Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Eget generatorfäste - remmen drar snett :/
3 besök senaste veckan (842 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Tänkte att jag lägger en fråga här istället för min byggtråd eftersom detta kanske är fler som läser här...

Principen är enligt bilden nedan där löphjulet sitter på generatorns fästskruv i en tanke att detta skulle underlätta eftersom hjulet då automatiskt skulle linjera med generatorn, men när jag vinklar upp generatorn blir det såklart en brytkraft i detta hjul.

Har försökt minimera allt glapp/vinkelfel i monteringen och nu ligger det runt 0.20-0.25 grader mätt med en sån där elektronisk vinkelmätare och det lustiga är att när jag provar att dra runt motorn med de två remmar jag har att prova med (en på 990 mm och en på 995 mm) drar snett på löphjulet åt olika håll!

Är det någon med bättre kunskaper inom denna ädla konstart än jag eller har egen erfarenhet som kan peka mig i rätt riktning om vad som kan vara fel? Egentligen har alla förändringar jag gjort egentligen inte gett någon förbättring alls...

Remmen är ganska smal 4PK eftersom remmens dragning gör det väldigt trångt mot kamremskåpan - spelar det någon roll?

MGB GT 1967
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Är det nån gummibussning i generatorns nedre fäste?
Med multiribb brukar alla drivna aggregat sitta stumt monterade och så har man en fjädrande löprulle för att hålla remmen spänd.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag har multirib också, och det funkar bra.
Men fästet för ac och generator tror jag är 10mm stål, samt att det sitter infäst i två plan just för att slippa flex.
Du måste staga remrullen mer. Finns det något den kan ansluta framifrån till?
Annars hade jag svetsat fast en distans så att man inte sitter med någon fjuttig aluhylsa eller så.

Här är lite mer bilder. 7 skruvar sitter den med mot motorn (notera bakre staget...)
https://www.propontiac.com/serpentinrem/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Fjädrande löprulle är riktigt smidigt, min har ett 3/8 fäste så det går att använda en spärrnyckel direkt utan hylsa. Man plockar loss och monterar remmen på några sekunder.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Man måste nästan ha alla ytor (där skruvar dras och generatorn är ledad osv)
Bearbetade i fräs/svarv så man är så gott som säker på att allt hamnar vinkelrätt. Även hemmagjorda/svetsade fästen är bra om de iallafall är avslickade i fräs eller svarv så dem är helt plana.

Hamnar något minsta snett så blir det massa lustiga fel likt det du beskriver.
Löprulle (och då gärna fjädrande) "måste" sitta på slacksida lm generatorn.

Så om du fräser av delarna du har gjort för att säkerställa att allt är rakt, och eventuellt då kompletterar med ett fjädrande löphjul på undersidan i bild så borde det fungera.

Lägg gärna en rätskiva (typ en 1000mm aluminiumlinjal använder jag)
Utanpå remskivorna så ser du ganska väl om de avviker med hjälp av lite passbitar (åtminstone en riktning)
Med ett noggrant vattenpass så får du den andra vinkeln.

En bredare rem blir sannolikt mer benägen att slita snett , men den styr bättre av sig självt än en smalare rem.

Jag har oftast kört med pk5 eller pk6.
har dessutom kört utan spännhjul flera ggr å de har gått bra men det beror ju lite på flera faktorer om det behövs eller ej.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

knotan skrev:
Lägg gärna en rätskiva (typ en 1000mm aluminiumlinjal använder jag)
Utanpå remskivorna så ser du ganska väl om de avviker med hjälp av lite passbitar (åtminstone en riktning)
Med ett noggrant vattenpass så får du den andra vinkeln.

Skulle skrivit det där, men glömde bort det. Just det där med rätskiva höll jag på med mycket, särskilt mot slutet när höjden på distanser osv skulle till för att få generator och kompressor att hamna exakt rätt.
Samtliga mina plåtbitar var laserskurna och svetsades på plats, efter noga inmätning.

Jag tror som sagt du behöver biffigare fästen, samt att vara säker på att remhjulen ligger i linje med varandra.
Finns det något skruvhål på baksidan av generatorn? I så fall kan man sätta stag där till motorblocket (när allt är linjerat och klart)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

knotan skrev:

Hamnar något minsta snett så blir det massa lustiga fel likt det du beskriver.
Löprulle (och då gärna fjädrande) "måste" sitta på slacksida lm generatorn.

Så om du fräser av delarna du har gjort för att säkerställa att allt är rakt, och eventuellt då kompletterar med ett fjädrande löphjul på undersidan i bild så borde det fungera.

Sitter den inte på slacksidan nu? Eller går motorn åt fel håll?

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Är det bara jag som tycker det ser ut som generatorns remhjul är bredare än remmen?
Behöver du ens ha nån spännrulle? Jag har ju lite kortare rem på mitt bygge men jag kör utan och än så länge funkar det.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Mats Karlsson skrev:
Är det bara jag som tycker det ser ut som generatorns remhjul är bredare än remmen?
Behöver du ens ha nån spännrulle? Jag har ju lite kortare rem på mitt bygge men jag kör utan och än så länge funkar det.

Jag hade samma tanke. Min rem på se7en är mycket längre och utan spännare

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för alla tips! thumbs up

Det stämmer att remmen är smalare än både hjulet på vevaxeln (5 spår) och generatorn (6 spår). Får se om jag i alla fall får plats med en 5PK-rem efter omdesignen.

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag vände och vred på konstruktionen och kom fram till att lösningen med ett brythjul förenklar allt annat väldigt mycket så det fick bli den lösningen ett varv till. Provade att spänna en rakhetskontrollerad bit fyrkantsprofil med skruvtvingar men det var för osäkert - istället tog jag ett extra remhjul till vevaxeln och planade det i svarven och borrade+gängade två hål för att verkligen kunna spänna röret ordentligt och använde detta för att bestämma positionen på både generatorn och brythjulet.

Allt verkade mycket bättre och idag kom äntligen den nya lite längre remmen för 5 spår så jag kunde testa igen men den drar fortfarande snett! thumbs down

Kontrollmätte och tyckte allt stämde tills jag spänner remmen, provade sedan utan remmen och det blev samma sak.

Kom fram till att det är fästöronen i generatorn som inte är vinkelräta mot generatorns axel så när den vrids för att spänna remmen hamnar den snett...

Är det någon som har koll på vilken generator som är förlagan till Biltemas lilla universalgenerator 63-614? Tänkte se om det går att hitta en likadan i bättre kvalitet...

MGB GT 1967
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Borra upp och svarva till en bussning med rätt passform till nedre fästet på generatorn. De anger ju hålet till 10,5 mm men det är förmodligen lite större och inte helt plana ytterkanter.

Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022

Jag använder mig av en liten Nippon Denso 45A till en Daihatsu Charad 1993-2000.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Borra upp och svarva till en bussning med rätt passform till nedre fästet på generatorn. De anger ju hålet till 10,5 mm men det är förmodligen lite större och inte helt plana ytterkanter.

Jag har redan borrat upp till 11 mm och svarvat till en bussning som sitter med cylindrisk låsning och det minskade glappet rejält men vinkelfelet är fortfarande kvar.

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Sören K skrev:
Jag använder mig av en liten Nippon Denso 45A till en Daihatsu Charad 1993-2000.

Tack - ska kolla på den! thumbs up

MGB GT 1967
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

MatsK skrev:
steffe skrev:

Jag har redan borrat upp till 11 mm och svarvat till en bussning som sitter med cylindrisk låsning och det minskade glappet rejält men vinkelfelet är fortfarande kvar.

Sannolikt för att du kanske även behöver plana ytorna.

Surt som fasen. Men bra du hittade det.
Satsa på en ny från annan leverantör. Ger nog minst huvudvärk.
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande