Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (22006 totalt)
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
FORD SIERRA 2.0 ST


Kort om Sierran.
Motor: Pinto 2.0, matchportad topp, TuRbo (Garrett TB0356), startspridare & tryckvakter från Saab
Dämpare: Lutar mot gula Koni
Fjädrar: Inga för tillfället. Forskning pågår
Bromsar: Skivbromsar fram och bak från en Sierra 2,9 -90, stålomspunnet
Fälgar: 16" Ronal Crosspoke
Däck: ?
Övrigt: Bilen är rensad på inredning och dämpmaterial, rostlagad, nyare grill (ej med på bilden) m.m.


Hämtade bilen 05-02-06 kl. 12:30 *piip* av en man som såg märkligt glad över att bli av med bilen (undrar fortfarande varför?).
Pengar bytte ägare och jag kunde stolt vrida om nyckeln och höra pinton "morra", för att inte tala om den blåaktiga puffen som uppenbarade sig
På vägen hem så testade jag även att gasa lite med den och den gick förvånansvärt bra för att vara en trött pinto! Inga konstiga ljud eller tick från motorn...
Väl hemma så passade jag på att göra en "burnis" innan den ställdes in i garaget

05-02-07
Började med att studera åket lite närmare. Bilen har inte mycket rost för att vara en -88. Skärmkanterna bak och bakluckan behöver lite omvårdnad. Även motorn behöver en smärre översyn men den biten tar jag när jag är klart med karossen.
På ett par timmar så hade jag hunnit med att få bort framstolarna, baksätet, mattor, ljuddämpningsmaterial (det fanns det gått om kan jag säga!). Under alla mattor hittades lite mera rost men inget farligt. Bara att kapa ut och svetsa dit nytt. Innan jag gick hem så hade jag fått ur hälften av asfaltsmattorna också... Dagens jobb resulterade i att viken minskat med ca. 35kg thumbs up

Lite dåliga bilder på dagens arbete:



ROST!


Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Jaffa
Kvicksund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 92



Hej Tim!
Vad hände med Peugeoten? Lycka till med rosten

_________________
/Martin Görander PCS 2424B
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Jaffa skrev:
Hej Tim!
Vad hände med Peugeoten? Lycka till med rosten

Puggen rullar på som vardagsbil. Skulle ha varit ett bra alternativ till banbil men som jag skrev innan så belv suget efter bakhjusdrivet lite för stort.
Rosten kommer inte att bli några problem alls! Den kommer och vara svetsad och klar ikväll hoppas jag. Det var faktiskt mycket mindre rost på denna bil än jag trodde. Jag var rädd när jag skulle riva ur mattorna. Man vet ju aldrig vad som vantar, men nu var det ju inte så farligt tack och lov.
/Tim
PS. Är det martin från Tuna eller DS.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag som är en ford analfabet undrar om en st är en cupe? Min sierra kommer att få behålla mattor baksäte osv, blir din sierra en "riktig" racebil?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Jag som är en ford analfabet undrar om en st är en cupe? Min sierra kommer att få behålla mattor baksäte osv, blir din sierra en "riktig" racebil?

Min Sierra är en sniken 2.0i sedan som jag ska rensa på allt onödigt. Jag ska ha den som "helg-bil" d.v.s. åka på banträffar när tillfälle bjuds. Är novis på bankörning så det ska bli roligt att komma ut i sommar och föska sig på att bli en bättre förare.
Ang. ST så betyder det inte nåt på min bil. Apar bara efter Fords nyare modeller

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Jaffa
Kvicksund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 92



jurkko skrev:

PS. Är det martin från Tuna eller DS.


Stämmer bra!

Lycka till och ha det så kul på banorna i sommar -det ska jag!!

_________________
/Martin Görander PCS 2424B
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Jaffa skrev:
jurkko skrev:

PS. Är det martin från Tuna eller DS.


Stämmer bra!

Lycka till och ha det så kul på banorna i sommar -det ska jag!!

Trevligt, trevligt... Hoppas du inte kommer att sakna Tuna allt för mycket nu när du bor i en så tråkig stad som Göteborg

Kan ju passa på att slänga in ett par bilder från gårdagens "gruvarbete".
050208
Var som sagt ett litet tag i garaget igår för att ta bort dom sista asfaltsmattorna och svetsa det som var sönder rostat. Tyvärr så kom jag på att Motorjournalen hade premiär så jag han bara att få bort asfaltsmattorna innan det var dax att åka hem för att avnjuta årets första motorjournal...


Någon som vet om dessa "hål" behövs eller kan man lägga igen dom? Kan tänka mig att det sprutar in vatten vid regn om man inte gör nåt åt det


En till bild på lite "naken plåt.

Nu till en liten, men ack så svår, fråga. Ska jag låta bilen vara naken invändigt eller ska jag slänga in originalmattan bara för att dämpa lite av konservburksljudet?


/Tim
PS. Bilderna är tagna med min mobil så det är därför dom är lite dåliga. DS.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Det är rätt trevligt att ha mattan i, den väger juh inte så mycket och sen slipper du rasslet från allt grus som obevekligen hittar in i bilen...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Det är rätt trevligt att ha mattan i, den väger juh inte så mycket och sen slipper du rasslet från allt grus som obevekligen hittar in i bilen...

Låg vaken halva natten p.g.a. av mitt lilla dilemma
Ska nog ta och rädda den i alla fall...

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Martin_Falting

Här sen Nov 2004
Inlägg: 22



nåt som jag skulle vilja testa nån gång i mitt liv är att rensa bilen ner till plåten, som du gjort, sen(om man inte ska in med bur) lägga typ högtalarklädsel på hela golvet och sen bara sån där durk-alu(stava?) vid fötterna fram..

Förövrigt, sierra äger

_________________
Martin Fälting
Ex:
Volvo 745 Fullbur
Ford Sierra XR4

Nuvarande:
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Martin_Falting skrev:
nåt som jag skulle vilja testa nån gång i mitt liv är att rensa bilen ner till plåten, som du gjort, sen(om man inte ska in med bur) lägga typ högtalarklädsel på hela golvet och sen bara sån där durk-alu(stava?) vid fötterna fram..

Förövrigt, sierra äger

Klart du ska ge dig på att rensa en Sierra
Känner mig helt störd när jag väger det mesta jag plockar ur bilen...

Kan passa på att uppdatera vad som har hänt i garaget också.
Var nere igår (05-02-24) och kapade ur all rostig plåt som jag hade i golvet.
Sedan var det bara till att svetsa... Kan bara såga att det var ett rent h*****e att svetsa vid pedalerna och vid torpeden på passagerarsidan! Efer många svordomar och elaka svetsloppor så satt den nya plåten på plats iallafall Har lite svetsning kvar att göra (stolsinfästningarna och skärmkanterna bak) sedan är det bara att sätta igång med resten

Nu när jag skriver detta så ringde dom från bussgods och sa att dom hade ett paket till mig innehållande ny instrumentering (original med varvräknare). Nice...

Till helgen ska nog rosten vara avklarad vilket leder genast tankarna till bur, bussningar, adapterplattor m.m.

/Tim

PS. Är det någon som vet varför det är en massa hål vid fotutrymmet på en sierra (se bilder lite högre upp)? Funderar på att byta ut den plåten så man slipper blött golv vid regn. DS.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Martin_Falting

Här sen Nov 2004
Inlägg: 22



Klart du ska ha bur! Det hade jag i min förra Volvo 745, satan så manligt :P

_________________
Martin Fälting
Ex:
Volvo 745 Fullbur
Ford Sierra XR4

Nuvarande:
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Martin_Falting skrev:
Klart du ska ha bur! Det hade jag i min förra Volvo 745, satan så manligt :P
Jo det blir det väl sen men om det är manligt eller inte vette tusan...

2005-02-27
Var och svetsade klart golvet. Det ver inte så roligt att ligga under bilen (med nyinköpt LCD pannlampa) och svetsa upp en ny stolsinfästning men efter några svordomar så blev resultatet riktigt bra.
Önskar bara att jag hade krymp- och sträckmaskin hemma så man slapp "bygga" upp delarna av småbitar...
Passade även på att byta instrumenten också så nu har jag varvräknare i bilen utan att jag har
behövt lägga en massa pengar på en dyr eftermarknads dito. Såg även att hastighetsmätaren var graderad till 240km/h.


/T

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Hur går det med din räser? Själv pysslar jag inte med lika omfattande modifikationer men nu är ytterligare ett fyrpunkstbälte beställt och en "sprojlans" momo ratt borde "dimpa ned i lådan" vilken dag som helst.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Hur går det med din räser? Själv pysslar jag inte med lika omfattande modifikationer men nu är ytterligare ett fyrpunkstbälte beställt och en "sprojlans" momo ratt borde "dimpa ned i lådan" vilken dag som helst.

Jo tack med tanke på att jag har varit till Glasgow samt hunnit med att ligga hemma i influensan i en vecka så går det väl sådär för tillfället

Ska ta och svetsa det sista (lite av golvet samt skärmkanterna bak) imorgon efter jobbet sedan är det lite annat smått och gott på G.
Spikade en deal på tryckvakter och startspridare tidigare idag så snart blir det till att fixa en adapterplatta till turbon , sedan ska jag ta och beställa "topplager" från burton när lönen kommer .
Vet inte när jag kommer att få dom dock eftersom jag inte riktigt kommer ihåg när syrran kommer på visit nästa gång (hon tar med dom så jag lipper frakten) men det borde inte dröja så länge till.

Forskning kring dämpare och fjädrar pågår fortfarnde. Där lutar det mot gula koni samt H&R flädrar men den som lever får se... skulle vilja komma lite billigare undan om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara.

Hoppas kunna jobba så mycket som jag bara förmår med bilen men jag har en flickvän som kräver lite tid också samt att min polares bubbla ska lackas. Självklart så är jag även inblandad i det projektet.
Synd att man måste jobba så mycket annars skulle men lätt kunna tillbringa dag som natt i garaget.

Bifogar en liten bild på tryckvaktter samt startspridare (Saab).


Lite nya delar till spridarna




Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



[


Forskning kring dämpare och fjädrar pågår fortfarnde. Där lutar det mot gula koni samt H&R flädrar men den som lever får se... skulle vilja komma lite billigare undan om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara.


Ja gula konis och H&R känns 2000kr för dyrt...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
[


Forskning kring dämpare och fjädrar pågår fortfarnde. Där lutar det mot gula koni samt H&R fjädrar men den som lever får se... skulle vilja komma lite billigare undan om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara.


Ja gula konis och H&R känns 2000kr för dyrt...

Allt är ju relativt så jag får väl bara att ställa in ett par krogrundor så är dom pengarna insparade
Skämt o sido så ska jag ta och ringa ett par samtal till England innan jag köper nåt i Sverige.
Får se om det blir billigare!?

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Hallå, hallå alltid lika kul med sierra åkare. Jag måste fixa startspridare till min egen konvertering och novis som jag är undrar jag om startspridarna måste tas från en turbobil, och om tryckvakten även den bara finns på turbobilar (verkar ju så på namnet men man vet aldrig)?

Tacksam för svar!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Startspridare kan man ta från vilken bil som helst (som har dem, alltså), men tryckvakterna måste komma från en turbobil och helst Saab (900 eller 9000).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104


Trådstartare
Johan_ST: Både startspridarna och tryckvakterna kommer från 900/9000 turbo precis som therealpinto skriver, så det är bara att åka till närnaste skrot och fynda.

En liten uppdatering kan väl också vara på sin plats.

Nu är rosten i golvet fixat på Sierran
Tyvärr så verkade det som svetsen inte ville vara med om all misshandel som jag utsatte den för så den packade ihop titt som tätt, vilket resulterade i intressanta svetsar...
Passade på att ta bort centrallåset och dörrsidorna bak (tyget hade släppt + att den såg almänt slitna ut).

EDIT:
Var och köpte vattenpump, sotningssats och vita blinkers (vill att den ska få lite modernare utseende) fram 05-03-30.
Nu är det bara kamremssatsen kvar att införskaffa innan jag river motorn

Tänkte ta och beställa topplagringar från Burton också men jag kan inte hitta dom på nätet nåt mer!? Känner mig förvirrad eftersom jag satt och tittade på dom förra veckan. Om det är någon som har art.nr. på dom så skicka ett PM till mig.

Vad jag ska satsa på i väghållningsväg till att börja med?
Gula koni dämpare och H&R fjädrar låter ju lockande men det kostar fortfarande lite för mycket.
AVo kitten kanske kan vara nåt?
Kom med tips gott folk, kom med tips...

Nu när våren har kommit så vill jag bara få ut bilen så fort som möjligt.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Byte till polyuretanbussningar är ju inte så dyrt. Har inte testat min med de nya bussningarna än så jag kan ju inte säga hur mkt det gör.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (22006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande