Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskylning
15 besök senaste veckan (458 totalt)
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 39


Trådstartare
Åker med 2" slangar från fronten som leds in i navet på bromsskivan. Där sitter även en plåt som täcker upp hela navet och därmed tvingar all luft att gå igenom kanalerna på skivan ut.
Nu har jag gått upp skivstorlek och funderar på hur känsligt det är för funktionen med en spalt på 10-15 mm runt om i ytterkant.
Skulle det göra någon skillnad att täppa igen det eller har det marginell betydelse?

Mvh Markus

_________________
Markus löfman
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8313



Utan att veta exakt hur det ser ut i ditt fall så tar luften lättaste vägen, har du 15 mm gap runtom så blir ju det troligtvis inte tillräcklig tryckskillnad som tvingar luften att gå ut genom bromsskivan.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Så länge luften kommer in i navet på skivan så är det okej, kylkanalerna i skivan agerar luftpump så den mesta luften kommer vilja ta lättaste vägen (genom kylkanalerna) istället för att leta sig ut mellan bromssköld och svep på skivan. Men det optimala är ett helt tilltäppt nav.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 39


Trådstartare
Får bli att ändra dem så det blir "tätt" då.
Vill ju ha ut så mycket som möjligt av det.

_________________
Markus löfman
Citera
Skruva banåkabil
Bromskylning
15 besök senaste veckan (458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande