|
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1500
Trådstartare

14 Nov 2006 14:08
Sista 917K som skruvas ihop
Några bilder från en kille som tydligen köpt sista 917K ramen som gjorts och ska montera ihop den.
http://www.pbase.com/917carl/
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382

14 Nov 2006 14:20
| Citat: | | Front View, shows the FAMOUS Porsche welding. | Inte lite ironi i den kommentaren (jag antar att det skulle gå att göra lika stark men lättare idag)
Spindeln ser lite "klumpig" ut jämfört med resten. Men det är säkert bara en synvilla.
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339

14 Nov 2006 14:31
Hm...välsvetsat...
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609

14 Nov 2006 14:48
Porsches svetsarbete i forntiden var erkänt dåligt.
_________________ Anders Hansson
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462

14 Nov 2006 15:38
Hmm...ser inte vad är så dåligt. Det ser ut som gassvetsad ram där man gödslade extra med tillsatts för att vara på säkra sidan och inte riskera svetsbrott.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609

14 Nov 2006 15:43
| beepbeep skrev: | | Hmm...ser inte vad är så dåligt. Det ser ut som gassvetsad ram där man gödslade extra med tillsatts för att vara på säkra sidan och inte riskera svetsbrott. |
Jo, 917 var ju inte först av rörramsbilarna.
_________________ Anders Hansson
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339

14 Nov 2006 16:35
| beepbeep skrev: | | Hmm...ser inte vad är så dåligt. Det ser ut som gassvetsad ram där man gödslade extra med tillsatts för att vara på säkra sidan och inte riskera svetsbrott. |
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382

14 Nov 2006 17:19
Det har gått några år sen dess och MIG+TIG har tillkommit...
Jämfört med dagens metoder så ser det lite svulstigt ut (men det ser homogent ut, inte en massa loppor som bakats samman).
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3484

14 Nov 2006 18:13
Vilken ENORMT stor motor
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 366

14 Nov 2006 18:50
Nu har inte jag tittat på alla bilderna men var det inte 917 som fyllde luft i ramen och hade en tryckmätare inne i bilen och om det vart nån spricka eller nåt så såg man att trycket försvann.
/Jens
_________________ jens pettersson
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462

14 Nov 2006 18:55
| Jens Pettersson skrev: | Nu har inte jag tittat på alla bilderna men var det inte 917 som fyllde luft i ramen och hade en tryckmätare inne i bilen och om det vart nån spricka eller nåt så såg man att trycket försvann.
/Jens |
Ja. Två rör i ramen användes för att transportera olja till främre oljekylaren. Resten trycksattes (med helium, tror det eller ej) och trycket mättes för att kolla efter sprickor.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382

14 Nov 2006 19:02
| beepbeep skrev: | | Jens Pettersson skrev: | | Nu har inte jag tittat på alla bilderna men var det inte 917 som fyllde luft i ramen och hade en tryckmätare inne i bilen och om det vart nån spricka eller nåt så såg man att trycket försvann. | Ja. Två rör i ramen användes för att transportera olja till främre oljekylaren. Resten trycksattes (med helium, tror det eller ej) och trycket mättes för att kolla efter sprickor. | Helium är den gas som lättast slipper ut i minimala porer och sprickor. Används idag i till avancerad läcksökning så de var inte fel på det. Iofs är ett svagt övertryck av helium lättare än luft men jag gissar att det inte var därför de valde helium (Vacuum är ännu lättare ).
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2639

14 Nov 2006 19:54
Re: Sista 917K som skruvas ihop
| Westeras skrev: | | ...köpt sista 917K ramen... |
Man vet aldrig.. Men för några år sedan besökte jag ju ett "garage" i Tyskland där man
kunde köpa "äkta" ramar till framför allt Porsche 906, men även till 917.
Killen som svetsade ramarna hade jobbat åt Porsche på 70-talet med just precis det...
Chassinummer brukar också gå att ordna till sådana här bilar, åtminstone till 906-orna gick det
ryktesvis att köpa sig ett nummer mot en merkostnad om c:a 100.000 Euro..
(Det kan t.ex vara bilar som skrotats av fabriken, som hittar ut igen)
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

14 Nov 2006 20:09
| Niklas Falk skrev: | | beepbeep skrev: | | Jens Pettersson skrev: | | Nu har inte jag tittat på alla bilderna men var det inte 917 som fyllde luft i ramen och hade en tryckmätare inne i bilen och om det vart nån spricka eller nåt så såg man att trycket försvann. | Ja. Två rör i ramen användes för att transportera olja till främre oljekylaren. Resten trycksattes (med helium, tror det eller ej) och trycket mättes för att kolla efter sprickor. | Helium är den gas som lättast slipper ut i minimala porer och sprickor. Används idag i till avancerad läcksökning så de var inte fel på det. Iofs är ett svagt övertryck av helium lättare än luft men jag gissar att det inte var därför de valde helium (Vacuum är ännu lättare ). |
Borde inte väte sippra ut ännu lättare? en proton istället för 2= sippra ut genom mindre hål?
_________________ Pet ter Uhlin
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255
Moderator

14 Nov 2006 20:14
| Petter U skrev: | | Borde inte väte sippra ut ännu lättare? en proton istället för 2= sippra ut genom mindre hål? |
Det som ger atomer dess egenskaper är uteslutande elektronskalen, bortsett från atomens massa som i stort bestäms av antalet hadroner (protoner/neutroner) i atomkärnan. Eftersom det inre elektronskalet rymmer upp till två elektroner (i enlighet med Paulis exklusionsprincip; en elektron vardera med uppspin respektive nerspin), så misstänker jag att väte och helium i princip har samma läckageförmåga. Men det är bara min gissning.
Edit: sedan tillkommer ju det faktum att vätgas består av två atomer...
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382

14 Nov 2006 20:17
| Kraniel skrev: | | Edit: sedan tillkommer ju det faktum att vätgas består av två atomer... | Bingo
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339

14 Nov 2006 20:18
| Petter U skrev: | | Borde inte väte sippra ut ännu lättare? en proton istället för 2= sippra ut genom mindre hål? |
Stämmer. Även väte har använts för läckage-test. Problemet är ju att det är lätt explosivt och det var väl nu cirka tre år sedan någon i Sverige råkade ut för en olycka med väte och därefter tror jag merparten av väte-test-stationerna i produktionsmiljö har bytts ut eller byggts om.
EDIT- jag hade fel, företaget som använder väte (Sensistor) finns tydligen kvar, trots nästan en dödsolycka...oh well.
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13381
Moderator

14 Nov 2006 20:31
OT:
| Westfield skrev: | | företaget som använder väte (Sensistor) finns tydligen kvar |
Stämmer, jag besökte dem helt nyligen. De kör hårt med vätgas.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382

14 Nov 2006 20:36
Nu glider vi "lite" från topic men Helium har fördelen att finnas väldigt lite i luften, vara inert och därmed passa perfekt för att hittas av en Heliumspecifik massspektrometer. Läckorna som kan hittas är ju löjliga (vi har en på jobbet för att jaga fel i vacuumsystem som kemisterna inte skruvat ihop rätt).
Kan det inte vara så att denna 917 skruvas på den sista orörda ramen från fabrik? De övriga verkar ju vara använda (eller nytillverkade (:host:, lagade) med gamla chassinummer).
|
Mattias B
Här sen Jul 2004
Inlägg: 238

15 Nov 2006 10:36
| Niklas Falk skrev: | | Citat: | | Front View, shows the FAMOUS Porsche welding. | Inte lite ironi i den kommentaren (jag antar att det skulle gå att göra lika stark men lättare idag)
Spindeln ser lite "klumpig" ut jämfört med resten. Men det är säkert bara en synvilla. |
Ramen var väl gjord i magnesium, därav svårighetsgraden.
_________________ Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

15 Nov 2006 15:45
| Kraniel skrev: |
Edit: sedan tillkommer ju det faktum att vätgas består av två atomer... |
Tänkte inte på det
_________________ Pet ter Uhlin
|
|