| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Ny bromsteknik!
|
4 besök senaste veckan (7549 totalt) |
|
|
||||
|
"Kasta ankare" har ju använts som term förr, men detta var lite bokstavligt.
Hur modererar man bromskraften under trail-brake in mot spex?
|
||||
|
Re:
Man får ha ett sånt där plastreglage som man har på dammsugaren för att reglera sugkraften. MAX IIIIIIII MIN _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
Fatta dyra bromsbelägg...
Om man diskuterar partiklar i luften så kanske detta är det värsta? Nrj men ärligt så skall man nog se detta som en airbag, man bränner av den för att undvika kollision (iaf i fronten). Jobbigt att packa in den där grejen på en modern bil känner jag, det ör ju inte så att det finns massa utrymme över under en bil. Sen undrar kag om det skall vara en tank nånstans för undertryck? Nja, det behöver nog förfinas en hel del innan det kommer i serie. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Hehe, nya bromsvågarna kommer flytta damsugaren bakåt eller framåt i underredet på bilen
Enligt DI säger Autoliv att den inte kommit i produktion för att den är för effektiv... http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/ _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
|
Re:
Håller med. Saxat från DI: "För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom till exempel bältespännare - på grund av Torricellibromsens starka bromskraft", menar bolaget. Vilken episk bullshit, bältesspännare som är dimensionerade för frontalkrock klarar inte av den monstruösa retardation som deras broms genererar?
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re:
De menar kanske att bältessträckaren löser ut när man använder bromsen, har de tänkt att bromsen inte enbart ska vara en engångsgrej så är ju det ett problem. För övrigt är ju tekniken gammal, Stiga har ju haft den på sina Snowracers i minst 30 år... :P
_________________ Mattias Meldert |
||||
|
Om de pyrotekniska bältesförsträckarna löser ut pga den där så är bilens krocksensor felkalibrerad.
Troligen menar de att bilarna även ska utrustas med elektiska för-försträckare. Det finns redan på en del bilar, t ex Volvo XC90, i syfte att hjälpa till att positionera de åkande innan en eventuell krock. Autoliv säljer givetvis även sån teknik så det är ju inte oväntat att de anser att den behövs i fler bilar. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Undrar om man drar med sig brunnslock om man kör över en sådan? då blir den ju verkningslös på nolltid.
ser andra nackdelar som gör att det inte funkar i verkligheten förutom platsbrist i bilar, allt annat underlag än plan hård asfalt/betong lär ju inte fungera. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
|
Re:
Eftersom att den ligger plant på marken så kommer den nog inte lyfta locket. Möjligtvis flytta det lite i sidled. Det beror väl på hur tjock luftkudden är och det är inget som säger att framtida modeller inte kan vara byggda i ett mer flexibelt/ledat material. Tre plattor på vardera 20 cm påverkas nog inte nämnvärt av lite spår. |
||||
|
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
![]() |
Bilder o videos
Ny bromsteknik!
|
4 besök senaste veckan (7549 totalt) |

