Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3170 totalt) |
glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?
Tänkte såsa ihop en glasfiberhuv till bilen i vinter. Tanken är att det bara ska bli ett skal (inga fästen för gångjärn eller dyligt). har två frågor: Hur tjock bör den vara - räcker 3 mm glasfiber? Hur är det med säkerheten? Plåthuven sitter ju i gångjärnen i bakkant och vid en ev. krock så veklar den ju ihop sig.... men vad händer med en glasfiberhuv? Tänkte sätta den med huvlås i bak och framkant. Ser scenariot framför mig att den flyger rakt igenom rutan och kapar nackstöden... Något som jag måste oroa mig för? |
||||
Re: glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?
Är den lätt så behöver du inte oroa dig. Gör du den lika tung som orginalet o bara fäster med huvlås bör du göra det ja. Min huv är gjord med 2 lager 450gr/m2 matta samt divinycell. Den väger mindre än 3kg mot orginalets 23 med dämpmatta... Gör du den homogen så kommer den att bli jävligt sladdrig och tung. Det funkar om du gör en riktig förstärkning under men distansmaterial är bra mycket enklare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
låter som om man får göra den med mellanskikt av divinycell då alltså - köper man det på samma ställe som glasfiberväven? hur ser det ut? aldrig hört om det innan...
tanken med att göra huven i glasfiber var väl att man just skulle spara ett par kilo ![]() |
||||
Materialet går att köpa här tex http://www.byggplast-batprylar.se/webshop/products.asp?CatIDStr=590&ShopID=
_________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||||
Divinycell är en cellplast med mkt goda mekaniska egenskaper som i första hand använda just som distansmaterial i sandwichkonstruktioner. Finns även andra material som t.ex Klegecell, Rohacell, Herex etc, men Divinycell är nog vanligast eftersom det tillverkas i Sverige.
Av dom hade jag nog valt produkten 9728 (H60 GS 10mm) hade jag nog valt, visserligen är produkten har H45 lite lägre densitet, men å andra sidan är cellerna i gränsskiktet mot fibern/hartsen större så att det åtgår med harts att fylla dom. Så vid såpass tunna skivor blir nog inte den vikten på den färdiga huven lägre med den lätta plasten. Dessa produkterna är sk GS (Grid Scored) rutskuren men en tunn glasfiberväv på ena sidan, det gör skivan lite böjlig på ena hållet och och mycket möjlig på andra sidan. Dock är GS svårt att tillverka i riktigt tunna tjocklekar. Är det inte risk att 2 lager fiber och 10mm kärna blir för tjockt? Så att underdelen av huvet tar emot motorn någonstans? Jag hade nog valt att gå på en tunnare icke rutskuren kärna istället, 5 mm räcker nog gott till en huv. Såpass tunn skiva är förhållandevis enkel att få till att följa en normal huvs svagt krökta form. _________________ Pär Hylander |
||||
menar du att huven antagligen skulle bli lika tung som plåtversionen var?
Ta et lugnt, det är en jänk vi pratar om, marginalerna ligger ju runt tummen ung... ![]() |
||||
Ett alternativ till divinylcell är polyurethanskum. Detta skum suger ej åt sig plast i någon nämnvärd omfattning.
Jag använde två 10 mm skivor (600x1000x10). Först lade jag gelcoat och två lager 300 g matta, sen polyuethanskummet och sist ytterligare ett lager 300 g matta. Skummet går inte ända ut till kanten utan slutar ca 5 cm innanför så att de olika lagren av matta binds ihop utan skum mellan. Längs kanterna la jag dessutom två lager remsor med 300 g matta så att de blev lite extra förstärkta och inte knäcks om man tappar huven (vilket man förr eller senar gör). Resultatet blev en huv på ca 5 kg som är mycket styv. Det hade antagligen gått att använda tunnare (lättare) matta om man ville det. För att få skummet att forma sig efter huven (RX-7 huven är något dubbelkrökt) lade jag helt enkelt några 5 kg sandsäckar ovanpå medan plasten härdade. Obs, detta gjordes innan det sista lagret matta lades på, inte i ett svep. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nejnej!!! Jag menade att det kan vara smartare att välje den något "tyngre" H60-kvaliteten fram den på pappret lättare H45 av Divinycell när det är så tunna skivor. _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det här vill jag också veta massor om! Ska försöka klabba ihop lite glasfiberdelar till Rekorden, bla huv, baklucka och framskärmar.
Hur gör ni era formar? Jag har hört diverse olika metoder, tex gjuta en form av glasfiber på plåtdelen eller göra en form av byggskum. Den första metoden gör ju att det går åt väldigt mycket glasfiber och den andra metoden gör åt en massa byggskum. Hur gör man? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag tror man blir mördad med en gammal BAHCo-nyckel direkt.
Bilbes. är väl allergisk mot sådana moddar. Krocksäkerheten kan inte vara samma med en glasfiberhuv som en skrynkelbar i plåt. Är nog absolut förbjudet att byta plåt mot kolfiber eller plast. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
va fan har bilprovningen med sånt att göra???
GRRRRRRRRRRR > ![]() ![]() (kommer de gnälla mer om man kör in utan huv? ![]() en tanke bara: firebirden fanns original med glasfiberhuv - den säger de ju inget om!! jag tänkte att vaxa huven rejält och lägga ett lager glasfiber ovanpå, ta loss det när det härdat och sen ha det till ytterhölje... svor jag i kyrkan nu? min bil har ganska stora toleranser på karosspassning så att öka bredden på huven med en millimeter eller två kan knappast skada! borde man inte kunna lägga plaströr imellan lagrena istället? Typ den modellen som man leder sladdar genom i hus - är ju ganska lätta och kan få den typ väldigt gratis! |
||||
Som någon annan frågade, hur gör ni formar?
T.ex i min högst suspekta värld kanske det går att knycka en dörr från porsche och vira in den i gladpack och sen spraya på byggskum och vänta, sen skär man ut lämpliga skivor som man laminerar glasfiber på? Tänker jag helt fel nu? _________________ Kör cheva numer. |
||||
gör formen riktigt på en gång så spar ni massvis med timmar i arbete och högvis med pengar på spackel (som dessutom gör delen tung).
om ni ska göra en avgjutning, tänk på följande. 1. se till att delen som skall gjutas av är i perfekt skick. (det går mkt snabbare att fixa till finishen på 1 plugg än på varje gjuten detalj). 2. gör formen i gelcoat,glasfibermatta och polyester. det blir alltid billigast och bäst i längden.(tänk om formen som ni gjutit i blir förstörd pga bristfälligt materialval el likn. 3 månader senare har du kört sönder delen på bilen och vill göra en till ![]() ![]() 3. materialkostnaden för formen ligger på ca 70-90:-/kg färdig form. en huvform kanske väger 6-8kg om man använder mkt förstärkningar i form av vp-rör/trälister eller vad f**n som helst som är styvt och fäster i polyestern. när vi gjorde karossen till min gt, så använde vi styrofoamblock som vi limmade ihop och fäste på den befintliga karosstommen med byggskum och pl400. vi avslutade med sandspackel och 2k-lack. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hej
Skall man vara petig så kan man ifrågasätta krockprovningen som är gjord så fort karosspaneler byts ut till plast. Praktiskt sett är det sällan några problem i Bilprovningen, bara prylarna sitter fast. Använder man huvlås skall de vara tillräckligt många för att huven skall sitta kvar även om ett av dem släpper. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hej
Nej, förutsatt att nya huvlåsen kan anses uppfylla samma funktion - dvs att förhindra att luckan öppnas, och att det finns nån form av spärr mot det. 4 st huvlås med sprintar måste anses vara okej. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3170 totalt) |