| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koppla ur styrservo
|
7281 besök totalt |
|
Koppla ur styrservo
Det jag läst i de trådar jag hittat innebär att man bara pluggar kopplingarna till 'motorn'/servot eller vad det kallas, den delen som hjälper till med styrningen. Är det så man alltid gör? Jag tänkte om hydrauloljan kanske hjälper till med smörjning och att man då skulle behålla olja i motorn och koppla en liten slinga mellan kopplingarna. I mitt fall är servot en rotationsvariant som sitter utanför själva kuggstångsenheten. Det kanske alltid är så, det vet jag inte... Vill gärna behålla kuggstången då den antagligen har en ganska kort utväxling. Har inte mätt ännu. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Finns flera sätt:
1. Bara plugga (ger härligt motstånd när oljan inte kan röra på sig, mindre lyckat). 2. Koppla loss pumpen, dränera oljan (10 lock-to-lock med öppna ledningar) och loopa ledningarna (fungerar fint för mig iaf). 3. Montera isär kuggstången och plocka bort "pistongen", sen kan du försluta anslutningarna. 3an är bäst och det skall tydligen vara fett som smörjer, inte oljan. Men om du lämnar kvar lite olja så skadar det inget. |
||||||
|
Re:
Niklas: förklara 3:an plz. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Jag har själv tagit bort styrservot. -
har tömt styrracket på all olja (förutom den lilla del olja som bestämde sig att stanna kvar )
ratten snurrar nu som om den aldrig varit servodriven. oljebehållare, servomotor/rem, slangar & rör - vikt ca 13kg totalt. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
http://www.flyinmiata.com/tech/depow |
||||||
|
Re:
Styrracket/styrväxeln brukar avse själva kuggstången/snäckan, man jag antar att ni menar hydrauldelen i servostyrningen? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Av vilka anledningar vill man koppla ur servon? Vikt? Känsla? ...?
Blir varvtiderna bättre utan servo? Själv har jag funderat på att montera nå'n typ av servo i min se7en vad det lider. Tror att det skulle vara en klar fördel i konbana t.ex. (Lite samma sak med AC som är så populär att kasta ut... Jag kan inte tro att fördelarna med att demontera AC av viktskäl kan uppväga nackdelarna av att svimma av värmeslag...) |
||||||
|
Re:
Numera så vevar jag över hela vägen de första metrarna när jag hoppar tillbaka till bilen med servo... |
||||||
|
Re:
Viktbesparingen ser ut att vara 5-6 kg nånting och den lilla pumpen kan väl stjäla 0.5-1 hk max, men allra minst när man behöver effekten bäst, så prestanda är väl inte helgjutna argument. "Känslan", jag vet inte om jag egentligen behöver slagen i ratten som en servostyrning isolerar bort och jag tycker att det har varit 'vägkänsla' i de flesta servoassisterade styrningar sen runt '90 utom hos dem som medvetet valt bort detta. ovanstående tvivelaktiga argument sammantaget med att det är 'en grej mindre som kan krångla' gör att jag lutar åt att fimpa servostyrningen. Sen att servo är mest för fruntimmer och utsocknes väger ju också in förstås.
Ähem... Åter till 'allvaret'. Utväxlingen behålls, det är ännu inte bara marmorering i tricepsen och det är en rem, en pump, ett servo...mm mindre som kan jävlas med en.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
För att göra det hela riktigt bra skulle jag helt klart steloperera ventilen också, annars vrider man ju på en torsionstav det första man gör runt nollan, och det främjar ju inte alls känslan.
Fundera på det. Gör nog en hel del. _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
Som "driftare", vill jag kunna i en rörelse "sätta fart" på ratten från rattstoppet till höger, så att ratten snurrar helt själv hela vägen till vänster. Detta går inte med servo, o jag tycker som Niklas, att man har mera känsla utan servo. Se film nedan för beskrivning utav min text ovan: http://www.youtube.com/watch?v=kqKB3 _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Jag menade på styrväxeln som sitter på torpedväggen. In och utlopp där köpte jag två olika oljepluggar på Meca till och pluggade igen efter att ha tömt hela växel på olja. Funkar utmärkt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Jag tror borttagande av servo är en god idé på biltypen.
Jag har iaf problem på min bil med att den ger rejäla "hugg" vilket är ganska jobbigt i kurvorna, dock körbart. Och så spottar den ut servooljan.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Kan man även ta bort styrservoremmen som i mitt fall på colten sitter som sepparat rem på min motor från vevaxelns remskiva till styrservopumpen?
Eller finns det risk att jag skadar styrsystemet om jag gör så här? _________________ Michael Karnerfors |
||||||
|
På en 405 MI16 jeg hadde så royk remma til servoen. Jeg kjorte ganske lenge uten reim uten noe problemer ihvertfall. Litt tung å lukeparkere, men ellers ikke noe problem
|
||||||
|
Re:
Jag tror precis som du
Jag kanske är lite okänslig av mig, men jag upplever inte sämre känsla i styrningen med servo än utan. Snarare tvärtom eftersom man inte behöver brottas med ratten (och därmed vara okänslig) så kan man mer nyttja sin "finmotorik" Samma sak med AC, hellre 3 hk mindre och tempererad chaffis än överhettad sådan. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Samma på min bil. Servon orkar inte med utan den slutar funka efter ett tag och det är mindre kul när man precis ska svänga in i en kruva och allt blir 30ggr trögare plötsligt.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Vi kopplade bort servon på Alfan. Tömde på olja och fyllde med fett.
Sedan pluggade vi den bara, funkar bra. Det som inte funkade var servopumpen. Sen används som spännare till genarator och vattenpumps remmen. Tömde ur lite skit, fyllde med fett och pluggade. Funkade i 4 timmar och 45 minuter. Sedan skar pumpen. Alternativ ett är att göra en ny spännare men där är trångt. Alternativ två göra en loop med en oljebehållare emellan. Den lösningen valde vi. Vi får se om det håller. Föredrar kännslan utan servo. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Koppla ur styrservo
|
7281 besök totalt |