Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3501 besök totalt |
Bygga fjäderbenstag
Ska bygga övre fjäderbenstag både fram och bak till min urquattro, och funderar på att göra dom justerbara. Är det någon vits med det, eller är det bättre med ett stumt rör mellan? Nån som har justerbart och som justerar, eller ställer man in det och är nöjd/lat sen? _________________ /Tote urquattro -85 |
||
Vi diskuterade för ett tag sen här på forumet om ett stag ska sitta i spänn och isf trycka eller dra.... Jag har för mig att vi inte kom fram till mer än att ett stag är bra hursomhelst bara det inte flexar... typ
![]() _________________ ![]() |
||
Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Såvida det är helt rakt så håller ett sådant horibla belastningar!!! ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Japp, det kommer vara helt rakt.
Dimensionen är juh lite overkill men jag har sån stång liggande i garaget så det blir billigast... ![]() Som en kompis en gång sa... "Gratis, -det- är billigt" ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Vad är poängen med justerbart egentligen? Jag känner inte att jag fått grepp om det riktigt... _________________ ![]() |
||
Alla biltillverkare har inte så snäva toleranser i karosspassningarna, är kanske nödvändigt för att det skall gå att få dit överhuvudtaget ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Angående materialval: Mitt främre, övre, stag är av typen ledat alurör med ganska kraftig plattalu som fäste på tornen (Köpt hos GA Lindberg).
Efter några års användande har hålen i plattaluminiet blivit betydligt större trots att jag försökt dra åt så hårt jag kan. Skall man nödvändigtvis använda alu (trots att det är relativt mjukt) bör man ha fler infästningspunkter än två på vardera tornet för att fördela ut krafterna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Har ett undre stag av lika enklare modell du ovan nämner till övers om du är intresserad ??? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Intresserad är jag juh men det beror juh helt på vad du vill ha för det.
Är juh som du kanske sett på min hemsida inte riktigt i körbart skick ännu så det får vänta ett tag... ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Håller på att göra ett sådant men i alu från Bauhaus Uppsala. De skall väl hålla till en nioelva?. Motorn sitter ju där bak om det nu spelar nån roll. _________________ Kör cheva numer. |
||
kid: VA??? säljer Bauhaus aluminium?????? eller är det någon köksprofil du köpt?
![]() mvh Anders |
||
Bauhaus säljer mycket om man har ögonen på skaft, jag köpte inga köksprofiler utan sådana fina mattanodiserade profiler o fyrkantsrör. Ta dig en titt på närmaste bauhaus ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
hmmm... får svänga förbi där nästa gång..
![]() undrar om de har 1 mm alu plåt i dim 1200X500 ???? ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Så här komplicerat gjorde jag vårat stag, i det avancerade materialet stål
![]() Justering finns det inte heller då jag inte hittade en enda fördel med det bortsett från att man skulle sluppit tänka på annat ett tag till ![]() ![]() _________________ Karl Brag |
||
Hej. Ang materialval så skulle jag nog välja vanligt bonnstål, om jag skulle använda alu så skulle jag ta lite grövre dimensioner. Bonnstål lär ju dessutom vara billigare. Båda har en specifik hållfasthet (densitet/E-modul) på omkring 38. Alu'n är ju som sagt mkt mjukare så livslängden är ju kortare. Cr-Mo har ung. samma spec hållf som de andra materialen men har en mkt bättre korrosionsresistans, detta tycker inte jag motiverar det högre inköpspriset då fjäderbensstaget inte direkt är utsatt för korrosion. (E-modul är ett mått på materialets styvhet)
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Detta beror ju förvisso på vilken typ av alu man använder. Den alu farsan använder till sina billet-motorer heter Alumec (Uddeholm) och det har högre hållfasthet än maskinstål. Säkert inte gratis, men gissningsvis billigare än tex titan. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3501 besök totalt |