Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Toyota IQ Big Block 1,33 "Albert"
1, 2   >>
767 besök senaste veckan (2997 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Avdelningen "Livet blir inte som man hade tänkt sig". Det mesta har väl varit lite så på sistone. Jag har blivit med Toyota IQ.

Faktiskt har jag ägt den här bilen tidigare. Strax innan pandemin bröt ut 2020 flyttade jag och min dåvarande hustru till hus och jag kom fram till att vi behövde en bil till. Så snart stod en glänsande pärlemovit Toyota IQ på uppfarten, en lågmilad 2010 med all tänkbar utrustning som fanns på tillbehörslistan. Däribland räknas stora motorn på 1,33 liter, CVT-automat och skinnklädsel.

Några månader senare kom min hustru på att hon skulle bli just "dåvarande" och inte "nuvarande", så hon drog. Med bilen, för den fick hon i bodelningen. Sedan rullade den lite i Gustavsberg, men sedan hösten 2022 har den stått still. Utomhus. Det har den inte mått så bra av.

Nu ville hon bli av med den och frågade om jag kunde rädda den. Tja, det kunde jag väl, tänkte jag, så vi skrev över den på mig och så körde jag hem den - efter att ha fyllt på luft i däcken och satt i ett nytt batteri. Faktiskt fungerade det förvånansvärt väl.

Så nu står jag med en bil jag fått gratis som jag inte vet vad jag ska göra med. Fixa till den, antar jag. På plussidan kan noteras hyfsat fräsch inredning och en vägmätare som inte slagit om till 10 000 mil ännu.

Minussidan är lite längre:
* Drar krypström (orsaken till att den blev stående)
* Bilen känner inte igen nycklarna längre, start kräver knepet att hålla nyckeln mot startknappen
* Lacken håller helt på att separera från plåten (precis som vi gjorde för fem år sedan)
* AC funkar inte
* Alger och snigelspår och allmänt äckel

Det kommer finnas fler saker att åtgärda förstås, men det är vad jag har upptäckt hittills. Och den verkar ju faktiskt funka. Nu är frågan: Vad ska jag göra med den här? Fräscha till, besikta och sälja? Bygga mittmotor-smallblock? Konvertera till världens minsta campervan?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Multicolor.

Lite som VWs Harlequin... men ändå inte

Flen
Här sen Mar 2013

Känner du för att köra den till Flen är jag sugen på att rekonda den utvändigt och städa den lite invändigt i alla fall, bara på skoj.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Det står ju "Hayabusa Edition" skrivet på sidan.

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Multicolor.

Lite som VWs Harlequin... men ändå inte

Harlequin för färgblinda? Eller, det gröna har så klart en ganska tydlig nyans.

meantek skrev:
Känner du för att köra den till Flen är jag sugen på att rekonda den utvändigt och städa den lite invändigt i alla fall, bara på skoj.

Hade inte Flen legat så långt bort, så absolut. Kanske om jag svänger in på Bilprovningen först, så att man kan åka utan oro för bängen.

OscWan skrev:
Det står ju "Hayabusa Edition" skrivet på sidan.

Att jag inte såg det! I ärlighetens namn, min förra Hayabusa-bil var väldigt svårkörd om man inte körde flat out, men det är kanske bara att acceptera att det är så man måste göra.

Jag spolade av bilen.

Då flög stora sjok av lacken av från huven. Det ser ju kul ut, så skulle man ju vilja att hela bilen såg ut.

Krypströmmen är ... noterbar. Undrar vad fan det kan vara.

Inga ledtrådar från OBDII-läsaren.

Och varför vill den inte kännas vid sina nycklar? Frågorna är många, svaren är få. Nåväl.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Ryck en säkring i taget så ser du vilken krets som gör den största skillnaden.
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007

Ang nycklar så får familjens hyundai liknade symptom när batteriet i nyckeln börjar bli trött men det kanske du testat?

08
Här sen Apr 2005

Bra strategi vännen. Uppdatera årsmodellen på hustru och behåll en pålitlig bil.

Nycklar: batteribyte.

Lack: gör en art-car a'la BMW. Tänk gangster-rap meets Värmdö Country Club. Vitt är för ängsliga Tesla-brukare i Täby.

AC: jag har grejer som du kan få låna.

Bilen som sådan borde vara lättsåld efter en rekond och besiktning. Cool modell.

meantek
Flen
Här sen Mar 2013

Re:

Kraniel skrev:
meantek skrev:

Hade inte Flen legat så långt bort, så absolut. Kanske om jag svänger in på Bilprovningen först, så att man kan åka utan oro för bängen.

Bokar du tid på Opus i Flen eller hos någon i Katrineholm kör du bara kortast lämpliga väg dit.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

meantek skrev:

Det erbjudandet finns även i Gävle, vore faktiskt skit skoj och rekonda den!

BMW Club Schweden.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Laddar generatorn?

En defekt diodbrygga kan orsaka strömförlusten. Generatorn brukar inte vara avsäkrad. Lägg handen på generatorn när bilmotorn är kall. Är generatorn ljummen har du förklaringen.

oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004

Re: Toyota IQ Big Block 1,33 "Albert"

Kraniel skrev:
Nu är frågan: Vad ska jag göra med den här? Fräscha till, Bygga mittmotor-smallblock?

Jag tycker ju att svaret redan är givet.

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Bra strategi vännen. Uppdatera årsmodellen på hustru och behåll en pålitlig bil.

Nycklar: batteribyte.

Lack: gör en art-car a'la BMW. Tänk gangster-rap meets Värmdö Country Club. Vitt är för ängsliga Tesla-brukare i Täby.

AC: jag har grejer som du kan få låna.

Bilen som sådan borde vara lättsåld efter en rekond och besiktning. Cool modell.

Låter som att vi borde käka lunch någon dag.

Nu har jag funderat. Tak och motorhuv ska folieras med någon bra kontrasterande folie. Lite prepp på så bör det kunna funka fint, men jag tänker inte försöka matcha orginallacken. Min första tanke var kolfiberfolie, men det bör kanske inte vara fullt så fånigt.

SC Styling har iofs en folie som skulle kunna vara kul, med lite serietidningskänsla, men det kanske blir för mycket.

VN Vinyls säljer annars någonting som ser lite mer städat ut, en svart, mönstrad folie som skulle kunna se rätt bra ut.

Annars har jag ryckt alla säkringar och satt tillbaka dem utan att kunna avgöra någonting särskilt. Generatorn blir inte heller varm. Men efter att jag drog säkringen till den eftermonterade motorvärmaren och satt dit den igen inbillar jag mig att krypströmmen sjunkit. Nu ligger den på 10-20 milliampere och med den strömstyrkan lär det dröja veckor att dränera batteriet.

Återstår sedan att få bilen att känna igen nycklarna, samt att få liv i luftkonditioneringen.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Skönt.

Jämnt.

Folie beställd. Kallgalv och sprutspackel inhandlat. Borde man köra någon slags rostätare på taket först?

Citera 1
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag kommer inte ihåg vad han heter men det finns ju en kille som målar bilar med markers för att göra dom comic book styleade, tror han är från Stockholmstrakten. Det kanske kunde vara nåt?
Citera 1
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006

Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag kommer inte ihåg vad han heter men det finns ju en kille som målar bilar med markers för att göra dom comic book styleade, tror han är från Stockholmstrakten. Det kanske kunde vara nåt?

Kenneth Olsson - Rat Bastard crew Sweden borde det vara du tänker på Karlsson?
https://www.facebook.com/groups/398881453793313

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera 1
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Det här blir väl bra?

Men först ska jag göra en ordentlig lackbehandling. I morgon, kanske. Eller när jag pallar.

Citera 2
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Var det "dekorplast" det kallades på 70-talet? Det som fanns i trämönster, psykedeliskt mönster, mosaik mm
Den var tjock och knappast lämplig för dubbelkrökta ytor.

Idag går det ju att printa vilken vinyl som helst, men en mix av smakfulla pre-mönstrade är ju en krångligare form av kreativitet thumbs up

Hm, snubblade över mönstrad alu-vinyl. Finns det kanske med rosenpolerat mönster... Rätt attraktivt för delar av intrumentpanel...
https://www.google.com/search?q=engine+turned+aluminium+vinyl&biw= . . . .
Men kanske inte som karosspanel på en iQ?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Själv snubblade jag över en annan IQ häromdagen. Hade väldigt likvärdiga skador på tak och huv som din. Kanske läge att ta fram en kollektion till IQ-kollektivet?

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Mmm, "dekorplast", vad fint.
Jag beställde 3M:s dyraste vinylsort som inte bara ska vara lämpat för ändamålet, utan också ha en hållbarhet på åtta år om den används som det är tänkt: på bil. Det är väl ungefär så länge som bilen kommer att hålla, tänker jag.

Ragnar skrev:
Själv snubblade jag över en annan IQ häromdagen. Hade väldigt likvärdiga skador på tak och huv som din. Kanske läge att ta fram en kollektion till IQ-kollektivet?

Tydligen ett välkänt problem just på pärlemovita IQ. De tappar lacken på taket och motorhuven. Allihop. När vi gifte oss hade restaurangen en pärlemovit IQ som slängbil, utan lack på tak eller motorhuv. Våra gäster trodde att de såg dubbelt.

I dag har jag ägnat lite tid åt taket och försökt få bort ytrost (ska ta ett tag med stålborsten i morgon) och tagit bort lite lister och skit som annars skulle vara i vägen för folieringen. Sedan blir det zinkspray och sprutspackel innan jag lägger på folien.

Samtidigt passade jag på att rengöra invändigt också, men det var knappt att det behövdes. Insidan var som nyrekondad. Lite mossa i fönsterlisterna, det var i princip allt.

Citera
Andra projekttrådar
1, 2   >>
767 besök senaste veckan (2997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande