Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nytt elsystem i bilen
2 besök senaste veckan (8534 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Nytt elsystem i bilen

Ett nytt elsystem i race bilen inkl ny motorhärva hade varit fin fint. thumbs up
Sökfunktionen gav inget, men flertalet av er har säkert byggt nytt elsystem i era byggen?

Det som skall ingå är lysen, blinkers, torkare matning till bränslepumpar samt ny härva till motorn. Finns det tex något "universal" kopplingschema på vad som krävs för att få igång motorn (förutom ECU inkl givare) I mitt fall handlar det om en BMW S14 motor, men det skall väl inte skilja så mycket från andra?

Tacksam för tips/ideer/trix

Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Vet inte hur andra har gjort, men jag skulle använda mig av någon sorts maskinkabel som är flexibel och har flera ledare. T.ex. denna från Nexans.
Tanken är att man samlar allt som ska bak i en kabel och allt som ska fram i en andra kabel och kanske en tredje för motorn..
Man får allt på ett kompakt sätt som blir lätt att förankra och lätt att hålla snyggt.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Aris skrev:
Vet inte hur andra har gjort, men jag skulle använda mig av någon sorts maskinkabel som är flexibel och har flera ledare. T.ex. denna från Nexans.
Tanken är att man samlar allt som ska bak i en kabel och allt som ska fram i en andra kabel och kanske en tredje för motorn..
Man får allt på ett kompakt sätt som blir lätt att förankra och lätt att hålla snyggt.

Kul och felsöka det där.

Painless säljer ju annars universalsysem för några hundra dollar. Har för mig att Summit brukar ta typ 300 dollar för universalhärvan. thumbs up
http://www.painlessperformance.com/webcatalog/catview.php?SearchField= . . . .
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Hade dom här två länkarna liggande i favoriter....vet dock inte så mycket mer on dom....

http://www.pip.o.se/mm/er.htm

http://www.creativefuelinjection.se
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Kul och felsöka det där.

Varför skulle det bli svårt att felsöka kabeln? Det funkar i så många andra applikationer, så varför inte i en bil?
Tyvärr så är det din okunskap inom el som sätter dom begränsningarna. Inte kabeln

Hur som, det var bara hur jag hade gjort och inte alls hur praxis är.

Citera
Puttedge
Orust
Här sen Feb 2007

Jag har gjort det den hårda vägen..

Dratt alla klablar nya å kopplat in orginal relä till det som skulle vara kvar.
Tänkte jag skulle klippt bort allt jag inte skulle ha från orginal härvan å låta resten sitta kvar. men de va fan för mycket kablar för att fatta vilket som va vad.

Här är en annan bil som jag hjälte till lite med.

Här sen Dec 2004

Jag står inför samma prövning framöver och personligen så kommer jag att välja den hårda vägen.
Köpa ett kabelrack med röd, svart, blå, grön, gul i 1,5mm2 samt röd och svart i 2,5mm2. Det bör ta hand om det mesta. (Kan ju hända att man får komplettera med någon fler färg beroede på hur komplicerad kabelmattan blir?)
Därefter ladda upp med en bunt tejprullar.
Sedan finns ett val, antingen köper du på dig lödskarvar eller så letar du upp nya kontaktstycken. Personligen gillar jag nya kontaktstycken men lödskarvar funkar kanonfint det med.

Men! Jag har en fråga som kan vara intressant för er andra också. När man placerar batteriet i skuffen, hur löser man jordningen på bästa sätt? Rakt ned i chassiet eller jordkabel fram till motorn?

Jag har några vaga minnen om bilar med problem från magnetfält och batterikablar?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skippa eltejpen

Använd kabelstrumpa eller robotslang thumbs up

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Painless säljer ju annars universalsysem för några hundra dollar. Har för mig att Summit brukar ta typ 300 dollar för universalhärvan. thumbs up

Saknar ungefär 10 reläer i den där...

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

MaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Saknar ungefär 10 reläer i den där...

Spar ju vikt om inte annat....
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Vad kräver motorn för kablage för att starta förutom ECU? (startmotor/generator/?)
Har köpt denna nu, så jag får väl läsa den ett par gånger innan jag sätter igång!

Orust
Här sen Feb 2007

Re:

Putrix skrev:
Vad kräver motorn för kablage för att starta förutom ECU? (startmotor/generator/?)
Har köpt denna nu, så jag får väl läsa den ett par gånger innan jag sätter igång!

Ett relä som startar ECU å en kabel för tillslaget till startmotorn från knapp/nyckel

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag åkte till biltema och köpte en hög med kabel, reläer, klämkopplingar med krympslang och sen labbslang. Drog kablarna i labbslangen för skydd och sen använde jag sunt förnuft och lite klurande och vips blev det ett eget elsystem.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:
Jag åkte till biltema och köpte en hög med kabel, reläer, klämkopplingar med krympslang och sen labbslang. Drog kablarna i labbslangen för skydd och sen använde jag sunt förnuft och lite klurande och vips blev det ett eget elsystem.

Ja, det var ju väldigt preciserat Jonas -orkar du utveckla detta lite eller?
Skiss?

Skåne
Här sen Sep 2003

Re:

Putrix skrev:

http://www.megamanual.com/v22manual/extwir.gif

Det där är väl en vettig principiell skiss för "motorhärvan".

Här sen Maj 2004

Jag har tyvärr ingen skiss. Kopplade vartefter och använde delar av orginalreglagen för att tex styra blinkers och hel/halvljus. Är egentligen inte så svårt om man har ett orginalschema och lite elkunskaper. Om man tar det lugnt så går det bra.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Leta upp ett elschema för M3 E30 så ska du se att det med stor sannolikhet bara är tre trådar som är nödvändiga för att få liv i motorn. 12V, jord och "run"-signal.
På min har jag huvudbrytaren på denna tråden. ECUn bryter soppapump, tändning osv. direkt om signalen bryts (+12V).

I övrigt är det bara att skala bort allt onödigt "på pappret" och sen bygga nytt, hur goda är kunskaperna i ellära?
Kan komma förbi ert garage och peka lite det behövs.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Johan Rius skrev:
Leta upp ett elschema för M3 E30 så ska du se att det med stor sannolikhet bara är tre trådar som är nödvändiga för att få liv i motorn. 12V, jord och "run"-signal.
På min har jag huvudbrytaren på denna tråden. ECUn bryter soppapump, tändning osv. direkt om signalen bryts (+12V).

I övrigt är det bara att skala bort allt onödigt "på pappret" och sen bygga nytt, hur goda är kunskaperna i ellära?
Kan komma förbi ert garage och peka lite det behövs.

Hallå Johan,
Elschema har jag så det skall nog gå bra -Nu när vi inte kör i samma klass så tar jag gärna mot din hjälp! -Välkommen till Lödde om ett par veckor så bilen står på hjul igen (hoppas jag)

p.s/
Ellära? -Jobbar iofs på E.ON

Östhammar
Här sen Sep 2004

Re:

Putrix skrev:

Har du hunnit kika i boken än, verkar den bra?
Funderar på att köra den själv, men ser att den fått rätt dåliga recensioner på nätet.

växjö
Här sen Okt 2007

Re:

Reine skrev:
Putrix skrev:

Har du hunnit kika i boken än, verkar den bra?
Funderar på att köra den själv, men ser att den fått rätt dåliga recensioner på nätet.

jag har hela den serien av böcker dom är helt ok för hobby nivå
http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage& . . . .

Citera
Skruva banåkabil
Nytt elsystem i bilen
2 besök senaste veckan (8534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande