Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 12 besök senaste veckan (35555 totalt) |
Så kan man göra förstås, men man kan också köpa dem färdiga: https://www.rallydesign.co.uk/produc Och, ja, låsmutter kommer sitta på spindelleden: https://rejsa.nu/im/user/1423/2019-0 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Ja, vi använder M12 för länkarmarna. Ytterrör för camberjustering: http://hoftware.com/KoboltRunabout/ritningar/Wishbone upper joint tube Kobolt 3.pdf ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"
Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?" Bilderna för väl tala som vanligt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° (
![]() Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera... För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar => ![]() I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång. Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv. ![]() Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp. Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".) ![]() Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras. ![]() --- ![]() Nya styrdelar ![]() Kan styrväxeln passa här? ![]() --- ![]() ![]() Länkarmar och spindel bak ![]() Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan ![]() Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen! --- ![]() Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram ![]() ![]() ![]() Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade ![]() Utan jigg ![]() ![]() Hjulupphängning fram vänster provmonteras ![]() Ehurm... inte så bra. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°.
![]() Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°. Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout. ![]() Före, med flyttad infästning. ![]() Modifierad jigg. ![]() Modifierad länkarm. Jo, fyrkantsröret är bara tillfälligt, det ska sitta ett bockat runt rör där egentligen. ![]() Frigång mot en bakfjäder fram... Check! ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Efter 20 månader är vi igång igen - plugg, en viss farsot och flytt kom visst emellan. Här kommer uppdatering fram till november 2021:
![]() ![]() ![]() Framfjädrarna kom till slut ![]() Länkarm i plast blir till... ![]() ![]() ![]() Plastlänkarm provas i jiggen, verkar hålla måtten ![]() ![]() ![]() Frigång skapas... ![]() ...för stötdämpare... ![]() ... både bak... ![]() ...och fram ![]() Ritning... ![]() ...för mera plast, denna gång fjädersäten ![]() ![]() Stötdämparlutning, inte optimal ![]() En till plastlänkarm blir till, mest bara för att den förra gick sönder och för att öva på konstruktion för 3D-utskrift i flera delar. Tänkt att används för provmontering(ar) för att kolla frigång mot stötdämpare och fjäder. ![]() ![]() Gör om gör rätt... ![]() Efter diskussion med SFRO, beslutade vi att kapa bort allt vad stötdämparinfästning hette och göra om för att stötdämparlutningen skulle bli max 30°. Vilket vi är helt uppe i nu, vi har börjat bak. Fram är inte färdigkonstruerat än. Där kommer vi skippa digital CAD och använda manuell CAD istället. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Skillnaden i tidigare stötdämparinfästning bak (på höger sida) mot hur den kommer bli nu (på vänster sida):
![]() ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
Ser trevligt ut, minns när jag byggde min sjua...
En liten miss jag gjorde som fick korrigeras efteråt var att de nedre bakre bärarmarna inte har någon möjlighet att justera hjulvinklar. Påpekades vid SFRO1 och byggdes om _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Tack. ![]() Angående justering av hjulvinklar bak hade vi en idé för justerbara inre infästningar för nedre länkarm bak (Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
2023 till 2024 eller Är vi för noggranna?
Efter vi justerat länkarmarna fram för bättre frigång i leder i ytterlägen, och det såg bra ut, tänkte vi att vi var klara med den främre hjulupphängningen. Började så smått titta på infästning av styrväxeln. Förutom att cykla upphängningen upp och ner och känna att allt löpte fritt, så mätt vi även camberförändring och stötdämparlängdförändring (både bak och fram) för att kolla att det inte var några konstigheter. Det var det inte, men medan vi höll på upptäckte vi att för samma camber på vänster som på höger fram behövde vi justera övre led olika per sida. Något som lätt upptäcktes med genom att bara titta på ledens läge. ![]() Uppmätning följde, både av länkarmar och infästningar, allt detta var så lika det gick sida till sida. Vi upptäckte dock att övre stötdämparfästena (i chassiet) satt olika i längsled. Det skiljde mellan de ca 13mm. Efter att ha pratat med vår SFRO-man om vad vi upptäckt fick vi beskedet att han inte tyckte det var så farligt, och ganska normalt att skiljde. Noggranna som vi är kunde vi dock inte släppa detta, utan vi bestämde att vi skulle försöka rätta till det. Vi Är medvetna om att vi kanske är lite väl noggranna i detta läge... ![]() Se bilder och bildtexter nedan för mer detaljer. ![]() ![]() Mätning pågår ![]() Mätning pågår ![]() Mätning pågår ![]() Tillfälliga styrstagsförlängare ![]() Tillfälliga styrstagsförlängare ![]() Ihopskruvad framvagn ![]() Första försök till styrväxelinfästning ![]() Provmontering styrväxel ![]() Halvbra frigång ![]() Framvagnen med styrväxel ![]() Sidoöversikt ![]() Provar höja styrväxelinfästning för bättre frigång ![]() Framvagnen en tredje gång ![]() Camberjustering vänster ![]() Camberjustering höger ![]() Syns inte jättetydligt, men för samma camber vinkel lutar undre höger länkar lite mindre nedåt i ytterkant ![]() Tillverkning av jigg för att flytta stötdämparinfästning pågår ![]() Tillverkning av jigg för att flytta stötdämparinfästning pågår ![]() Tillverkning av jigg för att flytta stötdämparinfästning pågår ![]() Jigg för att flytta stötdämparinfästning färdig ![]() Arvid kapar bort stötdämparfästena ![]() Flytt och justering av stötdämparfästena ![]() Flytt och justering av stötdämparfästena _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 12 besök senaste veckan (35555 totalt) |