Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motor till racerbil, most Bang for the buck?
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (7010 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1265


Trådstartare
Motor till racerbil, most Bang for the buck?

Hej

Behöver lite tips , idéer och inspiration.

Ponera att man har en racerbil av äldre snitt (60-70 tal).
Det är ingen orginalbil utan lite av en "hotrod" med en härlig
blandning av komponenter , ett krav är dock att motorn kommer från en Europeisk bil.
Det är en relativt lätt bil (under 900kg) med ram av fackverkskonstruktion.

Motorn skall sitta rakställd och skall kunna kopplas till en manuell växellåda utan extrema insatser.

Den kan vara 4 cyl el V6 och skall prestera runt 220-280 hk , vad är mest Bang for the buck?

Följande idéer har passerat hjärnan:

Jaguar 3liter V6 med manuell låda från en S-type sent 90 tal.

Ford ST220 motor från en Mondeo , borde funka med Jaguar s-type låda också?

Någon form av Duratec motor , verkar finnas gott av firmor som säljer "crate" motorer med
trevlig spec men otrevliga priser. Kan man bygga en egen motor för vettiga pengar .

BMW , finns det någon modern 4 cyl med trevlig spec och alublock?

Ös på med förslag, ledorden är : hyggligt billig, driftsäker och lätt.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1791



Alfa 24V V6 från 156, 164, 166, 147 eller GT. Förvisso tvärställd men med delar från en Alfa 75 V6 går de bra att montera på längden. Från 2,5l och 195hk till 3,2l med 250hk. Lätta driftsäkra helalu motorer.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108



Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Får det vara turbo?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re:

Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


Det är väldigt Japanska motorer, men kanske finns det motsvarande i Renaults sortiment?

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



En 2L Zetec efter B Metz recept, ca 220 med snörvlande Webrar?

Sprut är väl tom billigare från vitt papper och kan nog klämma ut lite till.
2,5L Duratec om du vill spendera mera.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re:

Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6281



Re:

ButterflyRacing skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera"

Dessutom är det nästan dubbla effekten mot vad han efterfrågar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5301



Som en galen outsider så föreslår jag Rover K, kördes som standardmotor i Caterhams ett bra tag (se t.ex. Patrik Rydhs).

En basmotor är tokbillig, med lite egenmassering av topp, kammar, insug och välavstämt avgas kommer man nära 200 hk. Vill man ha mer behöver man nog höja kompression osv.

Shortblock väger 93 kg

För moderna (riktigt moderna) BMW-ish alternativ, se https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1618



Jag utlovar inte att det fungerar rakt av, men jag tror PSAs XU-motor klarar dina krav. Okej, inte den lättaste, men radfyra som levererar 220hp ganska enkelt med ett vettigt turboval och om jag inte minns helt fel finns det svep som borde passa på gamla 760-lådor eftersom XUn monterats i samma bilar som haft PRV6. Turboversionen är rätt klassisk att uppdatera gamla Peugeot 205or med, då det finns motorer i ganska stor utsträckning (den monterades i typ allting PSA gjorde i mitten av nittiotalet).

PRV6an är ju också lite skojig, med lagom överladd, men den är verkligen inte lätt ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Audi 2,7T, Nästan samma motor som Audi S4. V6, BiTurbo. 230-250Hk beroende på årsmodell.
Finns donatorbilar på blocket med manuell låda.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Rödmotor har ingen nämnt än.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12340



Re:

Niklas Falk skrev:
Rödmotor har ingen nämnt än.


Eller C20XE/C20LET

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654



Mercedes M103/M104!

Rak 6cyl kostar någon tusenlapp och har ca 180hk original.
Många kör dessa överladdade med ca 500-600hk helt oöppnad och de verkar hålla bra.

Priset och hållbarheten samt tillgången gör den i min värld oslagbar

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



OP skrev rak fyra eller V6..... Gissningsvis är en R6 för lång för att få plats.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



http://motusmotorcycles.com/files/v4.pdf

Amerikansk v4, 180 hk, 70 kg

_________________
/Anders C
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904



Re:

2fast4u skrev:
ButterflyRacing skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera"

Dessutom är det nästan dubbla effekten mot vad han efterfrågar.


Fast original 280hk är väll ändå EXAKT det som efterfrågas?
Man behöver ju inte gå all in?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108



Re:

Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Där ser man, mer än jag visste

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108



Re:

ButterflyRacing skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera"


Blir väl lätt så när det inte är standard grejer.
För övrigt låter 420hk i maskin på den 3.5L motorn som det är typ Nismo GT3 spec på grejerna, fanns ju färdiga 350z Nismo RS bilar att köpa för racing och då låg motorernastyvt på 400-420hk och de är klart det inte är skitbiligt att driva en sån motor.
Körs den där i mot i standard utförande 286-313hk då är det inge dyrare än någon annan japansk motor att skruva med thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108



Re:

[quote="Anton-Dekorteknik"]
2fast4u skrev:
ButterflyRacing skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Nissan VQ35DE-VQ35HR är väl erkänt lätta motorer, väldigt kompakt för en V6 och sitter på längden normalt (rwd) från 280 till 313hk och svarar riktigt bra på fina longtube headers och kammar med mappning.
Som öron godis Sashas döds sköna 350z med VQ35Hr block och VQ37 vev med högkomps kolvar JWT kammar och ITBs mm mm.
Strax över 450WHP på 3.7 liter
http://youtu.be/LuddZBptweY


F.ö samma motor som dagens STCC/TTA/solution F bilar kör med.
3.5L V6 420Hk


Det uttalandet jag hörde om dessa motorer var..."dom är ju så jävla dyra att renovera"

Dessutom är det nästan dubbla effekten mot vad han efterfrågar.


Fast original 280hk är väll ändå EXAKT det som efterfrågas?
Man behöver ju inte gå all in?[/

Precis Anton, då är det en billig motor kontra effekt och vikt direkt ur kartongen

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Skruva banåkabil
Motor till racerbil, most Bang for the buck?
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (7010 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande