell, även om den gått på bana. Hade du haft t.ex. en E36 328 som piskats på bana TROR jag att värdeminskningen hade varit mera omfattande..

Sen, för att hållas till ämnet.

Förra ägaren är nog största enskilda faktorn som påverkar bilens livslängd på bana. Min Golf är, rent teoretiskt, ganska driftsäker. Men hade jag inte gjort viss grundläggande service skulle den väl knappt överleva ett varv..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Hur är driftsäkerheten på M3 M46 på bana? När de kom gick ju precis allting sönder på dem.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Hur är driftsäkerheten på M3 M46 på bana? När de kom gick ju precis allting sönder på dem.


För en bunt år sen så snackade jag med Ring Racing som ju då hade hand om både en bunt E46 och E36 M3'or som alla gick VLN-långlopp på Ringen. Då sa de "E46 är mycket känsligare, E36'an är mycket mycket tåligare byggd". Men jag har en känsla (jepp, en känsla, inte skrivet i sten alltså) att man lärde sig E46'an allt eftersom och jag skulle gissa (jepp gissa, ujujuj ) att man idag inte ser på saken så. Någon som vet/hört mer på senare år runtikring VLN?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
<<   1, 2, 3   >>
5096 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande