Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW / SDV Zetec 2.0 Weber - 2006 - Förgasarfrågor
593 besök senaste veckan (2126 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:32     Westfield SEiW / SDV Zetec 2.0 Weber - 2006 - Förgasarfrågor Citera



Ja då var det dags för ny bil
Efter att ha kört Opel Speedster på banor och konbanor de senaste 8 somrarna så har jag ändå de senaste åren till och från gått och funderat på en Sjua av något slag. Med förutsättningar som garage hemma på tomten och möjlighet till många fina kvällsturer med Sportvagnsklubben Göteborg så har suget efter något nytt, busigare och roligare vuxit fram.
Tanken är helt enkelt körglädje, inte enbart på bana/konbana utan framförallt att få fler körtillfällen per år, dvs soliga sommarkvällar och liknande. Mer körglädje, inte nödvändigtvis alltid snabbast!

Så efter att ha kollat på lite olika bilar och även varit fodervärd åt Lasse Falks gamla sjua under sommaren så blev det äntligen köp av en egen, nämligen denna!









Recept på skapelsen?
Jodå!

Westfield SDV (Singe Donor Vehicle), baserad på en SEiW
En SDV är egentligen en SEiW med löstagbara skärmar, fast utan Westfields egna spindlar fram och drivaxlar bak, dessa togs från donatorbilen nämligen en Ford Sierra.

Motormässigt sitter det numera en Zetec 2.0a i med dubbla Weber 45or och programmerbar tändning. Bromspapper finns på 163hk och 211Nm, varav alla dessa hästar ger ett fantastiskt ljud med

Störtbågen är utbytt från Westfields egna till en högre störtbåge med både diagonalsträva och bakåtsträvor, så även jag som är lång (1.93m) har marginal med hjälm på.
Stolarna kommer f.ö. från Opel Speedster så de känner jag mig hemma i

Väghållningen är baserad på Westfields egna ställbara coilovers, märke okänt ännu, men förmodar Spax eller GAZ. Får plocka ner och kolla någon dag.
Hjul är i dagsläget Wolfrace 15" med vanliga Toyo gatdäck på, men 4st 888 rdäck står redan i garaget tillsammans med 4p bälten och lite annat smått och gott


Vad göra framöver?
När bilen köptes var planerna rätt enkla!
Köra lite goa sommarkvällar, regga om med T12BF (besiktningsbefrielse för amatörbyggda fordon) och sen planera vad som skall göras i vinter. Listan börjar iaf med:
-Framruta
-Original bakljus
-Quaife spakställ
-I med bagagebalja för att kunna ha med lite småsaker iaf vid turer
-Se över möjlighet till sluten vevhusventilation för att slippa oljedoft


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Senast ändrad av Figgz, 11 Aug 2019 12:44, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:34     Citera

Bilen köptes en tisdag, dagen efter en av de varmaste dagarna på sommaren (32 grader) så visade sig Falköping från en tråkig sida med 11 grader och regn när bilen skulle köras (!) hem för egen maskin.
Som tur var så slutade regnet efter en mil iaf

Redan 2 dagar efter inköpet var det dags för Torsdagsträff med SVKG, Sportvagnsklubben Göteborg, och 12 mil kurvig väg avklarades med ett drygt 40 tal andra bilar.
Väl framme vid målet, Cafe Torpet, så parkerades den bredvid Lasse Falks gamla Pegasus 7+


Målet med SVKG's torsdagsträffar är alltid ett cafe efter körning på kurviga vägar, detta ställe var otippat imponerande!


Körningen hem med 3 sjuor efter varandra följda av en BMW 335 cabbe gav mersmak, sjukt roliga bilar på vanliga kurviga vägar!


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Senast ändrad av Figgz, 08 Aug 2019 12:38, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:34     Citera

En av de högst prioriterade sakerna på Att-göra-listan var att regga om bilen för T12BF, besiktningsbefrielse för amatörbyggda fordon som efterliknar en modell 50 år eller äldre.

Varför?
Varför inte!
Slippa besiktiga en bil som knappt rullar något (400 mil hittills på 13 år) samt för att ha ett otroligt smidigt ägande av hobbybil. Alltid redo att åka fram!




Efter att ha ringt runt till olika besiktningsstationer så landade jag till slut hos de otroligt trevliga killarna på Fordonsprovarna i Göteborg, som efter en genomgång av bilen samt provkörning (bara för att jag ville det, de är ändå relativt vana vid sjuor och så fick jag feedback på hur bilen var jämfört med andra byggen och hemmabyggen) så var alla detaljer uppdaterade hos Transportstyrelsen.
Bilen behöver inte besiktigas mer!

Hemvägen blev däremot nästan onödigt spännande!
Med nästan 1/4 tank kvar i bilen så rullade jag i solskenet ner mot Tingstadtunneln i eftermiddagstrafiken när bilen hostade till.
Vad var det? Dåligt med soppa?
Mätaren säger nästan 1/4 kvar men tveksamt. 23 roliga mil körda sen förra tankningen, jag chansar inte, svänger av direkt!

Klipper snabbt 3 filer till höger för att hinna med sista avfarten innan tunneln börjar. Bilen hostar mer och mer och med kopplingen nedtryckt så dör motorn
Som tur är så är det fritt från trafik där och i graciös mak så rullar jag i joggingtempo fram till pumpen




Tanken skall rymma 28 liter...


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Senast ändrad av Figgz, 08 Aug 2019 12:43, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:35     Citera

Bilen är försedd med en hemmasvetsad/ändrad växelspak och vips när jag var ute och körde lite aktivt med en kompis jämte så hittade jag växel 2½ Spaken gick att dra längre än 2an!
Inga missljud så lådan var jag inte orolig för, måste vara något i länkaget!

Efter lite demontering så hittades en skadad "saddle bush" där växelspakens gaffel möter ingående axel i lådan.
Ford ville ha 7-10 dagar att få fram en ny, men en Heavy Duty från Turkiet via eBay kom på 22½h!




Nu visade sig detta inte var enda felet, utan någon tidigare ägare hade byggt ett eget short shift utan att ha spaken tillräckligt lång ner i lådan

Så när jag ändå löste detta och kände mig glad i garaget tog jag fram en gammal kompis.
Min Sabelt moccaratt som jag hade i min gröna Kadett GSi "Astretten". Den har spenderat de senaste 10 åren i en bokhylla som minne, men nu sitter den återigen i en bil!
Passar mycket bättre än stylingratten som satt där tidigare.





Så nu är vi i fas med var vi är i tid, detta har skett allt på 10 dagar. Nu väntar mer rolig körning


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Senast ändrad av Figgz, 08 Aug 2019 12:50, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lars Falk
Bromma



Här sen Nov 2002
Inlägg: 12222

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 12:42     Re: Citera

Figgz skrev:
T12BF


Grattis!


_________________

Rice and shine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
camarogbg
Älvängen



Här sen Sep 2005
Inlägg: 489



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 16:05     Citera

Grattis till bilen och t12bf Den ser fin ut och du har ju redan bytt ut ratten.
Jäkligt skönt att slippa besiktiga varje år...lämnar ju oxå lite
utrymme för modifieringar thumbs up
Nästa gång ni åker förbi får du svänga in på lite bil-tjöt.


_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg



Här sen Jul 2008
Inlägg: 327



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2019 08:18     Citera

Och för er som undrar så var det på riktigt rejält skitväder när bilen köptes.......


Sinnebilden av en petrolhead


Innan vi åkte så hade fredrik flörtat med att jag kunde få köra den tillbaka till Göteborg. Jag avstod


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 12:44     Re: Citera


Tack!
Bilen är väl inte helt som jag vill ha den nu, men det är bara bra - då har jag något att göra



carl.josefsson skrev:
Och för er som undrar så var det på riktigt rejält skitväder när bilen köptes.......

*Bild på en sjua stående i utomhusduschen*

Innan vi åkte så hade fredrik flörtat med att jag kunde få köra den tillbaka till Göteborg. Jag avstod



Lite fegt att du inte ville köra hem, men jag hade roligt på vägen så jag klagar inte Nu får du testa bilen snart igen när lite småsaker är fixade.




Förgasartankar

Jag har ingen vidare erfarenhet av förgasare som den unge person jag är. Visst har jag haft bilar med förgasare, men för bankörning har jag bara haft insprutning.

Just nu har jag två saker jag vill förbättra/förändra:
1. Sluten vevhusventilation
2. Justera/bestycka om förgasarna.

Vi tar dem var och en för sig!

1. Vevhusventilation
Idag är det öppen vevhusventilation via en catchtank i aluminium vilket syns på denna bild

Filtrena är vanliga Pipercrossfilter och innanför dem sitter det mysiga fina trattar.

Vad är smidigaste/bästa lösningen för sluten vevhusventilation?
Är det bättre att köpa ett stort filter med basplatta så att jag kan koppla in vevhusventilationen där?
Det jag vill uppnå är att slippa doften av olja som det blir med öppen vevhusventilation i en bil som denna.

Exempel på eBay:



2. Justera/bestycka om förgasarna.
Utan att veta exakt så skulle jag vilja kontrollera synkningen mellan förgasarna, men även se över bestyckningen. Tycker den går lite fett nu och inte helt rent på lägre varv (under 1600 ungefär) alltid.
Är det någon som antingen har koll på bra tips för bestyckning av Weber DCOE 45 för en 2.0 Zetec?
Kanske även så att någon vet nån som kan göra sådant i Göteborgsområdet och/eller har en låda med munstycken som man mot ersättning kan få testa lite ifrån?

Alla tankar och idéer uppskattas thumbs up


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cédric
Uttran



Här sen Mar 2004
Inlägg: 2299



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 12:53     Citera

Kul bil!

Min kollega håller på att försöka bestycka om sin seven med weber zetec som inte går klockrent, vet du vad du har för munstycken idag? Han skulle försöka få lite tips av en firma för att få till det, får fråga imorn om han kommit nån vart.


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 13:03     Citera

Det sitter pluggar ovanför spjällen, när du tar bort dem finns det 3 små sikthål där du kan se kanten på spjället.
Justera så att du kan se främre och bakre förgasarens spjäll exakt lika genom hålen när du drar i gasreglaget, då har du bra synkronisering.

Det underlättar om du lyser in i trattarna samtidigt, då blir det lättare att se spjällen.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Senast ändrad av Janne J, 11 Aug 2019 14:24, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1240



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 13:50     Citera

Har provat lite olika varianter på vevhusventilation.

En slang från ventilkåpan till luftfiltret brukar ha nackdelen av att det blir rätt söligt av oljedimma i luftfiltret, jag har provat och gillade det inte.

En PCV-ventil och anslutning till insugningsröret tycker jag har fungerat bäst, har du bromsservo så kanske det går att sätta en T-koppling på den slangen för att slippa borra fler hål i insugsrören.
PCV-ventil finns på massor av bilar så det är bara att Googla fram en som passar dig.

Väljer du PCV får du kolla så att motorn kan få in filtrerad luft någonstans, vill inte ha onödigt undertryck i vevhuset.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 14:43     Citera

När du klurat dig trött på bestyckning så kan du sälja Italienarna och byta till nåt mer justerbart som ändå ser klassiskt ut.
https://store.jenvey.co.uk/throttle-bodies-and-components/throttle-bodies/heritage-dcoe/heritage-twin-tbody-40-48mm-pair-tdp40-48
Men jag tror inte det snörvlar likadant tyvärr (kanske kan man tuna in lite olämpligt beteende )


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12089



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 15:27     Citera

Synkning gör enklast med en synkrometer.
Kostar ca 500kr.

Jag har ett här i Dingle du kan få låna.
Har bredbandslambda med.


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mats Karlsson
Vargön



Här sen Feb 2003
Inlägg: 6488



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 17:55     Citera

+1 på synchrometern, har en som jag använder till spjällen på 914:en.


_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2221



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 20:39     Citera

Kolla bränsle nivån
Obs inte flottörerna utan hur den är nedan en länk till alternativt sätt att bestycka


http://www.lotuselan.net/forums/download/file.php?id=55643


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 918



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 20:47     Citera



Sen drar du in en slang i boxen från vevhusventilationen.


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Commodåren
Kekkosslovakien



Här sen Jan 2017
Inlägg: 112



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2019 21:15     Citera

Ta bilen till en Weberkunnig verkstad med chassidynamometer så att du får svart på vitt på utgångsläget. Och de brukar dessutom ha munstycken och andra nödvändiga delar så att man inte behöver beställa själv på gissning. Kostar förstås någon tusenlapp, men det kan det kanske vara värt.


_________________
Kai Anttila
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
dvorak
Göteborg



Här sen Nov 2007
Inlägg: 961



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 13:15     Citera

Fantastiskt kul var Fredrik!


_________________
Peter Sundström

208 varv på Nordschleife
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
AL
Göteborg



Här sen Mar 2006
Inlägg: 1554



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 14:06     Citera

Cool bil! Spåra ur med hayabusamotor med turbo thumbs up

/AL


_________________
Alexander Wilborg

M3e46 SMGII
997 Carrera
XC70II D4
V50 1.8F
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonus
Trondheim, Norge



Här sen Dec 2007
Inlägg: 136



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 17:03     Citera

Det finnes spesial DCOE til Zetec. De har hva engelskmenn kaller fifth progressive hole. Man kan jo starte med å undersoke hvilken bestykning disse har?

https://www.ikengineering.co.uk/product-page/45-dcoe-5-progression-hole-carburettor


_________________
Niels Christian Nielsen
'09 BMW E91LCI 325D M-Sport
'67 TVR Vixen V8 Prototype
'15 VW E-Golf
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Senast ändrad av Sonus, 12 Aug 2019 19:14, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14577



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 17:15     Re: Citera

AL skrev:
Cool bil! Spåra ur med hayabusamotor med turbo thumbs up

/AL
Jag tror Figgz är mer inne på halva vikten, halva effekten och halva däcksbredden jämfört med Speedster

En Sjua i trimnivå för Roadsport B (can 5kg per hk) är ju billigt och stabilt skoj.
Mer effekt och mer grepp för ju att du får jaga sprickor i ramen mm (dvs i Chapmans anda, det ska nätt och jämt hålla ihop över mållinjen).

Fokusera på känsla, inte på prestanda


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW / SDV Zetec 2.0 Weber - 2006 - Förgasarfrågor
593 besök senaste veckan (2126 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.165 sec)
Webbrowser render:
sec