Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fastrostad koppling !?
10037 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Fastrostad koppling !?

Jag tog ut min gamla Escort mk2 i går och startade upp den. Har stått över ett år. Motorn startade men kopplingen ville inte va med. Den har fasnat och vill inte koppla ur. Det är motstånd i pedalen och viren verkar hel. Så min teori är att lamellen har fastnat mot svänghjulet. Jag startade upp den med ettan i och körde säkert 3 km med nertrykt koppling samtidigt som jag pumpade med gasen så bilen rykte. Men det hjälpte inte. Någon som har något tips på hur man kan gör för att få loss den ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10974



Finns det nåt hål i kopplingskåpan, så att du kan komma åt att banka på lamellen med en mejsel eller nåt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anders Svensson
Karlstad
Här sen Okt 2003
Inlägg: 28



Lite oseriös metod men den kan ju funka, för mig brukar nämligen alltid kopplingen börja slira när jag ska bort med remsivan på vevaxeln >

Lägg i högsta växel och handbroms eller vedklabbar framför hjulen, sen sätter du dragskaft med hylsa på bulten till remskivan som sitter på vevaxeln och använder ett rör som hävarm och så tar du i till att börja med moturs så får du se om bulten eller kopplingen släpper först, släpper bulten så får du ta i motours - men då kan ju åtdragningsmomentet bli lite väl stort .
Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i den bilen orkar
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10974



Anders Svensson skrev:

Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i den bilen orkar


Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i vilken bil som helst.

1m hävarm, dra med 100 kg. Det ger c:a 1000 Nm

Akta skruven!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DJ skrev:

1m hävarm, dra med 100 kg. Det ger c:a 1000 Nm

Akta skruven!


och växellådan!

_________________
Pär Hylander
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re: Fastrostad koppling !?

Per Wackt skrev:
Jag tog ut min gamla Escort mk2 i går och startade upp den. Har stått över ett år. Motorn startade men kopplingen ville inte va med. Den har fasnat och vill inte koppla ur.


Jag hade samma problem med min Elan +2 efter en vinter. Precis som du försökte jag olika metoder. Det som till slut hjälpte var rådet jag fick att med bilen stillastående varmköra motorn ordentligt till "normal temperatur". Efter det körde jag bilen lite på startmotorn och med hjälp av värmen släppte kopplingen.

Lycka till,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tack för svaren ! Jag har inte hunnit få upp bilen på lyften än och kollat oom jag har någon lucka under. Men som ni säger dra på vevaxel är ingen dum ide... kan man samtidigt få in en mejsel och bryta lite mellan lamell och svänghjul så borde den lossna tycker jag.

Plus2: Du menar att du provade att rycka loss den men inte lyckades och sen släppte den när du hade varmkört ordentligt. Jag varmkörde en stund samtidigt som jag satt och pumpade på kopplingen. Men bilen var nog aldrig uppe i full arbetstemp... verkar otroligt om det skulle funka efter den behandlingen jag gav den igår. Men jag får prova....

Jag har ett annat problem med bilen också och det är startmotorn. Den drar runt hur fint som helst till bilen tänder första gången, då är det som om den låser sig och man får prova några gånger innan den drar igen. Sen så kan den dra några varv och så låser det sig igen. Vad kan detta bero på ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10974



Låser sig startmotorn mot startkransen? I så fall kärvar nog startmtorn så att kugget inte dras tillbaka när strömmen släpps. Fastnar den ute en längre stund och dras med av motorn på lite varv, kommer startmotorn att skära så småningom.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
DJ skrev:
Låser sig startmotorn mot startkransen? I så fall kärvar nog startmtorn så att kugget inte dras tillbaka när strömmen släpps. Fastnar den ute en längre stund och dras med av motorn på lite varv, kommer startmotorn att skära så småningom.


Nej det är inte när jag släpper nyckeln som problemet uppkommer, startmotorn dras inte med, utan det är när jag försöker starta och motorn tänder till för första gången så går startmotorn tungt och låser sig. Då får jag släppa nyckeln och försöka några gånger sen går den runt igen men löser sig igen efter några varv. Lite små jobbit att få igång bilen...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Per Wackt skrev:
Plus2: Du menar att du provade att rycka loss den men inte lyckades och sen släppte den när du hade varmkört ordentligt.

Den släppte nästan direkt med kopplingspedalen nere och lite grand ryckning efter att det blivit varmt. Mannen jag fick rådet från sade även att gick det inte direkt så kunde man prova igen när bilen svalnat.

Per Wackt skrev:
... verkar otroligt om det skulle funka efter den behandlingen jag gav den igår. Men jag får prova....

otroligt är rätt ord, jag hade nästan gett upp och var beredd på att det var dags att lyfta ur motorn den där gången...

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Anders Svensson
Karlstad
Här sen Okt 2003
Inlägg: 28



DJ skrev:
Anders Svensson skrev:

Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i den bilen orkar


Jag har en känsla av att du med ett dragskaft och förlängare kan producera ett högre vridmoment på svänghjulet än motorn i vilken bil som helst.

1m hävarm, dra med 100 kg. Det ger c:a 1000 Nm

Akta skruven!


Lugn och fin, jag menar inte att man ska ta i så man blir blå i ansiktet - därav förlängaren + att man börjar dra moturs.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Plus2

Tack så hämst mycket för detta underbara tips !!!! Varmkörde bilen i en timme, ner med kopplingen och i med backen. Tänkte lite för mig själv att detta kan aldrig hjälpa. Nyckte till lite lite på startmotorn och vips så var lamellen lös ! Där satt jag något förvånad....

Återigen blir man djup förstummad över den kunskap och erfarenhet som finns här på rejsa.nu !

Återigen ett stort tack P-o Du sparade mig många timmar i garaget. Bilen du hjälpte mot en sommar på vägarna istället för garaget är denna....

http://www.attitudemotorclub.com/fordon/bilar/wacktrally.shtml

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul att det funkade!

Jag blev inte mindre nyfiken, utan mer! Hur fastnar kopplingen, ngn sorts limeffekt eller mekaniskt på ngt vis?

Vad är det som gör att varmkörningen funkar? olika värmeutvidningskoefficenter i svänghjul/tryckplatta och lamell? Som alltså drar isär dom?

_________________
Pär Hylander
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Per Wackt skrev:
Återigen ett stort tack P-o


Äsch, nu blev jag nästan förlägen...

Det var väl bara på tiden att jag kunde hjälpa någon efter all hjälp jag själv fått på internet via alla mailinglistor och forum.

Fräck bil, jag önskar att min "racerbil" verkligen såg ut som en racerbil!

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10974



Plus2 skrev:
Fräck bil, jag önskar att min "racerbil" verkligen såg ut som en racerbil!

Mvh,
P-o


Det går väl att fixa, kolla den här +2:an.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8338



Det finns väl en hel del udda metallarter i lamellen som kan korrodera mot stålet i tryckplattan och på så sätt "limmas" de fast mot varandra? Det är vad jag tror tills jag blir överbevisad..
Citera
Skruva banåkabil
Fastrostad koppling !?
10037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande