| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Verktyg till lyftare, ventiler m.m
|
2 besök senaste veckan (1516 totalt) |
|
antar att detta gäller en 16v topp som nämnts förut..
kammarna är bara att skruva bort.. lossa skruvarna om vartannat så att det inte bli några böjkrafter.. lyftarna lyfter du bara upp.. Om det är svårt att få grepp ta en magnetpenna.. ventilfjädrarna pressas ihop med fjäderbåge. sedan pillar du bort knasterna med en magnetpenna. sen släpper du fjäderbågen och tar bort fjäder, fjäderbricor och nu kan du trycka ut ventilen.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
sånhär: http://www.biltema.se/products/produ handtaget neråt och svarta delen uppe vid skaftet/knastret. dom är gjorda för att man skall komma åt knastret. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
knastrena är bara små 1 x 1 cm stora halvor som tillsammans når runt ventilskaftet. ta loss dom och släpp sedan upp ventilbågen så får du låss fjädertallrikar, fjädrar o ventiler. hmm... magnet... är det så bra? om lyftarna blir magnetiska så fastnar väl småspån på dom och kan förstöra lyftarna? jag skulle nog testat med en sugpropp först.... eller har jag fel?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Hydrauliska lyftare antar jag? Förvaring i oljebad är ok.
om du ska passa på att rengöra dom så låt dom stå ett par dagar i ett diselbad så invändig skiter löser sig. Förvara dom sedan i ett oljebad innan montering. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
och om man... eh... råkat peta omkull en lyftare - är det läge att svära och dunka huvet i väggen?
Är det viktigt att lyftarna hamnar på samma ställe igen när man sätter tillbaks dem? Det är alltså fingerfärdighet som gäller med knastren.
|
||
Äh, mina lyftare for nog både till höger och vänster och dom hade definitivt inte rätt ställe när jag monterade tillbara dom.. nackdelen är väl att ventilspelet kan stå lite fel i början tills dom hunnit anpassa sig i sin nya position om jag förstår det rätt, men jag märkte aldrig något konstigt med det. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
har samma erfarenhet som erik, inga problem att ha dom åt fel håll en stund, eller montera på annat ställe.
min bil fick gå varv sen lät allt som vanligt igen. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Verktyg till lyftare, ventiler m.m
|
2 besök senaste veckan (1516 totalt) |
