Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT T6 -69 «--» 1.30.3 Mantorp
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (56053 totalt)
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
En jävligt gammal Opel som jag tänkte straffe med på bana sen.

Motor:2.8 T6 volvo
ombyggt originalplenum med 4"spjällhus
VEMS
VEMS Dashlog
Siemens 700cc spridare,
Bosch 044 pump
Aeromotive bränsletrycksregulator,
ombyggd fuilrail,
Directfire spolar,
GT35/82R turbo med T3 divided avgas,
Dubbla Tial 38mm wastegates.
Rostfritt specialgrenrör (byggt av mig och Leffan),
Rostfri 3" downpipe samt avgassystem,
Kinesintercooler 4"
Laddrör 60mm Alurör med Hydraflowkopplingar,
lättat hembyggt svänghjul
3 skivig sinterkoppling
Volvo 960 Alykylare med nya Alugavlar, dubbla kylfläktar.

Låda:
6 vxl getrag från BMW M3

Bakvagn:
-Volvo Alu 1030, raka och skränkta rör, utbytbara
-Rsport differential
-Porsche fyrkolvsok.
-Wilwood ventilerade skivor med Alu-hubbar
-hembyggda justerbara bärarmar (4-link) med polyurethanbussningar
-LEDA Coilovers
-hembyggd krängare i cromolly

Framvagn:
-Porsche Alu fyrkolvsok
-Pagid blå
-Wilwood ventilerade skivor med Alu-hubbar
-LEDA Coilovers
-hembyggda bärarmar
-hembyggd krängare i cromolly

Inredning:
-original svart vinyl, OMPratt hemgjord adapter.
-OMP stol

Fälgar:
-BBS RS
Däck:
-Toyo888

Lack:Plommonlilametallic Standox
Vikt:ca 900kg
Effekt:
Mål:Att den ska gå fort allround! :-)







Ja de va allt kan man säga...
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Låter mycket trevligt men stackars mantabakaxeln. Nu är jag inte så hemma på rwd-oplarna men inte hade ni väl tänkt köra den orginal med diff?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Har ingen aning hur mycket den pallar med faktiskt.. tänkte prova och se.. får byta ut bakvagnen annars. Den är diffbromsad i standardutförande.. men som sagt, får prova och se! min tanke var att den kanske håller med tanke på den låga vikten??? kanske är ett resonemang som inte håller?
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Det här bygget har ju potential att bli världens grymmaste bygge thumbs up

_________________

Stefan Sager
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Jonas Jonsson skrev:
Låter mycket trevligt men stackars mantabakaxeln. Nu är jag inte så hemma på rwd-oplarna men inte hade ni väl tänkt köra den orginal med diff?


För upplysnings skull så höll kompisens A-ascona med en 250hk stark b230 inte så länge med en nyrenoverad sådan bakaxel, dock så var det en drivaxel som gick av i splinsen i diffen. Bilen användes vid det tillfället på gatan med ganska hyffsat grepp vid ett nattligt race rakt fram han bytte sedan till en vlvoaxel och har inte haft ett enda ras trots 400hk på hjulen och slicks på en klistrad stripp.

För övrigt så tycker jag att din Gt är och kommer att bli ruggit ball. thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282




Jag har några men relativt få favvisar - 1900 GT är en av dom! thumbs up

Ska bli spännande att följa denna tråd! Kräver MASSoooooOOR av bilder!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Fett bygge! Elegant grenerör, där ligger man i lä. thumbs up thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Tja.
Då har jag kommet fram till att jag ska dumpa Opelbakaxeln och köra med en volvo 1030 eller 1031 istället.

Nån som har en diffbromsad axel av sådant slag till salu????


Gjorde den sista rostlagningen på bilen i helgen, vilken lättnad som släppte... huuuu





nu kan man fortsätta koncentrara sig på lite roligare grejer..
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



På min gammla torboskåna (Ascona 75 med 2.1l turbo ca 231 hk på hjulen) så fungerade det inget vidare med Manta B axel, så det blev en Diffad Cheva Monza-axel istället, passade riktigt fint och höll för allt jag utsatte den för.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Gt'n är grymt fin. Skulle vilja ha en sån till mitt bygge (som just nu egentligen bara är en motor ). Men de är ju lite dyra :\. Riktigt fin.

Liten fråga: Jag tycker jag känner igen den där från någonstans i närheten av linköping, stämmer det?

_________________
Markus Ålind
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



[quote="lofa"]Tja.
Då har jag kommet fram till att jag ska dumpa Opelbakaxeln och köra med en volvo 1030 eller 1031 istället.

Nån som har en diffbromsad axel av sådant slag till salu????

Klokt val kolla efter en 1031 axel på www.resultatservice.com där dyker de upp lite då och då.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Jäkligt snygga plåtjobb! thumbs up

En klassiker med prestanda som slår de flesta

Varför har inte jag en sådan?

_________________
Christian Eriksson
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Jo den gick på vägarna runt Linköping för 8 år sedan, sedan har den stått i garaget..

Har iaf fått tag i en 1030 axel med Al hus, 14 kg lättare än stålvarianten.. thumbs up
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Får man fråga vad du fick ge för en sådan?

Skulle behöva en sådan själv. En jättetung bakaxel i en gammal Opel som är väldigt lätt ibak är ju ingen bra kombination direkt. Lika mycket fjädrad som ofjädrat vikt .

_________________
Markus Ålind
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Den kosta 1500:-, men så får jag ju skaffa en annan diff att lägga i..
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Joodåå!
Ska börja med 'bakvagnen på riktigt snart och söker kunskap.. har skissat lite och undrar om jag är på rätt spår.. angående vinklar på fyrlinkstagen

OBS vikterna har jag bara gissat så gott jag kunde..

1) måste övre och undre stag va exakt lika långa för att funka bra, utan att vinkla banjon?

2) stämmer det som på ritningen att stagen ska "möta" varann i tyngdpunkten?

3) hur långt isär bör stagen va höjdmässigt på bakaxeln?

4) Så tänkte jag fräsa 1,5º lutning på inre plattorna mot klumpen, gör det stor positiv skillnad på väghållningen ?



mvh Lofa
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag är avunsjuk på din bil, din motor och din bakaxel!

Så snygg den är!!

Angående fyrlänk. Om du inte har parallella och lika långa länkar så kommer det att bli brytkrafter i bakaxeln vid krängning.

om du vill ha den geometri sett från sidan som du skissat där så kan du tex ha tre länkar istället för fyra. Då slipper du brytkrafterna.

_________________
William Ekström
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
William Ekström skrev:
Jag är avunsjuk på din bil, din motor och din bakaxel!

Så snygg den är!!

Angående fyrlänk. Om du inte har parallella och lika långa länkar så kommer det att bli brytkrafter i bakaxeln vid krängning.

om du vill ha den geometri sett från sidan som du skissat där så kan du tex ha tre länkar istället för fyra. Då slipper du brytkrafterna.


Hehee tack!

Hur menar du med stagen? Det är alltså 2 stag som jag ritat, de andra sträcken som är ritat svagt är kardan.. eller menar du på ett annat sätt???
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



De är de två stagen du ritat som bör vara parallella och lika långa. I alla fall om du tänkt dig fyrlink plus panhard/watts/mumford.

Så som du ritat, om du tänker dig att hjulet fjädrar uppåt, då kommer axeln att vridas medsols på din skiss. Om andra sidan samtidigt fjädrar åt andra hållet så blir det knas.

Eller hade du tänkt dig fyrlänk utan panhard med ett par av länkarna riktade snett mot mitten om man ser det hela uppifrån? Berätta!

Finns lite skrivet på forumet också om fyrlänk om du söker.

_________________
William Ekström
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
ok då fattar jag! de måste va parallella.. faan ibland är man inte så smart...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag vet fa... Om jag inte hadde skickat den stela pinnen till bakaxel i omloppsbana pga att rollsentrumen för det mästa hamnar högt med föjd av stora jackningskrafter
Hmm jag drar mig till minnes att det ska finnas någon vättig dalad Fååård axel, var det Sierra mån tro??
Dude hadde någon pantetlösing på det.

EDIT:
Sierra var rätt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5002
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3138

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT T6 -69 «--» 1.30.3 Mantorp
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (56053 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande